۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
تولید کاهشی قراضه در اتحادیه اروپا؛ افزایش قیمت در بازار جهانی قراضه پیش بینی نمی‌شود
بازار بررسی می‌کند؛

تولید کاهشی قراضه در اتحادیه اروپا؛ افزایش قیمت در بازار جهانی قراضه پیش بینی نمی‌شود

در حالیکه تولید قراضه در اتحادیه اروپا به موازات کاهش حجم تولید فولاد در حال کاهش است، تحلیلگران هیچ افزایش قیمتی در بازار قراضه تا پایان ماه جاری پیش بینی نمی‌کنند و معتقدند ثبات قیمت فعلا حاکم است.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت های جهانی قراضه از ابتدای سپتامبر (ماه جاری میلادی) روند مشخصی را نشان نداده است. در برخی از بازارها، قیمت مواد خام بدون حمایت مصرف کنندگان عمده به کاهش ادامه داد، اما ترکیه و ایالات متحده با افزایش جزئی مواجه شدند.

از سوی دیگر طبق گزارش مرکز GMK قیمت قراضه در ترکیه ۱.۶ درصد افزایش یافته است و به ۳۵۹-۳۷۰ دلار در هر تن از ابتدای سپتامبر رسیده است. در عین حال، قیمت قراضه در بازار ترکیه در ماه آگوست ۵.۹ درصد و در ماه جولای ۰.۸ درصد کاهش یافت. آخرین افزایش قیمت در ماه ژوئن ۲.۶ درصد پس از کاهش طولانی مدت از ابتدای سال مشاهده شد.

بهبود جزئی قیمت قراضه در ترکیه در اوایل سپتامبر نتیجه بهبود تقاضا برای محصولات فولادی تولید داخلی از سوی مصرف کنندگان اروپایی و همچنین بهبود کوتاه مدت در بازار فولاد در چین است. به ویژه، قیمت بیلت های چینی ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر تن افزایش یافت، اما به زودی دوباره کاهش یافت. علاوه بر این، انتظار می‌رود ترکیه به زودی طرح وام مسکن با بهره کم را که مدت‌ها در انتظار آن بود، راه‌اندازی کند که به بازیابی تقاضا برای فولاد ساختمانی و بهبود چشم ‌انداز صنعت فولاد کمک می‌کند.

بازار قراضه ترکیه در هفته اول سپتامبر شاهد افزایش قیمت عمده بود، اما از آن زمان وضعیت به ثبات رسیده است. عرضه‌کنندگان مواد خام نشان می‌دهند که تقاضا دوباره کاهش یافته است، اما بعید به نظر می‌رسد قیمت پیشنهادی کاهش یابد، زیرا این امر به دلیل جمع‌آوری ضعیف و افزایش هزینه‌های حمل و نقل بارانداز غیرممکن است.

تولید کاهشی قراضه در اتحادیه اروپا؛ افزایش قیمت در بازار جهانی قراضه پیش بینی نمی‌شود

اگرچه نیاز ترکیه به قراضه آشکار است، اما با توجه به کاهش بیشتر بیلت های وارداتی و همچنین تضعیف معاملات آتی میلگرد و فولاد نورد گرم در چین، اکثر فعالان بازار انتظار افزایش قابل توجه دیگری در قیمت قراضه را ندارند. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا ممکن است کمی خوش بینی را به بازار بیاورد، اما عدم اطمینان در چین همچنان بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

مصرف فولاد در بازار داخلی ترکیه با کاهش ۱۸.۹ درصدی سالانه در ماه جولای رو به کاهش است. تولید فولاد با صادرات حمایت می شود و با توجه به تحقیقات ضد دامپینگ در اتحادیه اروپا علیه واردات کلاف های نورد گرم از مصر، هند، ژاپن و ویتنام، احتمال افزایش صادرات وجود دارد. آندری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK گفت: ما انتظار داریم که تقاضای ماهانه قراضه در ترکیه تا پایان سال در حد متوسط ‌ثبت شده در ۷ ماه گذشته باقی بماند.

قیمت کاهشی ضایعات در بازار اروپا

در بازار اروپا، قیمت ضایعات بین ۳۰ اوت تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش یافت. به ویژه، در آلمان، قیمت‌های قراضه ۵.۶درصد کاهش یافت و به ۳۲۰-۳۴۰ یورو در تن رسید و در ایتالیا با ۲.۷ درصد به ۳۲۰-۳۶۰ یورو در تن رسید. بازار کلی نسبتا منفی است. تولیدکنندگان داخلی فولاد پس از تعطیلات طولانی تابستان به تدریج فعالیت خود را از سر می گیرند. کاهش قیمت ها عمدتا به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد است.

برخی از فعالان بازار خاطرنشان می‌کنند که قیمت‌های قراضه نزدیک به پایان است، زیرا شرکت‌های قراضه با کمبود مواد اولیه و کاهش سطح موجودی‌ها مواجه هستند. با این حال، از سوی دیگر، کاهش تولید فولاد در واکنش به هزینه های بالای انرژی و حجم پایین سفارش، بازار قراضه را متعادل می کند.

عرضه کنندگان بر این باورند که قیمت قراضه اروپا در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد و روند کاهشی خود را متوقف خواهد کرد و سطح فعلی را تا ماه اکتبر حفظ خواهد کرد. این پیش بینی بر اساس کاهش قابل توجه جمع آوری قراضه در ماه های آگوست و سپتامبر است.

در بازار آمریکای شمالی، قیمت قراضه ۱.۹ درصد افزایش یافته است و به ۳۴۴ دلار در هر تن از ابتدای سپتامبر رسید. با وجود افزایش جزئی عرضه، روحیه کلی منفی است. از آنجایی که دفتر سفارش فولادسازان ایالات متحده نسبتاً ضعیف است، انتظار می‌رود برخی کارخانه‌ها در ماه سپتامبر و اکتبر مقداری از ظرفیت خود را بیکار کنند. از ابتدای ماه تاکنون رشد قیمت ورق گرم نسبتا متزلزل بوده و نمی تواند بازار ضایعات را حمایت کند.

در چین (ضایعات سنگین)، قیمت قراضه ۰.۳درصد کاهش یافت وبه ۳۳۶.۹۸ دلار در هر تن در این دوره رسید. در اوایل سپتامبر افت شدیدتری داشت، اما از آن زمان به بعد قیمت ها به تدریج بهبود یافتند. برخی از رشد قیمت ها نشان دهنده بهبود وضعیت بازارهای فولاد و عرضه محدود قراضه است. در حال حاضر، قیمت پیشنهادی با در دسترس بودن مواد اولیه در بازار تنظیم می شود. تامین کنندگان باید عرضه ها را متعادل کنند تا در شرایط نوسان بازار فولاد، سطح قیمت ها را در سطوح قابل قبول نگه دارند.

کد خبر: ۳۰۴٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha