۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
اعتراض سازمان دامپزشکی به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس

اعتراض سازمان دامپزشکی به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نماینده ایران در اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام در مورد استفاده از نام جعلی خلیج عربی برای خلیج فارس و تغییر نام کمیسیون منطقه غرب آسیا اعتراض کرد.

به گزارش بازار، نود و یکمین اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام همزمان با یکصدمین سال تاسیس این سازمان (WOAH) از ۲۶ تا ۳۰ ماه می (May) سال ۲۰۲۴ میلادی مصادف با ۶ تا دهم خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی با حضور بیش از ۱۷۰ کشور از قاره‌های مختلف از جمله ایران در حال برگزاری است.

در این اجلاس که مجتبی نوروزی معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور به نمایندگی از کشورمان حضور دارد؛ آخرین وضعیت کشورها از نظر بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام بررسی می‌شود و آخرین مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای کشورهای عضو برای تجارت دام و فرآورده‌های دامی به تصویب می‌رسد.

در آغاز جلسه کمیسیون غرب آسیا مشاهده شد که نام جعلی خلیج عربی به اسم کمیسیون منطقه غرب آسیا اضافه شده است، این امر منجر به اعتراض کتبی و شفاهی مجتبی نوروزی شد و لحظاتی از نشست به قرائت نامه معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و تذکرات شفاهی ایشان به رئیس جلسه سپری شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به عنوان نماینده ایران در این نشست، در واکنش به استفاده مسوولان سازمان جهانی بهداشت دام از نام جعلی خلیج عربی، گفت: نام خلیج فارس برای این پهنه آبی یک واقعیت تاریخی، همیشگی، مستند و انکارناپذیر است و تکرار نام ساختگی، حقیقت را تغییر نمی‌دهد و مشروعیتی برای آن پدید نمی‌آورد.

رئیس و نایب رئیس جلسه با توضیحاتی در خصوص تصویب عنوان کمیسیون در سال گذشته در عدم حضور نماینده کشورمان و تصویب مجمع عمومی WOAH اشاره کردند که مورد پذیرش هیات ایرانی قرار نگرفت و در این رابطه موضوع به خانم "دمنیک مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام" و همچنین به وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در پاریس منعکس شد و این موضوع در حال پیگیری جدی است.

بر اساس این گزارش، مجتبی نوروزی معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییر نام خاورمیانه به منطقه غرب آسیا را در این اجلاس پیگیری خواهد کرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha