۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
رشد قیمت جهانی سنگ آهن در پی سیاست های جدید دولت چین برای بازار مسکن
تحلیل بازار آهن آلات؛

رشد قیمت جهانی سنگ آهن در پی سیاست های جدید دولت چین برای بازار مسکن

در حالیکه سیاست های اخیر دولت چین در بخش مسکن، منجر به افزایش قیمت جهانی سنگ آهن طی روزهای گذشته شده، هنوز نگرانی هایی در خصوص تاثیرگذاری این سیاست ها و احتمال ریزش مجدد قیمت وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار سنگ آهن که باید آن را یکی از کم بازده ترین بازارهای مالی سال ۲۰۲۴ در شاخه فلزات اساسی دانست، از اواخر ماه سپتامبر، رشدی آرام را تجربه کرده است. سنگ آهن علیرغم پیشرفت های چشمگیر خود در کنار مس، طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی، در بازه های سه ماهه دوم و سوم با ریزش و کاهش قیمت چشمگیر مواجه شد که نهایتا منجر به کاهش جذب سرمایه گذاران به این بازار گشت.

با اینحال، روند ریزشی قیمت از اواخر ماه سپتامبر همزمان با بهبود نسبی شاخص های حیاتی اقتصاد چین متوقف شده و در حال حاضر، شاهد بازگشت تدریجی بازار به روند صعودی هستیم. بیشترین میزان پیشرفت قیمت سنگ آهن از ۳۰ سپتامبر تا ۷ اکتبر رخ داده و سنگ آهن موفق شد نهایتا در ماه اکتبر به سقف قیمت سه ماهه خود برسد. قیمت معاملات آتی سنگ آهن (تحویل ژانویه ۲۰۲۵) در روز ۳۰ سپتامبر در بورس دالیان چین به بالای ۱۱۷ دلار در هر تن رسیده و این در حالیست که این قیمت در بورس فلزات سنگاپور، روی ۱۰۸ دلار کلید خود. چنین وضعیتی نشان از بهبود وضعیت اقتصادی چین و افزایش تقاضا برای سنگ آهن از سوی کارخانه های این کشور دارد.

رشد قیمت جهانی سنگ آهن در پی سیاست های جدید دولت چین برای بازار مسکن

نکته مثبت در خصوص بازار سنگ آهن اینکه اگرچه قیمت در تاریخ ۸ اکتبر با اصلاح طبیعی مواجه شد، اما وضعیت کلی قیمت در کانال بالای ۱۰۰ دلار تثبیت شده که می تواند نقطه خوبی برای آغاز مسیر صعودی جدید در بازار باشد.

حمایت دولت چین از بازار مسکن و رشد قیمت آهن

همانطور که می دانیم، بازار آهن پیوستگی عمیقی با بازار مسکن در تمامی جهان به ویژه دو اقتصاد نخست جهان یعنی آمریکا و چین دارد. در حقیقت، دلیل اصلی ریزش قیمت آهن طی ماه های اخیر، ضعف در بازار مسکن این دو کشور به علاوه صنایع خودروسازی چین بوده که تقاضا برای سنگ آهن را تا حد کم سابقه ای کاهش داده است. اما دولت چین در ماه سپتامبر، طرحی برای بهبود شرایط بازار مسکن ارائه کرد که افزایش قیمت آهن نیز ناشی از این طرح است.

شرکت های بزرگ دولتی سازنده مسکن در چین همچنان درگیر بدهی های انباشته شده و سنگینی هستند که از دوران ورشکستگی مربوط به دوران همه گیری کرونا آغاز شده و هنوز هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس طرح جدید دولت چین، متقاضیان مسکن می توانند با آورده اولیه بسیار کمتری به نسبت قبل، برای خرید اقساطی اقدام نمایند. همچنین وام های مسکن نیز از انعطاف پذیری در شرایط پرداخت از جمله تعداد اقساط بالاتر برخوردار شده که همین امر، منجر به جذب چشمگیر متقضاشیان به سمت بازار مسکن چین و در نتیجه افزایش تقاضای آهن در این کشور شده است.

با اینحال، هنوز نمی توان با قطعیت اعلام کرد که سیاست جدید دولت چین در بخش مسکن بتواند منجر به آغاز روند رو به رشد تقاضا و قیمت آهن در بازارهای جهانی شود. شرکت های بزرگ دولتی سازنده مسکن در چین همچنان درگیر بدهی های انباشته شده و سنگینی هستند که از دوران ورشکستگی مربوط به دوران همه گیری کرونا آغاز شده و هنوز هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

بنا بر آخرین گزارش منتشر شده از سوی هلدینگ مالی ANZ، قیمت هر تن سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ بین ۹۰ الی ۱۰۰ دلار خواهد بود.

لذا، سرمایه گذاران همچنان این ترس را در ذهن دارند که بسیاری از این شرکت ها به احتمال زیاد موفق به تحویل مسکن های خریداری شده در موعد مقرر نشوند. کارشناسان بازار مسکن چین معتقدند که دولت برای بهوبد وضعیت مسکن می بایست اقدامات دیگری همچون ارائه تسهیلات بلند مدت به سازندگان به منظور پرداخت بدهی های انباشته خود را به کار بندند.

پیش بینی هلدینگ های مالی بزرگ از قیمت جهانی سنگ آهن

بنا بر آخرین گزارش منتشر شده از سوی هلدینگ مالی ANZ، قیمت هر تن سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۴ بین ۹۰ الی ۱۰۰ دلار خواهد بود. این هلدینگ، شرایط اقتصادی نامطلوب چین را دلیل اصلی عدم رشد مناسب قیمت سنگ آهن اعلام کرده است.

هلدینگ بانکی مشهور HSBC نیز با انتشار گزارشی مشابه، تخمین خود از قیمت سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی را حدود ۱۰۰ دلار اعلام کرده و این در حالیست که بر اساس تخمین های این هلدینگ، قیمت هر تن سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۵ تا ۸۵ دلار در هر تن اصلاح خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۷٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha