۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
بازار ارزنده است اما...| حباب در صندوق‌های طلا
بورس در هفته ای که گذشت؛

بازار ارزنده است اما...| حباب در صندوق‌های طلا

ارزش شرکت‌ها فقط ۱.۵ برابر درآمد سالانه آنها است که این مسئله نشان دهنده ارزندگی بازار از این منظر می باشد.

سمیه شوریابی؛ بازار: بازار هفته‌ای متعادل را پشت سر گذاشت و خبرهای خوب پتروشیمی اثر کمی بر آن داشت، ضمن اینکه بیشترین ارزش معاملات را در گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو شاهد بودیم.

همچنین بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به گروه شیمیایی و بیشترین خروج پول حقیقی مربوط به گروه فلزات اساسی بود.

در نخستین هفته از مردادماه به دلیل غیبت عمده بزرگان بازار به‌منظور برگزاری مجمع، شاهد بازار کم‌رونقی بودیم، میانگین ارزش معاملات خرد با ۱۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه بود، شاخص کل ۱.۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴ درصد افت کردند.

گفتنی است در هفته معاملاتی که پشت سر گذاشتیم، ۷۶ درصد از صنایع و ۶۷ درصد از نمادها با افت ارزش مواجه شدند، عمده‌ترین بازدهی منفی مربوط به صنایع واسطه‌گری‌های مالی و پولی، فرآورده‌های نفتی و محصولات چرمی بود، اما صنایع چاپ، مخابرات و ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین بازده مثبت را کسب کردند.

بازار ارزنده است اما...| حباب در صندوق‌های طلا

می توان گفت نسبت قیمت به درآمد بازار به پایین‌ترین حد خود از زمان خروج ترامپ از برجام رسیده است، در واقع ارزش شرکت‌ها فقط ۱.۵ برابر درآمد سالانه آنهاست، که این مسئله نشان دهنده ارزندگی بازار از این منظر می باشد.

اما همانطور که می‌دانید صرفاً ارزندگی باعث رشد بازار در کوتاه مدت نیست، ولی بازارها در نهایت و در شرایط مناسب به قیمت واقعی خود می‌رسند.

شرایط مناسب جهت رسیدن به این منظور را می‌توان بدین ترتیب عنوان کرد؛

_سیاست‌گذاری درست و مناسب از سوی نظام حکمرانی، دولت و بانک مرکزی که در نهایت منجر به بهبود شرایط کشور و به طور خاص بازار سرمایه شود.

_و به دنبال این اتفاق برگشت اعتماد سهام‌داران و از سرگیری روند عادی در بازار.

حباب صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلای بورسی در حال حاضر به صورت جمعی دارای حباب هستند، این صندوق‌ها همیشه یکی از گزینه‌های راحت و نقدشونده و بدون کارمزد برای سرمایه‌گذاران هنگام بالا رفتن انتظارات تورمی می‌باشد، به همین خاطر به جای سرمایه‌گذاری در دلار خیلی از افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند، صندوق‌های بورسی را خرید می‌کنند.

طلا به عنوان یک بازار هوشمند همیشه به استقبال بحران‌ها و اتفاقات آینده می‌رود، به همین دلیل بازاری پیشرو محسوب می‌شود اما به شرطی که دارایی‌ها مبتنی بر طلا دچار حباب‌های خیلی بالایی نباشند!

کد خبر: ۲۹۶٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha