۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
جریان پول در حال دوربرگردان به سمت بورس
بازار روند بازار سرمایه را بررسی کرد؛

جریان پول در حال دوربرگردان به سمت بورس

بورس در حال حاضر  در محدوده ارزندگی قرار دارد. جریان پول در حال دوربرگردان به سمت بورس است.

بازار؛ گروه بورس: بعد اصلاح سریع دلار به زیر ۶۰ هزار تومان و برخورد به این محدوده ی حمایتی ۵۸ هزار تومان بار دیگر شاهد برگشت آن هستیم. در روزهای اخیر قیمت دلار روی ۶۱ هزار تومان تثبیت شده است. با این حال شاهد واکنش متناسب با آن در نمادهای صادراتی بورس نیستیم. زیرا به نظر می رسد این برگشت خیلی قوی نیست و همان تحلیل ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان برای نوسان فعلی پابرجاست.

در بازار سهام فعلا عرضه و تقاضا تغییر خاصی نداشته است. با برطرف شدن ابهامات ناشی از دستورالعمل ها در دولت بعدی بازار سهام تعیین تکلیف میشود. اما فعلا نمی‌توان انتظار داشت نوسان‌های هیجانی رو به بالا اتفاق بیافتد.
از طرف دیگر تقاضای خروج سرمایه و سپر تورمی همچنان بالاست. به همین دلیل تا زمانی که بازار به روال عادی برنگردد برخی سهامداران هر مثبتی را فرصت خروج می‌دانند. در شرایطی که قیمت سهام در محدوده ارزندگی قرار دارد.

رشد سنگین تخصیص ارز وارداتی

تا پایان هفته ی خرداد بیش از ۲ برابر ارز بیشتر از مدت مشابه سال گذشته برای واردات به اشکال مختلف تخصیص داده شده است. این در حالی که تخصیص سال گذشته کمتر بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد امسال منابع ارزی بیشتری برای تخصیص وجود دارد. بنابراین تزریق ارز برای کاهش التهاب بازار ارز یا استفاده از فرصت کوتاه نرخ پایین دلایلی است که می‌توان برای این رشد سنگین تخصیص ارز وارداتی نام برد.

محمد جواد صدیقی معتقد است که تزریق منابع به بازار باز افزایش یافته است. این موضوع در مقطع کنونی می تواند یک امتیاز برای بازار سهام باشد. زیرا بخشی از خروج پول در ماه‌های گذشته در نتیجه افزایش نرخ بهره اوراق و صندوق های درآمد ثبات بود، در حال حاضر این روند معکوس شده است

محمد جواد صدیقی با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی در مقطع کنونی کنترل رشد نرخ نقدینگی در محدوده ۲۵ درصد است، گفت: به همین دلیل تزریق منابع به بازار باز افزایش یافته است. این موضوع در مقطع کنونی می تواند یک امتیاز برای بازار سهام باشد. زیرا بخشی از خروج پول در ماه‌های گذشته در نتیجه افزایش نرخ بهره اوراق و صندوق های درآمد ثبات بود. در حال حاضر این روند معکوس شده است.

او افزود: این تزریق منابع به واسطه اینکه نرخ صندوق‌ها را تعدیل می کند باعث افزایش جریان نقدینگی در بازار سهام می شود. همچنین مانع از خروج بیشتر پول از بورس می‌شود.
او با تاکید بر اینکه کنترل رشد نقدینگی در کنار کنترل تورم می تواند سیگنالی برای بازار سهام باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل هزینه بالا کاهش یافته است. به همین دلیل با مهار تورم حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

انتظار مثبت از بورس

در مقطع کنونی اختلاف درصد نرخ آزاد و نیما کمتر شده است و دقیقاً برای همین است که بسیاری از افراد لحظه تصمیم نهایی برای بازار را نزدیک می‌دانند.

افزایش هزینه های شرکت از طریق افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی و افزایش نرخ بهره از دو جهت هزینه های شرکت ها را بالا برده است. اما در این میان تعدیل نرخ دلار نیما با توجه به عرضه و تقاضای واقعی کف بازار ارز باعث شده شرکت ها از نظر درآمدی کمتر تحت فشار قرار گیرند

بعد از اینکه دیروز انتظار مثبت از بورس برآورده نشد اما برخلاف روزهای اخیر منفی بازار حمایت خاصی نشد و بورس با ثبت ارزش معاملاتی کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بسته شد. عدم تحقق تعدیل مثبت نرخ دلار در سامانه ی نیما و ابهامات سیاسی مهمترین دلایل عدم افزایش تقاضا در بازار سرمایه است.
دولت با افزایش هزینه های شرکت از طریق افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی و افزایش نرخ بهره از دو جهت هزینه های شرکت ها را بالا برده است. اما در این میان تعدیل نرخ دلار نیما با توجه به عرضه و تقاضای واقعی کف بازار ارز باعث شده شرکت ها از نظر درآمدی کمتر تحت فشار قرار گیرند . در واقع هزینه های ناشی از تورم، به شدت در حال افزایش است. در حالی که درآمدها متناسب با آن تعدیل نمی شود و حاشیه سود شرکت ها مدام کوچکتر می شود. این شرایط باعث کاهش روزافزون تقاضا برای سهام در ماه‌های اخیر شده بود. اما در حال حاضر بازار در حال برگشت در مسیر رونق است. به طوری که در هفته جاری به جز روز نخست معاملات بازار متعادل شود. در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که افرادی که در این بازه زمانی خرید می کنند در ماه‌های آینده سود خوبی کسب می کنند.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha