۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
دولت چهاردهم مطالبات گندمکاران را فراموش نکند| اصلاحیه جایزه تحویل اعلام نشد
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

دولت چهاردهم مطالبات گندمکاران را فراموش نکند| اصلاحیه جایزه تحویل اعلام نشد

گرگان- هاشمی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از رئیس جمهور منتخب خواست در کنار تعیین کابینه دولت چهاردهم، پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران نیز باشد.

هامان هاشمی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال به لحاظ بارش سال پربرکتی داشتیم و با تلاش های زارعان و کارشناسان کشاورزی در تامین نهاده و مبارزه با آفات و بیماری ها و همچنین علی رغم اینکه سال ویژه ای به لحاظ بیماری قارچی بود اما عملکرد خوبی در برداشت گندم داشتیم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز با بیان اینکه متاسفانه امسال گندمکاران با دو چالش مواجه بودند، گفت: وزارتخانه قیمت گندم را پس از اینکه کشاورزان اقدام به کشت این محصول کردند، اعلام کرد که این موضوع مغایر با قانون بوده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تفاوت دو هزار تومانی شورای قیمت گذاری و قیمت تعیین شده دولت، انتظار می رفت که جایزه تحویل به کشاورزان داده شود که تاکنون این اصلاحیه اعلام نشده است.

هاشمی پرداخت مطالبات گندمکاران را از دیگر چالش ها برشمرد و گفت: با توجه به استراتژیک بودن گندم در امنیت غذایی و همچنین با توجه به اینکه سامانه هایی طراحی شده تا کشاورزان بتوانند برای جلوگیری از پدیده دلالی بار را به سیستم حاکمیتی تحویل دهند، انتظار بر این بود مطالبات گندمکاران به طور کامل تسویه شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: متاسفانه تا امروز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و تا کنون اتفاق ویژه ای هم در خصوص پرداخت ها رخ نداده است.

وعده وزارت جهاد برای پرداخت مطالبات تا پایان شهریور

وی افزود: برخی از مدیران وزارت خانه خبر از تسویه حساب تا پایان شهریورماه دادند.

وی ادامه داد: فاصله ای که بین زمان تحویل گندم در استان های کشور و زمان پرداخت مطالبات وجود دارد معقول نیست، ضمن اینکه کشاورزان هم در سیستم بانکی و هم در بازار بدهکار هستند که این بدهی ها بروزرسانی و با جرایم همراه می شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مطالبات کشاورزان از دولت این قشر را متضرر کرده است که بر همین اساس در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران پیگیری های را در خصوص ضرورت تسویه حساب با کشاورزان داشته ایم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: جدای از تبعات اجتماعی و معیشتی پرداخت دیر هنگام، کشاورزی در اکثر استان ها در دو فصل انجام می شود و زمانی که کشاورز مطالبات خود را از زراعت اول بدست نیاورد در مدیریت و هزینه زراعت دوم دچار دلسردی و مشکلات برای تامین منابع مالی خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه این مساله اثر منفی در تولید ملی خواهد داشت، تصریح کرد: انتظار داریم برای برخی از استان های محروم کشور که پرداخت مطالبات سبب می شود زنجیره اقتصادی و تولید به حرکت در بیاید، موضوع با جدیت بیشتری از سوی مسئولان پیگیری شود.

رئیس جمهور منتخب هوای کشاورزان را داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم جدا از فضای تغییرات دولت که پیش رو داریم، موضوع گندم به صورت جدی تر دنبال شود ضمن اینکه انتظار می رود با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و جرایمی که کشاورزان در سیستم بانکی دارند، راهکاری پیش بینی شود که حقی از کشاورزان ضایع نشود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در خاتمه متذکر شد: انتظار داریم رئیس جمهور منتخب علیرغم موضوعات متعددی که در خصوص تعیین کابینه دارد به موضوع گندم و گندمکاران نگاه ویژه تری داشته باشند.

کد خبر: ۲۹۶٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
      0 0
      سلام جایزه نمیخواهیم پول مارو بدن جایزه پیش کششون باشه 14/4تحویل دادیم دریق ازیک هزارتومن
    • ه حسینی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
      0 0
      پول گندمها را پرداخت کنید ما هیچ احتیاجی به دلسوزی شما نداریم . شر شما کم انشاالله
    • دانا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
      0 0
      جایزه چی پدر بیامرز پول خودشو نمی دن به معنای واقعی کشاورز یعنی بدبخت
    • قاسم لکزایی گلستان IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
      0 0
      دیگه بدرد کشاورز نمیخوره همه پول میخوان الان کشاورزان دنبال پول درصدی هستن دیگه به نوه ام وصیت میکنم گندم و جو کشت نکنه تمام