۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
قیمت نفت در قله ۲ ماهه| تولید نفت اوپک  افزایشی شد
۴ عامل اصلی رشد بهای طلای سیاه چیست؟

قیمت نفت در قله ۲ ماهه| تولید نفت اوپک افزایشی شد

رشد تقاضای تابستانی بنزین، اختلالات ناشی از توفان گرمسیری، تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و افزایش امیدها به کاهش نرخ بهره باعث شکسته شدن رکورد ۲ ماه گذشته نفت شده و به بالاترین مقدار در این مدت برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بهای طلای سیاه تحت ۴ عامل اصلی روند صعودی به خود گرفته است. به گزارش رویترز بهای معاملات نفت برنت ۵۱ سنت معادل ۰.۵۹ درصد افزایش یافت و به ۸۷ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱ سنت معادل ۰.۶۱ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در معاملات روز گذشته حدود ۲ درصد صعود کرده بودند.

دلایل اصلی رشد قیمت نفت

برای رشد قیمت نفت دلایل متعددی اعلام شده است. یکی از آنها احتمال افزایش تقاضای بنزین با شروع سفرهای تابستانی است. انجمن خودروی آمریکا پیش‌بینی کرده است که سفر در دوره تعطیلات روز استقلال در هفته جاری، ۵.۲ درصد بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ خواهد بود و سفرهای خودرویی، ۴.۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، افزایش ریسک مرتبط با تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و نشانه‌های فروکش تورم در آمریکاست که امیدها به کاهش نرخ بهره را احیا کرده است.

اختلالات احتمالی در فعالیت‌های پالایشی و تولید نفت فراساحلی آمریکا از دیگر دلایل رشد قیمت ها محسوب می شود. چارالامپوس پیسوروس، تحلیلگر ارشد سرمایه گذاری در شرکت کارگزاری ایکس ام در این باره گفت: توفان گرمسیری خطرناک در دریای کارائیب، به مکزیک خواهد رسید و این امر، نگرانی‌ها درباره آسیب دیدن عرضه را تشدید کرده است. همچنین آمار اقتصادی اخیر آمریکا این دیدگاه بازار را تقویت کرده است که فدرال رزرو احتمالا نرخ‌های بهره را امسال کاهش خواهد داد.

تیم ایوانز، تحلیلگر انرژی مستقل اظهار کرد ریسک‌های ژئوپلیتیکی فزاینده به پتانسیل صعودی بازار نفت افزوده است. با این حال، نشانه‌های رشد کمتر از حد انتظار تقاضا، روند رشد قیمت نفت را محدود کرده است.

تولید اوپک افزایشی شد

اما در حالی طلای سیاه روند صعودی به خود گرفته که تولید نفت اوپک هم در ماه گذشته افزایشی بوده است. نظرسنجی ماهانه رویترز حاکی از این است که همه ۱۲ تولیدکننده اوپک در ژوئن ۲۶.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کردند که ۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه مه افزایش داشت.

آنگونه که آمارها نشان می دهد در ماه مه، تولید نفت خام اوپک در مقایسه با آوریل ۲۹۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت، آن هم در شرایطی که گروه اوپک پلاس برای تصمیم گیری در مورد سیاست تولید برای بقیه سال عازم نشست مهم ۲ ژوئن بود.

بر اساس منابع ثانویه در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک که در ژوئن منتشر شد، مجموع تولید نفت خام از ۱۲ تولیدکننده اوپک در ماه می ۲۰۲۴ به طور متوسط ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز بود که ۲۹۰۰۰ بشکه در روز نسبت به آوریل افزایش داشت.

تولید ایران به ۳.۲ میلیون بشکه رسید

بر اساس نظرسنجی ماهانه رویترز که روز سه شنبه منتشر شد، افزایش تولید در نیجریه و ایران باعث افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی شد. در ماه گذشته نیجریه در ماه گذشته تولید نفت خود را ۵۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داد، زیرا بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا به دنبال افزایش تولید پس از سال ها عملکرد ضعیف در توافق اوپک پلاس است که منجر به کاهش سهمیه این کشور در پایان سال گذشته شد.

ایران که از توافق اوپک پلاس مستثنی شده است، شاهد افزایش تولید خود به ۳.۲ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن بود که مطابق با بالاترین رقم پنج ساله اخیر ایران از نوامبر ۲۰۲۳ بود.

رویترز مدعی است که بیشترین کاهش تولید مربوط به عراق است، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، که تولید را ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. با این وجود، عراق در ماه گذشته به فراتر رفتن از سهمیه اوپک پلاس ادامه داد.

در این میان عربستان به عنوان بزرگترین نفت جهان، صادرات خود را کاهش داده است. دلیل این افت صادرات احتمالا سوزاندن نفت بیشتر در داخل برای تولید برق بوده است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، محموله‌های نفت خام از طریق دریا در ژوئن ۵۲۹۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت و به ۵.۶۰۶ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن رسید.

کد خبر: ۲۹۳٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha