۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
آزادسازی بهای بلیت هواپیما به نفع مردم| ورود ۴۰ فروند هواپیمای زمینگیر| وزیر راه موافق قیمت دستوری؟
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با بازار مطرح کرد

آزادسازی بهای بلیت هواپیما به نفع مردم| ورود ۴۰ فروند هواپیمای زمینگیر| وزیر راه موافق قیمت دستوری؟

اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه با آزادسازی بهای بلیت هواپیما دسترسی مردم به هواپیما بیشتر شده است گفت: ۴۰ فروند هواپیما تا پایان امسال وارد خط می شوند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اواخر سال گذشته بود که گزارش‌ها و آمارها حاکی از آن بود که در حدود ۱۳۴ هواپیمای کشور زمین‌گیر است. نیاز حال حاضر کشور ۵۵۰ فروند هواپیما است، اما فقط ۱۸۰ فروند هواپیما سرخط داریم و به همین دلیل با وجود افزایش مسیرهای پروازی، مسافران اعتراض دارند که بلیت هواپیما سخت پیدا می‌شود.

اما حالا کمبود بلیت هواپیما و دسترسی مردم به هواپیما بعد از ابطال نرخ گذاری از سوی شورای عالی هواپیمایی و آزادسازی بلیت هواپیما به نظر می رسد که دیگر مشکلی از بابت تهیه بلیت هواپیما وجود ندارد.

دیوان عدالت اداری در ۳۰ خرداد ماه امسال حکم نهایی خود مبنی بر عدم دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما را ابلاغ کرد و ماجرای اختلاف بر سر این موضوع که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده بود میان ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی آغاز شد. ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما مربوط به برنامه پنجم توسعه بوده است و دیگر نباید به این موضوع یعنی قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرد.

اگر چه محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی اعلام می کند که بهای بلیت هواپیما بعد از آزادسازی و لغو دستوری تعیین بلیت هوایما نه تنها قیمت مسیرهای پروازی کاهش ندارد بلکه رشد هم داشته است اما دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی می گوید قیمت بلیت هواپیما در برخی مسیرها بعد از آزادسازی بهای بلیت هواپیما به یک پنجم کاهش یافته است.

مزیتی که آزادسازی بهای بلیت هواپیما داشته این بوده است که اولا دست عوامل بازار سیاه کوتاه شود و اینکه بهای بلیت در برخی مسیرها به یک پنجم کاهش داشته است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که لغو دستوری تعیین بهای بلیت هواپیما از سوی دیوان عدالت اداری قیمت بلیت هواپیما را کاهش نداده است؟ گفت: مزیتی که آزادسازی بهای بلیت هواپیما برای افرادی که از حمل و نقل هوایی برای سفر استفاده می کنند داشته این بوده است که اولا دست عوامل بازار سیاه کوتاه شود و اینکه بهای بلیت در برخی مسیرها به یک پنجم کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه با آزادسازی بهای بلیت هواپیما، فروش بلیت توسط ایرلاین ها صورت می گیرد و درآمد حاصل از آن وارد شرکت ها شده و موجب افزایش کیفیت خدمات و تعداد ناوگان می شود گفت: با آزادسازی بهای بلیت هواپیما متقاضیان در هر زمان که برای خرید بلیت به سایت ها مراجعه می کنند بلیت هواپیما برای مسیرهای مختلف وجود دارد.

دسترسی مردم و زمان انتظار برای تهیه و خرید بلیت هواپیما در برخی مواقع به ۲۰ تا ۳۰ روز می رسید اما الان متقاضیان بعد از آزادسازی بهای بلیت هواپیما می توانند در لحظه اقدام به خرید بلیت کنند

اسعدی سامانی ادامه داد: قبل از اینکه دیوان عدالت اداری دستوری بودن بهای بلیت هواپیما را لغو و آزادسازی بهای بلیت هواپیما را ابلاغ کند دسترسی مردم و زمان انتظار برای تهیه و خرید بلیت هواپیما در برخی مواقع به ۲۰ تا ۳۰ روز می رسید اما الان متقاضیان بعد از آزادسازی بهای بلیت هواپیما می توانند در لحظه اقدام به خرید بلیت کنند.

بخش عمده هواپیماهای زمینگیر به خاطر اعمال قیمت های دستوری بلیت هواپیما بوده است به تدریج با رای دیوان عدالت اداری خیلی از هواپیماهای زمینگیر هم وارد خط شده و اقدام به پرواز می کنند

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی بهای بلیت هواپیما بر کاهش هواپیماهای زمینگیر نیز می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد؟ تعداد هواپیماهای زمینگیر چقدر است؟ گفت: بخش عمده هواپیماهای زمینگیر به خاطر اعمال قیمت های دستوری بلیت هواپیما بوده است به تدریج با رای دیوان عدالت اداری خیلی از هواپیماهای زمینگیر هم وارد خط شده و اقدام به پرواز می کنند. امید است تا پایان سال جاری تعداد قابل ملاحظه ای هواپیمای زمینگیر وارد مدار و پرواز شوند.

تا پایان امسال ۴۰ فروند هواپیما تا پایان امسال وارد خط شده و اقدام به پرواز کنند

وی در پاسخ به این پرسش که تا پایان امسال چه تعداد هواپیمای زمینگیر وارد مدار خواهند شد؟ گفت: تا پایان امسال ۴۰ فروند هواپیما تا پایان امسال وارد خط شده و اقدام به پرواز کنند.

برنامه های وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی منطبق با واقعیت های صنعت هوایی است

او در پاسخ به این پرسش که وزیر جدید راه و شهرسازی قبلا معاون معماری و شهرسازی بوده است آیا می تواند در حوزه حمل و نقل موفق عمل کند؟ گفت: برنامه های وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی منطبق با واقعیت های صنعت هوایی است.

اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر جدید راه و شهرسازی موافق دستوری بودن بهای بلیت هواپیما است؟ گفت: قیمت دستوری بلیت هواپیما در برنامه هفتم توسعه مشخص شده است و باید از این موضوع عبور کرد. چرا که دولت هم خود را مکلف به اجرای برنامه هفتم توسعه کرده است. در برنامه هفتم توسعه تاکید شده و به صراحت اعلام کرده است که به جزء کالاهای اساسی، قیمت گذاری دستوری نخواهیم داشت. قیمت کنونی بلیت هواپیما هم به نفع صنعت هوایی و هم مردم است. به هر حال با آزادسازی بهای بلیت هواپیما، دسترسی مردم به هواپیما بیشتر شده است.

کد خبر: ۳۰۱٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha