۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
قراردادی که در دقیقه ۹۰ حق سرمایه گذاران ترمینال نفتی بندر رجایی و بیت المال را لگدمال می کند
استمداد ترمینال داران نفتی از رئیس جمهور منتخب؛

قراردادی که در دقیقه ۹۰ حق سرمایه گذاران ترمینال نفتی بندر رجایی و بیت المال را لگدمال می کند

در حالیکه وزارتخانه و دستگاه های دولتی از اجرا و عقد هر گونه قرارداد و تفاهم با بار مالی بر حذر شده اند مسئولین بندر رجایی در آخرین روزهای دولت سیزدهم اقدام به اجرای تفاهنامه جنجالی و پر ابهام کردند.

بازار، گروه آب و انرژی: مدیران بندر شهیدرجایی در آخرین روزهای استقرار دولت سیزدهم اقدام به اجرای تفاهمی کرده اند که چندی پیش با دستور معاون اول رئیس جمهور بدلیل تعارض منافع شرکت های حاکمیتی، ابهام در سرمایه گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی، عدم توجه به حقوق سرمایه گذاران ترمینال های نفتی بندر شهیدرجایی متوقف شده بود اما فردای انتخابات دور اول یعنی مورخ ۹ تیرماه به یکباره برای اجرا ابلاغ می شود.
این درحالی است که تفاهم ایجاد شده بین بندر شهید رجایی و شرکت مذکور برخلاف تاکید مقام معظم رهبری پیرامون عدم حضور شرکت های حاکمیتی در معاملاتی است که امکان حضور بخش خصوصی وجود دارد.

در حالی که انجمن شرکتهای سرمایه گذار ترمینالهای نفتی آمادگی خود را برای شرکت در این قرارداد طبق تشریفات معاملات دولتی در قالب کنسرسیوم اعلام کرده اند اما بندرشهیدرجایی بدون در نظر گرفتن اولویت شرکتهای خصوصی که سال ها در این بندر با هزینه شخصی این ترمینال ها را تجهیز کرده اند ضمن ترک تشریفات کمیسیون معاملات این تفاهم را با یک شرکت بنیاد مستضعفان منعقد کرده است.
سرمایه گذاران که تا پیش از این خدمات انتقال مشتقات نفتی را با هزینه ها و تجهیزات خود انجام می داده اند حال در صورت اجرای این قرارداد موجب تحمیل هزینه های سنگین به شرکتهای نفتی - که بیشتر آنها شرکتهای دولتی هستند - می شوند و حقوق دولت بیت المال نیز لگدمال می شود ،از طرفی دیگر این طرح توسعه قرار بوده با سرمایه گذاری شرکت مذکور آغاز شود که اخذ هزینه ها بدون هیچ گونه سرمایه گذاری آغاز شده است و به عبارتی دیگر می توان اینگونه مثال زد که شرکت طرف قرارداد عوارضی جاده ای را می گیرد که هنوز ساخته نشده است.

گفته می شود اخذ هزینه ها با استفاده شرکت طرف قرارداد از تجهیزات و اموال سرمایه گذاران شکل گرفته است.
این اقدام با واکنش ترمینالهای نفتی طی روزهای اخیر مواجه شده است بطوری ترمینال ها تعطیل شده اند و با ورود بدون حکم قضایی شرکت بندرها به ترمینال ها و درگیری با عوامل شرکت ها ضمن تصرف عدوانی ترمینال های تحت قرارداد بیش از ۶۰ کارگر را از کار بیکار کردند.
این شرکتها معتقدند علاوه بر ابهامات بسیار در این تفاهمنامه، انتقال و سمت گرفتن مدیران بندر شهیدرجایی در بنیاد مستضعفان در روزهای اخیر نیز بر تعارض منافع این تفاهم می افزاید .
ترمینال داران با ارسال نامه ای به بازرسی بیت رهبری و رئیس جمهور منتخب تا روشن شدن حقوق خود خواستار توقف اجرای توافق مذکور شده اند و از آنها استمداد کرده اند .

کد خبر: ۲۹۶٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha