۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
چین جامع ترین،بزرگترین و مجهزترین سیستم تولید جهان را دارد

چین جامع ترین،بزرگترین و مجهزترین سیستم تولید جهان را دارد

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بزرگترین، جامع ترین و مجهزترین سیستم تولیدی جهان را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا در مقاله ای در مورد اقتصاد چین نوشت: اداره ملی آمار چین هفته گذشته بیانیه آماری در مورد توسعه ملی اقتصادی و اجتماعی چین در سال 2023 را منتشر کرد. این بیانیه نکات برجسته اقتصاد چین در سال گذشته را از ابعاد مختلف شرح می دهد.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

اداره ملی آمار چین هفته گذشته بیانیه آماری در مورد توسعه ملی اقتصادی و اجتماعی چین در سال 2023 را منتشر کرد که تجزیه و تحلیل جامعی از توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی چین در 12 قسمت ارائه می دهد. این بیانیه را می‌توان جامع‌ترین و معتبرترین مطلب در شناخت وضعیت کنونی اقتصاد چین دانست.

این بیانیه نکات برجسته اقتصاد چین در سال گذشته را از ابعاد مختلف شرح می دهد. قابل ذکر است محتوای مربوط به تحول ساختار اقتصادی، عناصر سبز و کم کربن، محرک های رشد جدید و بهبود معیشت قابل ستایش است. در این بیانیه آمده است: مصرف، رشد تولید ناخالص داخلی را 4.3 درصد افزایش داد، رشد سالانه صنعت 5.8 درصد و ارزش افزوده صنعت تولید با فناوری پیشرفته 2.7 درصد افزایش یافت که نشان دهنده پیشرفت تعدیل ساختاری اقتصادی و تحول و ارتقاء است. برق تولید شده توسط انرژی های پاک مانند نیروگاه های آبی، انرژی هسته ای، نیروی باد و انرژی خورشیدی 7.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نشان دهنده عمیق تر شدن انتقال سبز و کم کربن است. پیشرفت صادرات محصولات و ساخت حدود 400000 شرکت با فناوری پیشرفته مستقیماً بر محتوای محرک های رشد اقتصادی جدید تأکید می کند. نرخ رشد کل درآمد ملی و درآمد سرانه در سراسر کشور هر دو از تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است و نرخ بیکاری ملی بررسی شده شهری نسبت به سال قبل 0.4 واحد درصد کاهش یافته است که نشان دهنده پیشرفت های جدید در تلاش های معیشت اجتماعی است.

مبانی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین به اندازه زمین زیر پای ما گسترده و محکم است

علاوه بر این بیانیه آماری و تفاسیر مرتبط با آن توضیح دقیق‌تری از چگونگی افزایش مؤثر کیفیت و رشد معقول کمیت به یکدیگر وابسته و متقابل در مرحله توسعه با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. از یک سو پیشرفت در ساخت سیستم صنعتی مدرن، تقویت مستمر مزیت‌های جدید و پویایی‌های جدید و فشار استراتژیک برای توسعه مبتنی بر نوآوری منجر به موج جدیدی شده است که بازده تولید دائماً بهبود می‌یابد. بسیاری از شاخص ها از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی می گیرند و نیروی محرکه قابل توجهی را نشان می دهند. از سوی دیگر نرخ رشد 5.2 درصدی و افزایش اقتصادی 6 تریلیون یوان، پایه محکمی برای گسترش اشتغال فراهم می کند. آنها همچنین تضمینی برای ابتکارات مختلف معیشت اجتماعی و همچنین سرمایه گذاری در تحقیقات اساسی و سایر زمینه ها ارائه می دهند. این امر منجر به بهینه سازی بیشتر ساختار اقتصاد ملی می شود.

در واقع چنین آمار دقیقی در مورد توسعه اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان رایج نیست و ارزش مطالعه دقیق را دارد، به ویژه در پس زمینه نظرات مختلف در مورد اقتصاد چین از جهان خارج. از این بیانیه می‌توان دریافت که مبانی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین به اندازه زمین زیر پای ما گسترده و محکم است. ظرفیت تولید قوی چین در سطح جهانی شناخته شده است. صنایعی از جمله کشاورزی، خدمات، تجارت، حفاظت از محیط زیست، گردشگری فرهنگی، بهداشت و ورزش همگی به سرعت در حال توسعه هستند، با برخی تفاوت ها در سطوح خاص اما هیچ کدام به طور قابل توجهی عقب نمانده است. درست مانند دانش آموزی که همه دروس را خوانده و برای پیشرفت تلاش می کند و در همه دروس بدون تخصص در هیچ یک سرآمد می شود. این امر در میان اقتصادهای بزرگ جهان، اگر منحصر به فرد نباشد، نادر است.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بزرگترین، جامع ترین و مجهزترین سیستم تولیدی جهان را دارد

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، بزرگترین، جامع ترین و مجهزترین سیستم تولیدی جهان را دارد. در عین حال، چین دومین بازار مصرف کننده کالا در جهان، بزرگترین بازار خرده فروشی آنلاین و دومین معدن داده در جهان است. علاوه بر این، داده های جدید منتشر شده نشان می دهد که چین با 100 خوشه برتر نوآوری علمی و فناوری در جهان به رتبه اول جهش کرده است. این بدان معناست که اقتصاد چین دارای پتانسیل نامحدودی است، خواه پایه و اساس مورد نیاز برای عملکرد سالم اقتصاد ملی به عنوان یک کل باشد، چه عناصر مورد نیاز برای توسعه سریع بهره‌وری با کیفیت جدید یا محیط مورد نیاز برای پرورش انقلاب‌های فناوری جدید. در این بیانیه نه تنها اندازه اقتصاد چین، بلکه قانون اساسی اقتصاد چین نیز منعکس شده است.

البته در مواجهه با محیط پیچیده داخلی و بین المللی، اقتصاد چین همچنان با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است. چین باید قویاً روی انجام فعالیت های خود به خوبی تمرکز کند، به طور مداوم پایه ثبات را تقویت کند، حرکت پیشرفت را ادامه دهد و حرکت مثبت را تحکیم کند. اقتصاد چین به نشان دادن انعطاف پذیری، سرزندگی و پتانسیل خود ادامه خواهد داد و بزرگترین موتور رشد جهانی باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۲۷۷٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha