۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
رویکرد متعادل کننده قزاقستان در آسیای مرکزی| از تعامل با چین و روسیه تا همکاری با غرب
نشنال اینترست بررسی کرد:

رویکرد متعادل کننده قزاقستان در آسیای مرکزی| از تعامل با چین و روسیه تا همکاری با غرب

قزاقستان در عین حفظ روابط دوستانه با چین و روسیه به دنبال دخالت بیشتر غرب در همه حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «یانوش بوگایسکی» از اعضای ارشد بنیاد جیمزتاون و نویسنده کتاب «وضعیت شکست خورده: راهنمای شکست روسیه» و کتاب «آینده محوری لهستان: قدرت در حال ظهور اروپا» در مورد عملکرد قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی منتشر نموده است.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
اخیرا واشنگتن میزبان نشست سران ناتو برای نشان دادن عزم غرب بود و روسیه و چین نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) را در قزاقستان برگزار کردند. در دنیایی که به طور فزاینده قطبی شده است، «قدرت‌های میانی» مانند قزاقستان برای حفظ استقلال خود و اجتناب از کشیده شدن به یک مدار خارجی ناخواسته با چالش فزاینده‌ای روبرو هستند. دولت‌های غربی می‌توانند به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی کمک کنند تا از طریق تعامل عملی نزدیک‌تر با بازیگران نوظهور منطقه‌ای، از این آب‌های طوفانی بین‌المللی عبور کنند.
سازمان همکاری شانگهای به طور گسترده به عنوان تلاش پکن و مسکو برای دور کردن اعضا از غرب تلقی می شود اما قزاقستان از عضویت و رهبری خود در سازمان همکاری شانگهای و سایر سازمان های بین دولتی (IGOs) برای تحکیم انعطاف پذیری آسیای مرکزی در برابر فشارهای خارجی استفاده کرد.
قزاقستان از چتر امنیتی ناتو برای دفاع از امنیت خود برخوردار نیست. در عوض از منافع ملی خود از طریق سیاستی چند بردار که سی سال پیش پس از استقلالش از اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد، محافظت می کند. این امر با عدم همسویی نزدیک با هیچ کشور واحد، ایجاد توازن در ارتباطات بین‌المللی آن و تعامل با گروه‌های چندجانبه متعدد از جمله سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری و امنیت در اروپ ، سازمان کشورهای ترک و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا انجام می شود.

قزاقستان برنامه توسعه زیرساخت «نورلی ژول» را دنبال می‌کند که جهت پیشبرد تجارت و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای و در نتیجه یکپارچگی اقتصادی بیشتر در آسیای مرکزی طراحی شده است

قزاقستان به عنوان یکی از اعضای موسس سازمان همکاری شانگهای ابتکارات مختلفی از جمله توافقنامه حل و فصل مسائل مرزی و توافقنامه هایی برای مبارزه با تروریسم ارائه کرده است. دستور کار فعلی سازمان همکاری شانگهای همکاری فرهنگی، حفاظت از محیط زیست و اتصال دیجیتال را ارتقا می دهد. قزاقستان همچنین برنامه توسعه زیرساخت «نورلی ژول» را دنبال می‌کند که شامل ساخت راه‌آهن و بزرگراه گسترده برای پیشبرد تجارت و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای می‌شود و در نتیجه یکپارچگی اقتصادی بیشتر در آسیای مرکزی را ترویج می‌کند.
آستانه رویکردی فعال در داخل چندین سازمان بین دولتی به عنوان جزء اساسی سیاست خارجی خود دارد. این سازمان ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده داشت که همه کشورهای اروپایی وکشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروری را در برمی گرفت. این سازمان اسناد اصلی سازمان امنیت و همکاری اروپا مانند قانون نهایی هلسینکی را امضا کرد که این کشور را متعهد به احترام به حقوق بشر، تعیین سرنوشت ملت ها و همکاری بین دولتی می کند. این کشور همچنین یک رهبر شناخته شده در خلع سلاح هسته ای است زیرا سلاح های هسته ای خود را رها کرده و سایت آزمایش هسته ای Semipalatinsk را بسته است. سازمان امنیت و همکاری اروپا با هماهنگ کردن ابتکارات آتی که برجستگی منطقه را تقویت می کند، چه در زمینه امنیت هسته ای، حفاظت از محیط زیست یا مبارزه با تروریسم قالب ارزشمندی را برای همکاری های دیپلماتیک و عملی فشرده غرب با تمام پایتخت های آسیای مرکزی فراهم می کند.

آستانه در خط مقدم توسعه همکاری بین کشورهای ترک زبان است که در حال تبدیل شدن به یک موازنه منطقه ای ارزشمند در برابر نفوذ روسیه و چین است

قزاقستان در سال 2010 به عنوان اولین کشور پس از فروپاشی شوروی و آسیای مرکزی ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده داشت. در آن سال، نشست سران سازمان امنیت و همکاری اروپا بیانیه آستانه را تصویب کرد و مفهوم «امنیت اوراسیا» را برای کشورهای مستقل پس از شوروی معرفی کرد. قزاقستان در برنامه هایی برای تقویت امنیت مرزی، مقابله با جرایم سایبری، بهبود مدیریت منابع آب و تشویق مشارکت عمومی در حکومت شرکت کرده است. علاوه بر این، آستانه برای توانمندسازی زنان در زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جمله اجرای قانون و سیستم قضایی از نزدیک با سازمان امنیت و همکاری اروپا همکاری می کند. برنامه های برابری جنسیتی یکی دیگر از عرصه های مهم برای مشارکت بیشتر غرب است.
آستانه در خط مقدم توسعه همکاری بین کشورهای ترک زبان است که در حال تبدیل شدن به یک موازنه منطقه ای ارزشمند در برابر نفوذ روسیه و چین است. چندین قالب برای متحد کردن کشورهای ترک وجود دارد، از جمله سازمان بین المللی فرهنگ ترک. ابتدا قزاقستان شورای همکاری کشورهای ترک زبان را راه اندازی کرد و این شورا به یک سازمان بین المللی تمام عیار تبدیل شد و در نوامبر 2021 به OTS تغییر نام داد که شامل ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و قرقیزستان می شود.

قزاقستان در عین حفظ روابط دوستانه با چین و روسیه به دنبال دخالت بیشتر غرب در همه حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی است

از جمله اولویت های OTS توسعه شبکه های حمل و نقل است. مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) یا کریدور میانی، به گونه‌ای طراحی شده است که با نصب یک چارچوب قانونی برای جابجایی آزاد کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار، قدرت اقتصادی بیشتری به منطقه بدهد. این سازمان همچنین شامل یک بعد فرهنگی و آموزشی است و آستانه متعهد به توسعه الفبای یکپارچه برای کشورهای ترک و تهیه کتاب های درسی مشترک در تاریخ، جغرافیا و ادبیات است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید به طور موثرتری با OTS تعامل داشته باشند و به ارتقای جایگاه بین المللی آن به عنوان یک کمک کننده در امنیت منطقه کمک کنند. رویکرد مشابه در قبال CICA می تواند مشارکت برای امنیت را فراتر از کشورهای ترک گسترش دهد.
ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا می توانند از تعامل دیپلماتیک افزایش یافته با قزاقستان و آسیای مرکزی از طریق OSCE و CICA بهره مند شوند. حفظ منطقه عاری از سلاح هسته ای آسیای مرکزی برای کاهش تنش ها مهم است. گفت‌وگو و همکاری بیشتر با سازمان کشورهای ترک نیز با افزایش خودآگاهی جهان ترک از جمله مقابله با افراط‌گرایی مذهبی، محیط زیست و آموزش مورد نیاز است. قزاقستان در عین حفظ روابط دوستانه با چین و روسیه به دنبال دخالت بیشتر غرب در همه حوزه های دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی است. آستانه با مشارکت فعال در چندین سازمان بین دولتی همراه با همسایگان آسیای مرکزی، اهرمی را اعمال می‌کند و از وزن خود بالاتر می‌رود. با این وجود، در حالی که آسیای مرکزی با دو قدرت بزرگ با جاه طلبی های منطقه ای هم مرز است، می تواند امنیت و انعطاف پذیری خود را با تعامل با غرب بهتر افزایش دهد.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha