۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
دمای ۵۰ درجه و بی آبی در مرکز بوشهر| راه اندازی آب شیرین کن ها تنها راه نجات از کم آبی است
گزارش بازار؛

دمای ۵۰ درجه و بی آبی در مرکز بوشهر| راه اندازی آب شیرین کن ها تنها راه نجات از کم آبی است

بوشهر- در دمای ۵۰ درجه و رطوبت بی سابقه، قطع آب منازل مردم در مرکز استان بوشهر، سبب نگرانی شهروندان شده که راه اندازی تاسیسات شیرین سازی آب تنها راه غلبه بر این مشکل است.

بوشهر؛ گروه استان ها: بوشهر به دلیل واقع شدن در منطقه گرمسیر، با وجود دارا بودن مرز طولانی با خلیج فارس، همواره با مشکلاتی در زمینه آب شرب و کشاورزی مواجه بوده که در ۱۰ سال اخیر این مساله حادتر شده است.

وابستگی منابع آب استان به استان های همجوار، کاهش بارش ها و ضعف منابع و ذخایر زیرزمینی و هدررفت آب از لوله ها از مشکلات عمده و دلایل اصلی کمبود آب در استان است که موجب نوبت بندی آب و گلایه مندی شهروندان شده است.

تعدادی از مردم استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار خواستار توجه مسئولان به وضعیت آب شرب و کشاورزی شدند و بر لزوم تسریع در پروژه های حوزه آب تاکید کردند.

مرکز استان در ۴۸ ساعت، تنها ۵ ساعت آب وصل است

منوچهر محمدحسنی از شهروندان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال‌هاست با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستیم و در دو شبانه روز معادل ۴۸ ساعت، تنها پنج ساعت آب داریم.

وی افزود: اکنون در مرکز استان، با کمبود آب شرب مواجهیم و با وجود صرفه جویی نیز، آب کافی موجود نیست.

یحیی خادمی فرد از شهروندان دشتستان نیز به خبرنگار بازار گفت: سهمیه بندی آب در چند سال اخیر، اعصاب مردم را به هم ریخته و حتی یک دوش بدون دغدغه هم نمی توانیم انجام دهیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آب شرب، نخیلات نیز با کمبود آبیاری مواجه هستند و شاهد خشک شدن برخی نخل ها هستیم.

امیر اصغریان از شهروندان دشتی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با وجود طرح های بزرگ آب شیرین کن و سدسازی، سهمیه بندی آب زیبنده نیست و باید فکری اساسی شود.

وی بیان کرد: مسئولان باید از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرند تا راهکاری فوری بیندیشند.

باقر مسعودی از شهروندان آبپخش نیز با تاکید بر اینکه سهمیه بندی آب در منازل موجبات نارضایتی می شود به خبرنگار بازار گفت: آب نیاز همه خانواده هاست و کمبود آب ضربه زیادی به خانواده ها وارد کرده است.

وی یادآور شد: اگر آب شیرین کن ها در مدار تولید قرار بگیرند، بخش زیادی از مشکلات آب شرب رفع می شود و مسئولان باید همت کنند.

عالی: اجرای همزمان ۱۵ پروژه آبرسانی شامل آب شیرین کن و توسعه و نوسازی شبکه آب طی سال گذشته و امسال از اقدامات مهمی است که در بهبود وضعیت آب بسیار موثر است

مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سه سال اخیر در استان بوشهر، پروژه های بزرگی در حوزه آب انجام شده که بخش زیادی از مشکلات را رفع کرده است.

ابوالحسن عالی افزود: اجرای همزمان ۱۵ پروژه آبرسانی شامل آب شیرین کن و توسعه و نوسازی شبکه آب طی سال گذشته و امسال از اقدامات مهمی است که در بهبود وضعیت آب بسیار موثر است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: مبلغ ۵۳۵ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به طرح‌های آبفای استان بوشهر ابلاغ شده که امیدوارم سبب تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه آب شود.

وی اضافه کرد: اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی از جمله شیرین‌سازی آب دریا و طرح‌های آب‌شیرین‌کن در استان تسریع یافته و امیدوارم بتوانیم رضایت مندی مردم شریف استان بوشهر را فراهم کنیم.

عالی گفت: در یکسال اخیر با بهبود منابع آب و وارد مدار شدن طرح های آب شیرین کن، توزیع آب در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان، بهبود یافته و امیدوارم این روند تداوم یابد.

محمدی زاده: تا قبل از فعالیت دولت سیزدهم، ظرفیت تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن، حدود ۳۵ هزار مترمکعب بود که با تکمیل طرح‌های در دست اجرا در دولت سیزدهم، اکنون ظرفیت تولید آب شرب از این تأسیسات به بیش از ۱۰۵ هزار مترمکعب رسیده است

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایجاد و راه اندازی تاسیسات شیرین سازی آب دریا و تکمیل پروژه های نیمه تمام از اولویت های استان بود که در حوزه آب با کیفیت مطلوبی اجرا شده است.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، تا قبل از فعالیت دولت سیزدهم، ظرفیت تولید آب از تأسیسات آب‌شیرین‌کن، حدود ۳۵ هزار مترمکعب بود که با تکمیل طرح‌های در دست اجرا در دولت سیزدهم، اکنون ظرفیت تولید آب شرب از این تأسیسات به بیش از ۱۰۵ هزار مترمکعب رسیده است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: در کنار این تأسیسات، واحدهای جدید آب‌ شیرین‌کن در نقاط مختلف شهری و روستایی استان بوشهر مجموعاً به ظرفیت ۱۲۵ هزار مترمکعب طراحی و اجرایی شده است.

وی ابراز داشت: با راه اندازی این تاسیسات، وابستگی استان به استان های همجوار کاهش می یابد و شاهد بهبود وضعیت آب شرب خواهیم بود.

استاندار بوشهر گفت: همچنین احداث سدهای جدید در بوشهر در راستای بهبود آب شرب و آب کشاورزی از اقدامات مهم استان به شمار می رود.

رستمیان: مجموع آب شیرین‌کن‌های افتتاحی و در دست احداث استان بوشهر در دولت سیزدهم، ۲۱ آب شیرین‌کن به ظرفیت ۲۴۰ هزار مترمکعب است که افزایش بیش از ۵۰ درصدی نسبت به قبل از این دولت است

معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز به بازار گفت: مجموع آب شیرین‌کن‌های افتتاحی و در دست احداث استان بوشهر در دولت‌های قبل، ۱۲ آب شیرین‌کن با ظرفیت ۱۱۷ هزار مترمکعب بود و این در حالی است که مجموع آب شیرین‌کن‌های افتتاحی و در دست احداث استان بوشهر در دولت سیزدهم، ۲۱ آب شیرین‌کن به ظرفیت ۲۴۰ هزار مترمکعب است که افزایش بیش از ۵۰ درصدی را شاهد هستیم.

محمدهادی رستمیان در ارتباط با سایر پروژه های حوزه آب نیز بیان کرد: بهره‌برداری از طرح بزرگ آبرسانی سیراف جم با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال و اقدام به رفع تنش آبی در ۱۹۴ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح فاضلاب منطقه جنوبی شهر بوشهر با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال از این اقدامات است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر در ارتباط با پروژه های شاخص سدسازی استان نیز گفت: تأمین اعتبار ابرپروژه سد دالکی از اقدامات مهم است به طوری که این پروژه در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ درصد پیشرفت داشته و هم اکنون با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارای کارگاهی فعال و پویاست.

وی اظهار کرد: با دستور ریاست جمهوری، تکمیل و آبگیری سه سد خاییز، اخند و باغان در لیست مصوبات سفر نخست هیئت دولت به استان بوشهر قرار گرفت و این اقدام موجب آن شد تا در دومین سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر، سد باغان و اخند به عنوان دو پروژه مهم تأمین آب شرب و صنعت که انتفاع آن به مردم شهرستانهای دشتی، جم و عسلویه می‌رسد به مرحله آبگیری برسند و هم اکنون در مدار بهره برداری باشند.

وی اضافه کرد: پروژه آب شیرین کن ۷۰ هزار متر مکعبی نیروگاه اتمی بوشهر فعال است و با راه اندازی این طرح، بخش زیادی از مشکلات آب شرب رفع می شود.

رستمیان گفت: تکمیل طرح های آب شیرین کن، سبب بهبود وضعیت آب شرب و رضایت مندی مردم می شود.

مردم چشم انتظار تحقق وعده مسئولان برای تامین آب شرب

در واقع اکنون از مهم ترین دغدغه های مردم در شهرستان های ده گانه استان بوشهر، بهبود وضعیت آب شرب است و تحقق وعده های مسئولان در این راستا، مطالبه جدی مردم است.

تامین منابع مالی پروژه های آب شیرین‌کن موجبات سرعت بخشیدن به این پروژه ها می شود و رسانه ها به طور جدی پیگیر زمان‌بندی تکمیل پروژه ها هستند و مسئولان باید پاسخگو باشند.

خانواده ها در شهر بوشهر از لحظه قطع آب تا وصل مجدد آن، بارها، پمپ آب و لوله ها را چک می کنند و این چشم انتظاری در دمای ۵۰ درجه، زیبنده پایتخت انرژی کشور نیست و اکنون مردم منتظر عمل مسئولان هستند.

کد خبر: ۲۹۳٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha