۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارایی ۹۰ درصدی واکسن نواواکس در برابر کرونا
نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در بریتانیا اعلام شد؛

کارایی ۹۰ درصدی واکسن نواواکس در برابر کرونا

به دنبال پایان سومین مرحله از ازمایشهای بالینی واکسن نواواکس در بریتانیا، خبر از کارایی ۹۰ درصدی این واکسن در مقابل نوع اولیه ویروس و جهش بریتانیایی و کارایی ۵۵ درصدی آن در مقابل جهش افریقای جنوبی انقلابی بزرگ در دنیای واکسن ایجاد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از شرکتهای تولید کننده واکسن در دنیا شرکت نواواکس است که انتظار می رود واکسن تولیدی این شرکت در نیمه سال وارد بازار شود. طبق گزارش منتشر شده توسط این شرکت و بر مبنای نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در کشور بریتانیا،واکسن تولید نواواکس درمقابله با ویروس کرونا ۹۶ درصد کارایی دارد و هیچ یک از افرادی که واکسن را دریافت کرده اند به نوع سخت بیماری مبتلا نشده اند و در اثر ابتلا به ویروس از دنیا نرفته اند. واکسن تولید نواواکس در مقابل نوع جهش یافته ویروس کرونا در بریتانیا ۸۶ درصد کارایی داشته است که خبر بسیار خوبی محسوب می شود. شرکت نواواکس با در نظر گرفتن کارایی واکسن در مقابل نوع اولیه ویروس کرونا و نوع جهش یافته بریتانیایی این ویروس نوشت: «برایند کارایی واکسن در مقابل کرونا ۹۰ درصد است.»

به دنبال انتشار آمارها در مورد کارایی واکسن کرونای تولیدی نواواکس ، ارزش سهام شرکت در بازار جهانی ۲۲ درصد افزایش یافت و به مرز ۲۲۹ دلار رسید در حالیکه در روز ۲۱ ژانویه سال جاری ارزش هر سهم از این شرکت برابر با ۱۰ دلار بود. در این زمان هنوز نتایج سومین مرحله از ازمایشهای بالینی مشخص نبود و به همین دلیل سهام این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار نداشت.»

تاثیر واکسن روی جهش افریقای جنوبی چقدر است
این شرکت برای بررسی تاثیر واکسن روی جهش افریقای جنوبی هم مطالعه ای را در کشور افریقای جنوبی انجام داد. در این کشور افراد در مواجهه با  جهش تازه ای از ویروس قرار داشتند که سرعت انتقال و مرگ بالاتری داشت. طبق گزارش منتشر شده توسط نواواکس این واکسن در مقابل جهش افریقای جنوبی ۵۵ درصد کارایی  دارد ولی در مقابل ابتلا به نوع سخت بیماری و مرگ ناشی از آن کارایی ۱۰۰ درصدی دارد. کارایی واکسن در مقابل جهش افریقای جنوبی این ویروس و در افراد مبتلا به ویروس اچ ای وی  برابر با ۴۹ درصد اعلام شده است که در مقایسه با واکسن های دیگر بالاتر است.

این خبر بسیار خوبی  برای دنیایی است که با بحران ناشی از کرونا روبرو است و کشور افریقای جنوبی که به دلیل عدم کارایی واکسن استرازنکا روی جهش افریقای جنوبی ویروس، توزیع و تزریق آن را متوقف کرد، حال به یکی از خریداران اصلی واکسن نواواکس تبدیل شده است.

در جریان سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  این شرکت در بریتانیا، ۱۵ هزار نفر از افراد ۱۸ تا ۶۴ سال  شرکت کردند ولی مطالعات در کشور امریکا ادامه پیدا دارد. کشورهای غربی از خریداران اصلی این واکسن هستند و قبل از تکمیل مراحل آزمایشهای بالینی هم اقدام به خریداری این واکسن کردند و هنوز هم تقاضا برای آن در کشورهای اروپایی و امریکا بالا است.  انتظار می رود بعد از انتشار خبر تاثیر واکسن روی جهش افریقای جنوبی ، کشورهای قاره سیاه هم به جمع خریداران این واکسن در دنیا اضافه شوند.

درخواست بررسی واکسن برای دریافت تاییدیه نهایی چه زمانی ارسال می شود
حال که اطلاعات مربوط به آزمایشهای انجام شده در بریتانیا اعلام شده است، شرکت نواواکس می تواند با استفاده از آنها برای دریافت تاییدیه از کشورهای مختلف اقدام کند.اما هنوز اطلاعاتی در مورد اینکه به کدام کشورها درخواست داده است وجود ندارد.

برخی بر این باورند بررسی واکسن در اف دی ای امریکا زمانی انجام می شود که مطالعاتی که در امریکا انجام می شود، به پایان برسد و برخی دیگر زمان بندی ارایه اطلاعات را ماه می اعلام کردند. نشریه فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «انتظار می رود واکسن تا ماه می وارد مرحله دریافت تاییدیه در کشورهای صنعتی شود و به سرعت وارد بازار شود . این واکسن ویژگی های منحصر به فردی دارد  و در کشورهای مختلف قابلیت استفاده دارد و می تواند در مقابل کرونا جهان را مقاوم کند.»

 شرکت نواواکس در نظر دارد  واکسن را در هشت کارخانه تولیدی در دنیا تولید کند و موسسه واکسن سازی سروم هند هم یکی از این مراکز تولیدی است. قرار است این واکسن در هند تولید شود و هم برای مصرف داخلی کشور استفاده شود و هم به بازار جهانی صادر شود. در استرالیا هم تولید ۵۰ میلیون دوز از این واکسن در دستور کار قرار دارد که می تواند برای تامین واکسن مورد نیاز کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار بگیرد.  این واکسن در دو دوز عرضه خواهد شد و انتظار می رود بریتانیا اولین کشوری باشد که آن را تایید و مصرف کند.

کد خبر: ۷۸٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha