۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین حد در ۱۴ماه گذشته رسید
بازار بررسی می‌کند؛

قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین حد در ۱۴ماه گذشته رسید

در حالی قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین حد در ۱۴ماه گذشته رسید که کارشناسان معتقدند ادامه ضعف بخش املاک و مستغلات چین بر انتظارات تقاضای فولاد فشار نزولی وارد می کند و قیمتها تا پایان سال کاهشی تر می شود.

بازار؛ گروه صنعت: به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، معاملات آتی سنگ آهن ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، با ۸.۲ درصد کاهش به ۶۹۸ یوان/تن (۹۷.۵۲ دلار در هر تن) برای دوره ۱ تا ۱۵ اوت ۲۰۲۴ رسید. همچنین طبق این گزارش، در بورس سنگاپور، مظنه معاملات آتی معیار سپتامبر تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۴، ۷ درصد نسبت به قیمت اول اوت کاهش یافت و به ۹۳.۶ دلار در هر تن رسید.

مرکز GMK : در نیمه اول آگوست (ماه جاری میلادی)، به دلیل ادامه عملکرد ضعیف بخش املاک و مستغلات چین که فشار منفی بر انتظارات تقاضای فولاد وارد کرد، قیمت سنگ آهن به پایین ‌ترین حد در ۱۴ ماه گذشته رسید به خصوص اینکه به طور خاص، در ماه های ژانویه تا ژوئیه، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چین ۱۰.۲درصد سالانه کاهش یافت

در این گزارش آمده است: در نیمه اول آگوست (ماه جاری میلادی)، به دلیل ادامه عملکرد ضعیف بخش املاک و مستغلات چین که فشار منفی بر انتظارات تقاضای فولاد وارد کرد، قیمت سنگ آهن به پایین ‌ترین حد در ۱۴ ماه گذشته رسید. به طور خاص، در ماه های ژانویه تا ژوئیه، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چین ۱۰.۲درصد سالانه کاهش یافت. تعداد شروع ساخت و سازهای جدید از ابتدای سال ۲۳.۲ درصد سالانه کاهش یافته است. بازار املاک و مستغلات همچنان مصرف کننده اصلی فولاد در چین است، علیرغم کاهش سهم این بخش در بحبوحه بحران ادامه دار از سال ۲۰۲۱، بنابراین وضعیت صنعت ساختمان به طور مستقیم بر شرکت های فولادی، تقاضا برای فولاد و مواد خام تأثیر می گذارد.

قیمت سنگ آهن به پایین‌ترین حد در ۱۴ماه گذشته رسید

در این میان کارشناسان و تحلیلگران مرکز GMK معتقدند که قیمت سنگ معدن فضای بیشتری برای کاهش دارد، با توجه به اینکه سطح روانی ۱۰۰ دلار در هر تن قبلاً پشت سر گذاشته شده است. در عین حال، داده های مربوط به تولید فولاد در چین در ماه ژوئیه کاهش قابل توجهی در تقاضا برای مواد خام نشان می دهد. در بحبوحه تقاضای ضعیف و کاهش حاشیه، بسیاری از شرکت ‌های فولادی در حال تعطیل کردن تأسیسات تولیدی خود برای نگهداری یا محدود کردن آنها هستند. به گفته MySteel، حدود ۹۵ درصد از فولادسازان چینی با زیان کار می کنند. در این زمینه، تا ۱۲ اوت، ۷۹ کارخانه فولاد برای تعمیر تعطیل شدند که ۴۱درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۳ است.

پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن تا ۸۵دلار در هر تن

علاوه بر ساخت و ساز ضعیف، گذار به استانداردهای جدید میلگرد عامل دیگری است که تقاضای فولاد را کاهش می دهد. علاوه بر این، بسیاری از بازارهای صادراتی که زیر سیل فولاد ارزان چینی قرار گرفته اند، اقدامات ضد دامپینگی را علیه این واردات آغاز کرده اند. این امر در بلند مدت توان صادراتی کشور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در صورت ادامه مشکلات در بازار داخلی، فروپاشی فولاد سازان داخلی را به وجود می آورد.

بانک تجاری بین المللی بریتانیا HSBC Holdings نیز انتظار دارد قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد. همچنین Capital Economics پیش بینی می کند که قیمت این ماده خام بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن متفاوت است. تا پایان سال آینده قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۹۹٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha