۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
هماهنگی چین و آمریکا، کلید ثبات مالی جهانی
گلوبال تایمز بررسی کرد:

هماهنگی چین و آمریکا، کلید ثبات مالی جهانی

ایالات متحده باید اقدامات تجاری ناعادلانه خود را متوقف کند، تعرفه های اضافی را حذف کند و زمینه بازی برابر برای همکاری اقتصادی با چین را ایجاد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای به بررسی روابط بین ایالات متحده آمریکا و چین پرداخت و نوشت: هماهنگی چین و آمریکا کلید ثبات مالی جهانی است.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
نشست گزارش شده کارگروه مالی چین و آمریکا که انتظار می رفت بر موضوعاتی مانند ثبات کلان اقتصادی و مالی، حاکمیت صندوق بین المللی پول و مسائل بازار سرمایه متمرکز شود، نشان داد که با وجود تنش های تجاری، هر دو طرف همچنان به دنبال تثبیت روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند.
این گزارش تمایل و نیاز عملی چین و ایالات متحده آمریکا برای تعمیق همکاری در بخش مالی را نشان داد که انتظار می رود درک و اعتماد در روابط دوجانبه را افزایش دهد. همچنین با توجه به رشد نسبتا ضعیف اقتصاد جهانی، گزارش مشاغل ضعیف‌تر از انتظار در ماه اوت در ایالات متحده و ترس از فرود سخت برای اقتصاد ایالات متحده که بازار جهانی را متزلزل کرده است، نشست گزارش‌شده به‌عنوان گام مثبتی در جهت ارتقای مالی جهانی تلقی می‌شود.

با این حال، جلسه گزارش شده در حالی برگزار شد که ایالات متحده به تشدید سرکوب خود علیه صنایع مختلف چین از جمله خودروهای الکتریکی (EVs) و نیمه هادی ها ادامه می دهد که می تواند مانع همکاری اقتصادی و تجاری شود. کارشناسان از ایالات متحده خواستند اقدامات مشخصی را برای تضمین ارتباطات و همکاری روان در زمینه های اقتصادی و تجاری انجام دهد.
نه چین و نه ایالات متحده آمریکا به طور علنی اطلاعاتی درباره نشست کارگروه مالی دوجانبه منتشر نکرده اند. این واقعیت که هر دو کشور مکانیسم های ارتباطی و مبادله ای را اجرا می کنند یک سیگنال مثبت است. «گائو لینگیون»، کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین روز جمعه گفت: اینکه واشنگتن و پکن مکانیسم های ارتباطی و مبادله ای را اجرا می کنند نشان می دهد که دو کشور هنوز می توانند برخی از اختلافات خود را از طریق همکاری و ارتباطات، گسترش منافع مشترک و به حداقل رساندن اختلافات حل کنند. همکاری در بخش مالی مهم است زیرا می تواند به ثبات اقتصاد جهانی کمک کند و آن را از بهبود به رشد بهتر و با اثرات فوری سوق دهد.
دستور کار گزارش شده این نشست نشان داد که هم چین و هم ایالات متحده مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی در بخش مالی هستند. «وانگ پنگ»، همکار پژوهشی در آکادمی علوم اجتماعی پکن گفت: گفتگوهای عمیق در مورد مسائل کلان اقتصادی و مالی به تعمیق درک متقابل و اعتماد بین دو طرف کمک خواهد کرد. به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، گفتگو و همکاری بین چین و ایالات متحده در تجارت دوجانبه و حفظ نظم اقتصادی جهانی اهمیت زیادی دارد.

نرخ بیکاری ضعیف تر از حد انتظار ایالات متحده آمریکا همچنین هشداری در مورد رکود اقتصادی است که بر ضرورت همکاری واشنگتن با پکن در زمینه سیاست های اقتصادی و مالی تأکید می کند. در این زمینه، همکاری چین و ایالات متحده آمریکا جهت ثبات مالی برای کاهش خطرات بی ثباتی ناشی از اقدامات آمریکا و تأثیر سرریز آن بر بازار جهانی بسیار مهم است

کاهش ریسک های اقتصادی
کارشناسان معتقدند اکنون نیاز به هماهنگی سیاست بین چین و ایالات متحده آمریکا برجسته شده است. نرخ بیکاری ضعیف تر از حد انتظار ایالات متحده آمریکا همچنین هشداری در مورد رکود اقتصادی است که بر ضرورت همکاری واشنگتن با پکن در زمینه سیاست های اقتصادی و مالی تأکید می کند. در این زمینه، همکاری چین و ایالات متحده آمریکا جهت ثبات مالی برای کاهش خطرات بی ثباتی ناشی از اقدامات آمریکا و تأثیر سرریز آن بر بازار جهانی بسیار مهم است.
رویترز گزارش داد، در بحبوحه کاهش قابل توجه استخدام، نرخ بیکاری ایالات متحده در جولای به بالاترین حد سه ساله 4.3 درصدی رسید که نگرانی ها را در مورد بدتر شدن بازار کار و به طور بالقوه آسیب پذیر شدن اقتصاد در برابر رکود افزایش داد.
در مقابل اقتصاد چین با شتاب رشد قوی‌تر در ماه ژوئیه انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است - با عبور از ریسک‌های نزولی با شروع سیاست‌های حامی رشد. آمارهای رسمی روز پنجشنبه نشان داد، فروش خرده فروشی در این کشور 2.7 درصد افزایش یافته است. به گفته اداره ملی آمارچین، طیف وسیعی از شاخص‌های کلیدی با افزایش تولید و تقاضا، ثابت ماندن اشتغال کلی و ایجاد محرک‌های رشد جدید، رشد پایدار را حفظ کردند.
تقویت همکاری در ثبات مالی به حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه کمک می کند و محیط تجاری مطلوب تری را برای شرکت های هر دو کشور ایجاد می کند. با توجه به احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، هماهنگی بین دو اقتصاد مهم جهانی در سیاست پولی برای جلوگیری از تأثیر بیش از حد و نوسانات در بازارهای مالی جهانی بسیار مهم تر می شود.


سیاسی کردن مسائل اقتصادی توسط واشنگتن
در حالی که گفتگوها و هماهنگی بالقوه سیاست بین دو کشور به نفع هر دو طرف و همچنین اقتصاد جهانی است، ایالات متحده آمریکا سرکوب خود را علیه چین تشدید کرده که به طور جدی روابط تجاری چین و آمریکا را بدتر کرده است.
در ماه مه سال جاری، دولت بایدن اعلام کرد که تعرفه‌های بیشتری را بر طیفی از کالاهای وارداتی چین از جمله خودروهای الکتریکی وضع می‌کند. در ماه ژوئن، وزارت خزانه داری ایالات متحده پیش نویس قوانینی را برای محدود کردن سرمایه گذاری های خاص ایالات متحده در بخش های نیمه هادی، هوش مصنوعی و سایر بخش های فناوری پیشرفته در چین صادر کرد.

کارشناسان معتقدند که ایالات متحده آمریکا باید با چین جهت جستجوی زمینه های بالقوه همکاری و در عین حال مدیریت صحیح اختلافات برای اطمینان از وجود پایه ای محکم برای روابط اقتصادی و تجاری سودمند دوجانبه، همکاری کند. ایالات متحده باید اقدامات تجاری ناعادلانه خود را متوقف کند، تعرفه های اضافی را حذف کند و زمینه بازی برابر برای همکاری اقتصادی با چین را ایجاد کند.
از آنجایی که هر دو طرف مکانیسم‌های گفتگو را ایجاد کرده‌اند، ایالات متحده آمریکا باید ارتباط با چین را بهبود بخشد، از سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری خودداری کند و در راستای همکاری برد-برد تلاش کند. تنها از این طریق هر دو کشور می توانند به رشد اقتصادی سالم دست یابند، اعتماد ایجاد کنند و راه را برای ارتباطات و همکاری های تجاری هموار کنند.

کد خبر: ۳۰۰٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha