۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
قرارداد ۷.۵ میلیون دلاری افغانستان با شرکت ترکیه‌ای برای حفاری گاز

قرارداد ۷.۵ میلیون دلاری افغانستان با شرکت ترکیه‌ای برای حفاری گاز

وزارت معادن و نفت افغانستان، قراردادی به یک شرکت ترکیه‌ای برای حفاری دو چاه با هزینه ۷.۵ میلیون دلار در منطقه یتیم تاق ولایت جوزجان، اعطا کرده است.

به گزارش بازار، شهاب الدین دلاور - سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت: روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز از این ذخایر، برداشت می‌شود و هر ۱۰۰۰ مترمکعب گاز، به قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

دلاور همچنین به تلاش‌های این وزارت برای انعقاد قرارداد سایر مناطق گاز خیز افغانستان با شرکت های بزرگ در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: با اکتشاف و استخراج این ذخایر گاز، افغانستان در زمره کشورهای مهم نفتی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: انشاءالله با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار، قرارداد چهار هزار کیلومتر از این پهنه را امضا می‌کنیم. امیدواریم افغانستان با این اقدمات، به خودکفایی برسد.

رئیس این شرکت اظهار کرد: برای حفاری چاه گاز در منطقه یتیم طاق جوزجان، ۲۰ مهندس از ترکیه به افغانستان آورده می‌شود و برای ده‌ها نفر دیگر در این منطقه فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.

قدیر کاراکوک، رئیس شرکت برنده این قرارداد گفت: برای حفاری این چاه‌ها، ۲۰ مهندس را از ترکیه به افغانستان می‌آوریم و همچنین ۴۰ تا ۵۰ نفر را از داخل افغانستان در فرآیند کار، استخدام خواهیم کرد.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت گفت: ما چاه‌های فعال داریم و استخراج آن جریان دارد و تقریبا ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز از چاه‌های مختلف در شبرغان به دست می‌آید و با حفر دو چاه جدید، استخراج روزانه به یک میلیون متر مکعب گاز خواهد رسید.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، پس از امضای قرارداد دو حلقه چاه گاز جوزجان، روند مناقصه چند پروژه کوچک در بلوک قشقری منطقه نفتی آمودریا هم در میان شرکت‌های داخلی برگزار شد.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha