۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
مصرف روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در کشور
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اعلام کرد

مصرف روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در کشور

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: به طور میانگین حدود ۲۰ میلیون متر مکعب فروش روزانه سی ان جی است که در مقاطعی تا حدود ۲۴ میلون متر مکعب هم پیش می‌رود که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است.

به گزارش بازار، رضا نیکزاد عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اجاره بهاء جایگاه‌های سی ان جی گفت:از آنجایی که شهرداری و یا ارگان‌های دیگر که جایگاه سی ان جی در اختیار دارند از دید خدماتی خارج شده و به سمت درآمدی شده است متاسفانه عکس العملی از نهادهای زیرربط نشده است و همچنین قیمت گذاری درستی هم از این رو برای جایگاه‌ها انجام نشده است.

او ادامه داد:متاسفانه برخی از افراد ناآگاه به صنف سی ان جی وارد شده اند و قیمت‌های بدون کارشناسی را تحمیل می‌کنند به طوری که امروز نگاه مثبتی به این صنف نمی‌شود و جایگاه‌های سی ان جی کشور رو به افول پیش می‌رود و این یک معضل اساسی برای صنف ما است و تا امروز تلاش هایمان بی نتیجه بوده است

نیکزاد تصریح کرد: به طور میانگین حدود ۲۰ میلیون متر مکعب فروش روزانه سی ان جی است که در مقاطعی تا حدود ۲۴ میلون متر مکعب هم پیش می رود که معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین است، باتوجه به سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی ما حدودا تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین که معادل ۴۵ میلیون متر مکعب است به طور کلی تولید خودروهای دوگانه سوز می‌تواند ناترازی بنزین را جبران کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اضافه کرد:همچنین در ۳ ماهه امسال متاسفانه تا امروز نزدیک به ۱۴ انفجار در خصوص خودورهای دوگانه سوز آن هم به دلیل فرسودگی مخازن داشته ایم و شاید ما در طول چندین سال این حجم از آمار را نداشته‌ایم.

نیکزاد اضافه کرد:به طور کلی صحبت‌هایی برای سی ان جی شدن قطار برخی از کامیونت‌ها و بعضا خودروهای دیگر داشته ایم به طور کلی طبق امار ما در این سه سال حدود ۳ میلیارد دلار فقط هزینه برای واردات بنزین داشته ایم.

او افزود:ما در سطح کشور ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور داریم که حدود ۹۰ درصد این جایگاه‌ها در حال فعالیت هستند و طرح نوسازی مخازن سی ان جی خودروها که مصوبه شورای اقتصاد است که قرار بود یک میلیوم ۵۰۰ خودرو گازسوز و یا مخازن آنها تعویض شود که بنا به دلایلی این طرح بازدهی مناسبی نداشت همچنین خودروسازن هم در بخش دوگانه سوز کردن خودروها مطلوب عمل نکرده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: عمر مفید مخازن سوخت خودرویی به شرط نگهداری صحیح و درست حدود ۱۵ سال است که متاسفانه در خودروهای مثل نیسان به دلیل جابه جایی نادرست عمر مفید این مخازن کاهش میابد و این باعث شده که استقبال از خودروهای دوگانه سوز به شدت کاهش یافته است همچنین صحبت‌هایی در خصوص نوسازی مخازن ناوگان بخش عمومی شده است که منتظر سیاست‌های دولت بعدی هستیم.

نیکزاد در خصوص تعرفه جایگاه‌های سی ان جی گفت:در سال گذشته به دلیل این که قیمت گاز نسبت به قیمت فروش کارمزد کمتر بود شرکت ملی گاز موظف شد که از منابع داخلی خود یک مابه التفاوتی به جایگاه‌های سی ان جی پرداخت کند که متاسفانه این مصوبه تا پاییز سال گذشته به صورت اغما رفت و تا امروز ما حدود ۷۰ درصد مطالبه از شرکت ملی گاز در این زمینه داریم.

عضو هیئت مدیره انجمن CNG کشور اظهار داشت: در بسیار از کشورهای توسعه یافته که حتی فاقد ذخایر گاز هستند صنعت سی ان جی با توجه به مزایای فراوان آن مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته و با افزایش خودروهای دوگانه سوز این صنعت در بیشتر کشورها در حال توسعه است لذا انتظار داریم مسئولان کشور با درک شرایط سخت و دشواری که بر فعالان این صنعت تحمیل شده در اسرع وقت برای حل مشکلات اقدام عاجلی انجام دهند تا تلاشگران این عرصه همچنان در خدمات مردم کشور باشند.

کد خبر: ۲۹۱٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha