۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
آیا واکنش منفی بورس به قطعی برق است ؟| اثر سیاست نرخ بهره در دولت چهاردهم
بازار گزارش می‌دهد

آیا واکنش منفی بورس به قطعی برق است ؟| اثر سیاست نرخ بهره در دولت چهاردهم

در حال حاضر قطعی برق و نرخ بهره دو عامل منفی در بازار سرمایه هستند. به ویژه اینکه طیب نیا به عنوان بازوی اقتصادی دولت چهاردهم در زمان وزراتش با اوراق مهار تورم می کرد.

بازار؛ گروه بورس: بازار در حال حاضر کاملا نوسانی است. در این موقعیت انتشار گزارش‌های مالی گروه پالایشی و پتروشیمی می‌تواند نگرش سهامداران به برخی سهم‌ها را تغییر دهد. به طور کلی انگیزه و قدرت رشد برخی سهم‌ها را بیشتر کند.
بازار با وجود این توقف‌ها و شرایط نسبتا منفی، باز هم امیدوارانه چشم به روزهای آتی دارد. روزهای پرخبری در پیش هست. درواقع بازار مسیر متفاوتی را آغاز خواهد کرد. تغییر ریل سیاست‌گذار و نگاه دولت به بازار می‌تواند یکی از مهمترین بسترهای آن باشد. گزارش‌های سه ماهه عملکردهای خیره کننده‌ای را نشان نداد، اما قیمت‌ها نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند.

به گفته رضا روحی با توجه به جو منفی بازار فعلا نمادهای ارزنده نیز نوسانی هستند. شاید یکی از دلایل این افت معاملات مشکلات ناشی از قطعی برق باشد. فعلا شاهد رشد جهشی در بازار نخواهیم بود. همانطور که دیده می‌شود حقوقی ها نیز تمایل چندانی به خرید ندارند و حجم معاملات بازار بسیار پایین است

رضا روحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار نسبت به انتخابات آمریکا نگرانی‌های دارد، گفت: به همین دلیل فعلا شاهد رشد جهشی در بازار نخواهیم بود. همانطور که دیده می‌شود حقوقی ها نیز تمایل چندانی به خرید ندارند و حجم معاملات بازار بسیار پایین است.

او با تاکید بر اینکه نمادهای ارزنده در بازار سرمایه وجود دارد، تصریح کرد: اما با توجه به جو منفی بازار فعلا این نمادها نیز نوسانی هستند. شاید یکی از دلایل این افت معاملات مشکلات ناشی از قطعی برق باشد.
همچنین خبر اصلی که می‌تواند در بازار سرمایه موثر باشد انتخاب تیم اقتصادی دولت است. در حوزه سیاسی نیز تحولات لبنان تاکنون یک اثر بالقوه برای بازار بوده است. البته اتفاقات آن کمی فروکش کرده، اما به شکل کلی همچنان به عنوان ریسک روی سر بازار قرار دارد. در تحولات داخلی و در دل بازار نیز احتمال گذشتن دلار نیما از ۵۰ هزار تومان وجود دارد. بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجامع و همچنین انتشار گزارش ماهانه از مهم‌ترین اتفاقات در موقعیت کنونی بازار خواهد بود.
اعلام سیاست‌های اقتصادی توجه به بازار دارند. به‌همین دلیل بازار با شیب ملایم صعودی خواهد شد. هر چند که تا به امروز این پیش‌بینی اشتباه بوده است.
البته بازارهای رقیب نیز کابوس‌وار روزهای سختی را می‌گذرانند. بعد از انتخابات بازار خودرو، مسکن، سکه و ارز و...روندی اصلاحی داشت. در حالی که بورس یک ساله وارد اصلاح شده‌است. به همین دلیل اگر قرار بر اجرای درست سیاست‌های اقتصادی باشد روشن است که این بازارها جایی برای جولان نخواهند داشت و ثبات و آرامش را تجربه می‌کند. البته هنوز بازار سرمایه فارغ از وعده‌ها درگیر بی‌اعتمادی است.
تحولات و چشم انداز نرخ دلار و به خصوص دلار نیما عامل دیگری برای صعود بازار در مقطع حساس کنونی است. در حال حاضر شاهد رشد نرخ دلار نیما روزی ۱۰۰ تومان هستیم. دلار نیما از محدوده ۴۷ هزار تومان عبور کرده است. رشدی معقول و آرام و منطقی را در این مدت شاهد بوده، اما هنوز بازار به این موضوع وزن نداده است. البته طی هفته‌های پیش رو با آغاز به کار شرایط اقتصادی دولت جدید فضا جور دیگری رقم می‌خورد.

بازار سال ۹۷ با تحولات نیما حرکت خوبی را آغاز کرد که احتمالا این بار نیز این موضوع رخ دهد. به خصوص اینکه شنیده می‌شود که ماله التفات نرخ خوراک ۷ هزار تومان تا ۵ هزار تومان به حساب شرکتها واریز می‌شود.
تغییر نرخ خوراک اثر خود را در این چند ماه پیش روی بازار می‌تواند بگذارد. گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌هاست. هنوز گزارش‌ها کامل نشده و کامل نرسیده‌است. اما دو بعد متفاوت این گزارش‌ها تکنیکالی و بنیادی در بازار نمایان می‌شود.
آنچه بر سر صنایع و شرکت‌ها آمده که مستقیما نتیجه سیاست‌گذاری‌هایی است که آثار آن را در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌بینیم. قیمت سهم در مقایسه با مقطع سال قبل افت عجیبی را داشته است.
البته باید توجه داشت که شاید گزارش‌ها خوب نباشد ولی در سقف قله نیستیم که نگران باشیم ولی این طور هم نیست همه بد باشند. بنابراین شرکت‌هایی که می‌توانند پی به‌ای فوروارد خوبی را در این روزها با این مختصات و مفروضات برسند.
در فضای خوشبینانه و رو به بهبود آتی بازار قطعاً نمادهای بورسی بازدهی‌های بهتری را ثبت خواهند کرد. در نهایت تلفیقی از گزارش‌های شش ماهه و ماهانه می‌تواند الگوی مشخص و دقیقی از انتخاب سهم‌های پر پتانسیل بازار بدهد. سهم‌ها با روشن شدن بیشتر ابعاد تحولات سیاسی و اقتصادی و تیم اقتصادی دولت و کابینه برای روزهای صعودی و خوشبینی آماده می‌شود.

مطرح شدن نام طیب نیا به عنوان بازوی اقتصادی دولت چهاردهم واکنش‌ فعالان اقتصادی و بازار سرمایه را افزایش داده است. این واکنش منفی به این نام بیشتر به دلیل عملکرد خاص او در دوره مشخص روحانی بوده که بازار نام او را با معماری سرکوب نرخ ارز و کنترل تورم با ابزار نرخ بهره می‌شناخت

بی‌شک نرخ بهره یکی از مهم‌ترین چالش‌های ۸ ماه گذشته بازار بوده است. بسیاری آن را مهم‌ترین دلیل افت و ریزش بازار می‌دانند. مطرح شدن نام طیب نیا به عنوان بازوی اقتصادی دولت چهاردهم واکنش‌ فعالان اقتصادی و بازار سرمایه را افزایش داده است. این واکنش منفی به این نام بیشتر به دلیل عملکرد خاص او در دوره مشخص روحانی بوده که بازار نام او را با معماری سرکوب نرخ ارز و کنترل تورم با ابزار نرخ بهره می‌شناخت. از همین رو بود که انتخاب او حس خوبی را به بازار سرمایه منتقل نکرد. او را یاد روزهای تلخ سال‌های قبل می‌انداخت. سال‌هایی که در آن دولت با افزایش نرخ بهره و بازی با نرخ اوراقی به اسم سخاب بازار را جوری به حاشیه برد که شرایط این روزها پیشش عالی بود. روزهای سخت و تلخی که رکود نه در بازار سرمایه که در همه بازارها به وجود آمده بود.

البته طیب نیا هوشمندانه و با مشورت از اطرافیان بلافاصله بعد از حضور نسبت به آن روزها تا حدودی خود را دور و فضای پیش رو را ترسیم کرد. اما هیچ وقت از سیاستی به نام نرخ بهره به عنوان یک برنامه صحبت نشد. این مهم‌ترین ابهام پیش روی شرایط فعلی بازار است. به خصوص این که بازار همیشه در این حوزه آسیب خورده و آنها معمولاً معتقد به کنترل تورم با ابزارهایی نظیر نرخ بهره هستند.

کد خبر: ۲۹۶٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha