۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
«بی ثباتی»؛ دشمن افزایش قیمت نفت تا یک دهه آینده
آینده مبهم بازار نفت؛

«بی ثباتی»؛ دشمن افزایش قیمت نفت تا یک دهه آینده

در این روزهای کرونایی، بحران در بازار نفت و اقتصاد دنیا رخنه کرده است و افت قیمت نفت هم یکی از نشانه های آن است. سوال اصلی این است که چه زمانی می توانیم افزایش قیمت نفت در بازار را شاهد باشیم.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار نفت یکی از قربانیان بحران کرونا بود. افت تقاضای نفت و به دنبال آن تنزل قیمت این محصول در بازار جهانی سبب شد تا کشورهای فعال در تولید این منبع انرژی با چالشهای زیادی روبرو شوند ولی سوالی که این روزها پرسیده می شود این است که آیا این بازار احیا خواهد شد یا خیر؟

روزنامه زاویا امارات در گزارشی به پیش بینی بازار نفت پرداخته است. بر طبق این گزارش حداقل تا ۱۸ ماه آینده  تقاضای جهانی نفت در دنیا به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت باز نخواهد گشت. افزایش میزان عرضه نفت توسط تولیدکنندگان غیراوپکی و عدم توافق بین اعضای اوپک پلاس در مورد ضرورت کاهش تولید این نگرانی را ایجاد کرده است که در ماه های آتی مازاد عرضه در بازار ایجاد شود و فشاری روی قیمت نفت در جهت کاهش به وجود بیاید.در این سناریو قیمت نفت حداقل تا انتهای سال جاری در سطح ۴۰ دلار باقی خواهد ماند.

تحلیلگر مرکز مطالعاتی «ریستاد انرژی» در مورد وضعیت بازار نفت به رویترز گفت: «کشورهای تولید کننده نفت به این امید که از سال بعد تقاضا رشد می کند و اقتصاد در مسیر رشد قرار می گیرد، افزایش تولید را شروع کرده اند ولی با توجه به مطالعات ما انتظار نمی رود این تغییر در بازار ایجاد شود و تقاضا با شدت افزایش یابد.»

ریستاد انرژی در گزارش خود نوشت: «در شرایط کنونی بازار، قیمت پایین نفت توجیه پذیر است. اوپک پلاس هنوز در مورد تداوم اجرای طرح کاهش تولید به تصمیم نهایی نرسیده است این در حالیست که اطمینان دارد که بازار در آینده نزدیک احیا نخواهد شد.»

عوامل روانی هم اثر گذار است
رودریگز مارکو، تحلیل گر بازار انرژی در مصاحبه ای با اویل پرایس به تاثیر عوامل روانی در کاهش قیمت نفت در بازار اشاره کرده است. وی در این مصاحبه گفت: «نگرانی در مورد عدم بازگشت تقاضای نفت به سطح قبل از کرونا باعث شده است تا زمینه ای برای افزایش قیمت نفت وجود نداشته باشد. اخیرا لیبی اقداماتی انجام داد و از طریق افزایش حجم تولید، توانست بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در روسیه هم سیاست افزایش تولید مشاهده می شود و تمامی آنها می تواند تداوم روند کاهشی قیمت نفت تا انتهای سال را به همراه داشته باشد. به نظر می رسد بازار حتی تا انتهای سال ۲۰۲۱ هم نتواند به سطح تقاضای قبل از کرونا بازگردد زیرا از یک طرف بسیاری از کشورها هنوز درگیر کرونا هستند و از طرف دیگر حتی اگر واکسنی تولید شود، تا توزیع همگانی و دسترسی تمامی مردم دنیا به آن زمان زیادی لازم است. بنابراین قیمت به این زودی ها افزایش پیدا نخواهد کرد.»

تنها خبری که این روزها می تواند به بازار نفت امید اصلاح قیمتی بدهد، خبری است که از طرف نروژ منتشر شد و این کشور اعلام کرد به دلیل  کاهش تقاضای نفت در دنیا تولید خود را ۵۵۳ هزار بشکه در روز کمتر می کند. کاهش تولید در این کشور می تواند روی بازار نفت دنیا تاثیر مثبت داشته باشد.

موسسه ریستاد انرژی در این مورد نوشت: «کشورهای تولید کننده نفت باید مسولیت پذیر باشند و بدانند که می توانند روی قیمت نهایی نفت اثر گذار باشند. توجه به درآمدهای موقتی یا تلاش برای استفاده سیاسی از نفت می تواند در میان مدت و دراز مدت اثرات بدی روی اقتصاد بر جای بگذارد.»

افزایش قیمت نفت تا مرز ۵۰ دلار غیر محتمل است
نکته دیگری که در گزارش ریستاد انرژی مشاهده می شود این است که ما به این زودی ها شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نخواهیم بود. بر طبق این گزارش قیمت نفت  هم اکنون در سطح ۴۰ دلار قرار دارد و تا زمانیکه  تولیدکنندگان نفت در دنیا اقدام به کاهش چشمگیر حجم تولید نفت در دنیا نکنند، نمی توان انتظار افزایش قیمت را داشت.

توتال در گزارش خود نوشت: «در این سالها ما افزایش سرمایه گذاری در منابع احیا شدنی را شاهد هستیم. رشد سرمایه گذاری در این بخش می تواند افزایش تقاضا برای این انرژی های پاک را به همراه بیاورد و تقاضا برای نفت را تقلیل دهد. مطالعات ما نشان داده است برای بازگشت به وضعی که قبل از همه گیری کرونا داشتیم باید حداقل یک دهه صبر کنیم. زیرا در این بازه زمانی از یک طرف مشکلات اقتصادی را شاهد خواهیم بود و از طرف دیگر تغییر عادات کاری و زندگی مردم که باعث کاهش مصرف سوخت و نفت می شود را تجربه می کنیم. همچنین رشد انرژی های احیا شدنی می تواند سهمی از بازار نفت را به خود اختصاص دهد. به نظر می رسد ما یک دهه پر تنش و پر تلاطم در بازار نفت پیش رو خواهیم داشت ولی  رسیدن قیمت نفت  مرز ۵۰ دلار و بیشتر تا زمان بازگشت ثبات به اقتصاد دنیا و بازار نفت غیر محتمل است.»

کد خبر: ۴۵٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha