۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
افزایش بهای نفت در بازار لندن
در پایان معاملات امروز؛

افزایش بهای نفت در بازار لندن

بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز چهارشنبه متاثر از کاهش ارزش دلار در مقابل یورو و دیگر ارزهای معتبر جهان، افزایش یافت.

به گزارش بازار، در پایان معاملات روز کاری لندن، بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه فوریه با ۵۹ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۱ دلار و ۳۹ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمدییت)، ‌برای تحویل ‌در ماه فوریه با ۸۷ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۴۸ دلار و ۴۲ سنت رسید.

استفن اینس از شرکت مشاور مدیریتی و تحلیل ‌های آماری آکسی تریدر (AxiTrader) که در زمینه بازار انرژی و نوسانات آن خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد در این باره می‌گوید: کاهش ارزش دلار در مقابل یورو و دیگر ارزهای معتبر جهان، در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و این بازار نقش مهمی داشته است. با توجه به آنکه نفت به دلار تعیین قیمت و خرید و فروش می‌شود کاهش ارزش دلار باعث می‌شود سرمایه گذاران دارای ارزهای دیگر به جز دلار، برای خرید آن ‌تشویق شوند. چون در این حالت خرید نفت برای آن‌ها ارزانتر تمام می ‌شود و این زمینه را برای افزایش قیمت فراهم می‌کند. ارزش دلار در مقابل یورو و دیگر ارزهای معتبر جهان، آنچنان کاهش یافته است که از دو و نیم سال پیش تاکنون سابقه نداشته است.

از سوی دیگر کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفتی منتظر انتظار انتشار گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا درباره میزان بنزین ذخیره سازی شده و میزان ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی و مشتقات ناشی از آن در تقطیر نفت خام در پالایشگاه‌ها از جمله سوخت موتور، نفت سفید، گازوئیل یا سوخت دیزل هستند.

کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده است پیش بینی کرده اند که میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا در این مقعطع از سال احتمالا سه میلیون و یکصد هزار بشکه کاهش یافته است.

اما انجمن نفت خام آمریکا (API) ‌که به عنوان ‌نهادی کارشناسی نوسانات مربوط به ‌نفت ‌این کشور را در سطح ملی ‌مورد بررسی ‌قرار می‌دهد و پیش بینی‌های مربوط به ‌میزان ذخیره سازی ‌هفتگی نفت خام را یک ‌روز قبل از ‌وزارت انرژی آمریکا منتشر ‌می‌کند، خبر از کاهش چهار میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه ذخیره سازی نفتی این کشور داده است.

سرانجام آنکه گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای عضو آن به ویژه روسیه، قرار است نشست ماهانه خود در چهارم ژانویه امسال بر گزار کند. در این نشست درباره سمت و سو و به طور کلی چشم انداز تولید نفت در ماه‌های پیش رو تصمیم گیری می‌شود.

طبق توافق اوپک پلاس در دوم دسامبر ۲۰۲۰، قرار شد از ژانویه ۲۰۲۱، میزان کاهش تولید نفت از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد. حال آنکه قبلا همین گروه تصمیم گرفته بود میزان کاهش را به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

کد خبر: ۶۴٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha