۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
خودرو طلا را زیر گرفت!| پول داغی که موقتی سرد شد!
گزارش «بازار» از وضعیت این روزهای بازار طلا

خودرو طلا را زیر گرفت!| پول داغی که موقتی سرد شد!

بلوکه شدن سرمایه‌ها در لاتاری خودرو در حالی نقدینگی را از سطح  بازار بلعید که به گفته کارشناسان چنین رویکردی باعث رکود بازارهای سرمایه گذاری شده آنطور که بازار طلا و بورس هم اکنون شرایط مساعدی ندارند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه خیلی از شرکت ها و مراکز تولیدی به دلیل عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش لازم متاسفانه حال روز خوشی ندارند و بانک ها نیز برای تحرک بخشی و توسعه فضای کسب و کار همچنین رونق بخش تولید در کشور آنگونه که باید باشد در این مسیر فعالان اقتصادی را همراهی نمی کنند ولی اتخاذ برخی تصمیمات چون اجرای طرح ثبت‌نام ‌خودرو باعث شده است که دهها هزار میلیارد تومان پول بلوکه و در صف خرید خودرو قرار گیرد. تزریق پول هنگفت به چنین صنعتی اگر چه مردم را به امید دستیابی به خودرو ارزان قیمت به انتظار گذاشته است ولی نباید از تبعات منفی آن چون تشدید رکود در سایر بازارها به دلیل جذب نقدینگی در بازار خرید خودرو و رکود تورمی غافل ماند.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود در پی تسهیلاتی که بانک‌ها برای ثبت‌نام خودرو ارائه می‌دهند، اگر خالص پرداختی هر متقاضی خودرو حدود ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، می‌توان گفت که حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پول در این طرح بلوکه شده است. مبلغ بسیار زیادی که بخش قابل توجهی از کل نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده است و معلوم نیست آخر و عاقبت آن هم با توجه به ظرفیتی که خودرو ساز برای تولید انبوه و عرضه خودرو به بازار دارند، چگونه رقم خورد یا قرعه فال برای دستیابی به خودرو ارزان بنام چه کسی بیفتد. در مقابل اما برخی بازارهای سرمایه گذاری چون طلا، بورس و سایر بازارها به دلیل کاهش قابل توجه نقدینگی که جذب بازار خرید خودرو شده است به کما رفته اند.

وجود موازی کاری ها در بازار طلا همچنین اجرای طرح هایی چون ثبت نام برای خرید خودرو موجب شده است که بازار داد و ستد طلا به گونه ای شود که مردم به جای خرید مصنوعات طلا برای دستیابی به نقدینگی و هدایت آن به دیگر بازارها مثلا ثبت نام خودرو طلاهای خود را بفروشند

فرار نقدینگی از بازار در پی بی اعتمادی به بازارهای سرمایه گذاری

حال سئوال اینجاست چرا با وجودی که بازارهای سرمایه گذاری از ورود سرمایه گذاران و جذب منابع تا حدی تهی است ولی نقدینگی فراوانی همچنان در دست مردم وجود دارد که بسمت بازارهای سرمایه گذاری آن هم در شرایطی که ارزش پول ملی روز به روز افت می کند، در حرکت نیست؟ پول داغی که اکنون در بازار خودرو سرد شده است در حالی که می توان آن را در سایر بازرها سرمایه گذاری برای کسب سود و ... به کار گرفت.

محمد کشتی آرای، کارشناس و رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل رکود در بازار طلا اظهارداشت: رکود چنین بازاری از عوامل متعددی نشات می گیرد که بخش عمده آن کاهش قدرت خرید مردم برای تهیه این کالاست، از طرفی نیز برخی سیاست گذاریها و تصمیمات باعث می شود که بازار طلا به جای رونق در شرایط نامساعدی قرار گیرد. به طور مثال وجود موازی کاری ها در این بازار همچنین اجرای طرح هایی چون ثبت نام برای خرید خودرو موجب شده است که بازار داد و ستد طلا به گونه ای شود که مردم به جای خرید مصنوعات طلا، طلای آب شده خریداری کنند و یا برای دستیابی به نقدینگی و هدایت آن به دیگر بازارها مثلا ثبت نام خودرو طلاهای خود را بفروشند. این مسائل باعث شده است که بازار طلا از رونق بیفتد و با رکود مواجه شود.

عرضه طلا و سکه طی دو هفته اخیر به بازار برای فروش با هدف تبدیل این کالای ارزشی به نقدینگی کم سابقه بوده است، این در حالی است که طلا فروش ها معمولا از خرید طلا کسب سود می کنند در مقابل تولید کنندگان مصنوعات طلا نیز زمانی می بینند طلا در بازار خریدار چندانی ندارد بی انگیزه می شوند

فروش گسترده سکه و طلا در بازار برای ثبت نام خودرو

وی با بیان اینکه عرضه طلا و سکه طی دو هفته اخیر به بازار برای فروش با هدف تبدیل این کالای ارزشی به نقدینگی کم سابقه بوده است، افزود: طلا فروش ها معمولا از خرید طلا کسب سود می کنند در مقابل تولید کنندگان مصنوعات طلا نیز زمانی می بینند طلا در بازار خریدار چندانی ندارد بی انگیزه شده و چه بسا خیلی از واحدهای تولیدی این کالا طی چند سال اخیر فعالیت آنها کم و بعضا تعطیل شده اند. در چنین شرایطی ثبت نام برای خرید خودرو اگرچه تا حدی نقدینگی را از بازار جمع آوری کرد ولی تبعات آن باعث کسادی و رکود بازار طلا شد به طوریکه طلا فروشان به انتظار فروش مناسب در پایان ماه صفر بودند ولی این مسئله بر فروش آنها بی تردید بی تاثیر نیست.

این کارشناس بازار طلا در ادامه در پاسخ به اینکه رئیس کل گمرک اخیرا اعلام کرد واردات شمش طلای استاندارد در پنج ماهه امسال با ثبت رکورد ۳۰ تن و ۶۳۳ کیلوگرم به ۱.۶ میلیارد دلار رسید، آیا این موضوع تاثیری بر رونق صنعت طلا خواهد گذاشت یا خیر؟ افزود: صنعت طلا نیازچندانی به افزایش مقدار طلا ندارد چرا که ۸۰ درصد مصنوعات طلا در بازار بازیافتی طلاهای کهنه ای است که ذوب می شود و دوباره با ساخت مصنوعات جدید به شکل و شمایل های متفاوت به چرخه فروش بر می گردد. بنابراین واردات طلا و افزایش میزان حجم و وزن آن در کشور تاثیری در کاهش قیمت طلا یا رونق تولید در صنعت طلا ندارد.

هر چه واردات طلا در کشور بیشتر شود پشتوانه پولی و مالی کشور تقویت خواهد شد اما افزایش واردات این کالا و رشد طلای خام، قیمت آن را در بازار کاهشی نمی کند زیرا نرخ طلا و نوسان قیمت آن بر مبنای نرخ روز ارز و انس جهانی محاسبه و بالا و پایین می شود

واردات طلا تقویت کننده پشتوانه بانک مرکزی و موسسات پولی

کشتی آرای خاطرنشان کرد: البته هر چه واردات طلا در کشور بیشتر شود پشتوانه پولی و مالی کشور تقویت خواهد شد اما افزایش واردات این کالا و رشد طلای خام، قیمت آن را در بازار کاهشی نمی کند زیرا نرخ طلا و نوسان قیمت آن بر مبنای نرخ روز ارز و انس جهانی محاسبه و بالا و پایین می شود. اکنون تعرفه گمرکی طلا صفر شده است و هر کسی می تواند طلا وارد کند ولی بیشتر واردکنندگان طلا معمولا تجار و بازرگانانی هستند که به دلیل تحریم نمی تواند در انجام معاملات به ارز دست یابند بنابراین مجبور می شوند در قبال صادرات از طرف مقابل در ازای ارز به موازات آن طلا دریافت کنند.

وی افزود: فعالان بازار طلا و سکه به انتظار نشسته اند تا در روزها و هفته های آتی که مراسمات عقد و ازدواج شروع می شود پس از رکود شدید رونق به بازار برگردد. از طرفی نیز با استقرار دولت جدید و تغییرات مدیریتی و اتخاذ تصمیمات درست برای بالاندگی اقتصاد کشور همچنین تغییرات مدیریتی به نظر می رسد بازار طلا در مسیر رونق قرار گیرد.

بنا به این گزارش، امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار با رشد همراه شد و هرگرم ۳ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۵۲۳ دلار است.

کد خبر: ۳۰۱٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha