۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
۲ سناریو معامله‌گرها بعد از حمله کم اثر اسرائیل
بازار از روند معاملات آتی گزارش می‌دهد

۲ سناریو معامله‌گرها بعد از حمله کم اثر اسرائیل

سناریو بورس بعد از حمله اسرائیل به ایران افزایش تقاضا در نتیجه کم اثر بودن حمله است. اما سناریو وعده صادق سه همچنان رشد بلندمدت را به تعویق می اندازد.

بازار؛ گروه بورس: پس از مدت‌ها بازار هفته جاری به صفوف خرید و رنگ سبز برگشت و چه عجیب است که یک خبر و یک عامل این طور در بازار موثر است. تا چهارشنبه هفته گذشته صدای طبل جنگ بازار را به قتلگاه سهامداران تبدیل کرده بود. اما حالا بعد از واکنش ضعیف اسرائیل نمادها به صف خرید سنگین رسیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که سیاست زدگی در بورس ایران بی داد می کند. از طرف دیگر این مسأله به روند کوتاه مدت بورس اعتبار می‌دهد. چراکه روند بلندمدت همچنان چالش‌های دارد.

بازار بالاخره با کابوس خودساخته خود مواجه شد و با، حمله به ایران مشخص شد که اصلاً حمله‌ای به آن شکلی که بیان می‌شود در کار نبوده و پدافندها آن را خنثی کردند اما به هر حال اگر راوی را رسانه‌های آن طرف تلقی کنیم حمله صورت گرفته و به پایان رسیده است. به نظر اگر واقعاً اینطور بوده باشد خسارت روانی که این مدت دشمن به اقتصاد و کشور وارد کرده بیشتر بوده تا خسارت واقعی. به هر حال بازار دیگر آن ترس عجیبی که هر روز همراهش بود و او را احاطه می‌کرد را ندارد و همین موضوع صفوف خرید به هم فشرده را رقم زد.

چرا روند کوتاه مدت بورس به طور قطع مثبت است؟

اخبار خوب بودجه که شاید بهترین بودجه ارائه شده در ۴ سال گذشته بود و البته دیده نشد، رشد دلار نیما که ابتدای سال اگر به کسی می‌گفتی محدوده ۵۰ هزار تومان را می‌بیند قابل باور نبود. از طرف دیگر پی به‌ ایی بازار که به محدوده ۵ رسیده و چند وقت اخیر در نظر گرفته نشد و در نهایت ارزش دلاری بازار که به سال‌ها قبل برگشته را کسی در معاملات در نظر نگرفت. در شرایط کنونی که هنوز هم خیلی برخی در مورد بازار اطمینان ندارند و با اکراه و سختی سهم می‌خرند.

تکنیکال بورس به محدوده قوی حمایت و نقطه خوب برگشت نزدیک شده است. شاید برای اولین بار در طول ۵ تا ۶ سال گذشته است که دائم گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نماد را به ‌پی به ایی های زیر ۵ و ۶ رسانده‌اند و این در تاریخ بازار بی‌سابقه است

از طرف دیگر گزارش‌های میان دوره‌ای و ماهانه خوبی را شاهد است. تکنیکال بورس به محدوده قوی حمایت و نقطه خوب برگشت نزدیک شده است. شاید برای اولین بار در طول ۵ تا ۶ سال گذشته است که دائم گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نماد را به ‌پی به ایی های زیر ۵ و ۶ رسانده‌اند و این در تاریخ بازار بی‌سابقه است. رویدادهای متعددی در این مدت به وقوع پیوسته و اخبار خوبی منتشر شده که همه زیر سایه آوار خبرهای سیاسی دفن شد. بنابراین روند کوتاه مدت بورس به طور قطع مثبت است.

اگر به واقع ریسک سیاسی را همین موضوع محدود به همین تقابل محدود کرد به نظر می‌توان انتظار رشد منطقی و مناسبی را در روند کوتاه مدت بورس متصور بود. با برداشته شدن ریسک‌های سیاسی تحولات اقتصادی و گزارش شرکت‌ها و قیمت‌ها خود را به سقف بازار آورده و نظرها را جلب می‌کند. جریان پول دوباره با اطمینان بیشتری در بازار فعالیت می‌کند و از سوی دیگر می‌توان به جبران کوتاه مدت این افت اتفاق افتاده طی این مدت امیدوار بود. با آمدن این گزارش‌ها و این دسته از اخبار می‌توان حالا این جمله را دقیق‌تر و قطعی‌تر بیان کرد که با کوچک‌ترین کاهش ریسک‌های سیاسی بازار قابلیت یک طول موج نوسانی و قوی را خواهد داشت.

تبعات سیاست زدگی در بورس

البته طول موج روند کوتاه مدت بورس با خبرهای سیاسی و اقتصادی تنظیم می‌شود و امیدواریم بلندتر باشد. اما یک رویداد سیاسی دیگر را در پیش داریم که شاید کمی این طول موج را کوتاه کند. ولی فکر می‌کنیم در آرامش که باشیم این هفته هفته سبزی خواهد شد. بازار خیلی به سهامداران بدهکار است.

اگر ایران وارد یک فاز تعلیق دوباره و زدن نزدن شود باز این ماجرا ادامه پیدا می‌کند و برخی هم دوباره سهم نمی‌خرند. پس باید گوش به اظهارنظرها داشت. نکته دیگر اینکه اصلاً فرض را بر این بگذارید که همه این موارد به پایان رسید بازار با موضوع انتخابات آمریکا مواجهه است که ۱۵ آبان نتیجه آن مشخص خواهد شد. به نظر این مهم‌ترین رویداد سیاسی پیش روست و احتمالاً تحولات جنگ و ریسک جنگ به پایان رسید.

حواس‌ها معطوف به انتخابات خواهد شد موضوعی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار بوده و می‌تواند آثار رکودی و نه منفی در بازار داشته باشد. یعنی دوباره همه صبر کنند ولی فروش را متمایل نباشند و خریدار کمی صبوری کند. از همین رو عجیب نمی‌بینیم که بازار سیاست زده ما بعد از یک طول موج کوتاه رشد دوباره وارد فاز جدیدی از مسائل سیاسی شود و آن هم انتخابات امریکاست.

فعلاً فضای آرامی را داریم اما در طول هفته باید به این اتفاقات و اخبار توجه کنیم. نکته بعد خبرهای انتخابات امریکاست که می‌تواند تحولات مهمی برای اقتصاد و جو عمومی بازار ما ایجاد کند.

روند کوتاه مدت بورس تحت تاثیر اخبار سیاسی

در خبرهای بودجه و همچنین خبرهای اقتصادی هم روشن شدن ابعاد مثبت بودجه و همچنین شرایط شرکت‌ها و صنایع مهم از دیگر نکات مهم اخبار این هفته است. در نهایت تحولات دلار نیما همچنان در کانون توجه خواهد بود و دلار نیما بتواند آخر هفته ۴۹۵۰۰ را لمس کند دست به کار بزرگی زده است.

در این مدت هیچکس اصلاً توجهی به گزارش و اخبار و تحولات بنیادی شرکت‌ها نداشت. کسی از سهامداران بودجه، دلار نیما و تحلیل سودها ارزیابی نداشت. اما از آن طرف همه دقیق و درست ساعت کلیر شدن آسمان و قدرت نظامی طرفین و موشک‌ها و پدافندها را از بر بودند همه به جای دنبال کردن کدال سامانه تاد و ناوبری هواپیماها را دنبال می‌کردند

در نهایت یک دور اخبار کدال نیز در این هفته برای همه مهم خواهد بود که انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌هاست که همین جا این نکته را بیان کنیم تا به این لحظه و تا به اینجای کار که نزدیک به ۱۰۰ شرکت گزارش ماهانه داده‌اند تا حدودی می‌توان با قطعیت نسبی گفت که گزارش‌های بسیار خوبی منتشر شده است. اثر افزایش نرخ نیما و عدم قطعی گاز به خوبی در گزارش مهر شرکت‌ها نمایان شده است که ادامه این وضعیت می‌تواند گزارش فصل پاییز شرکت‌ها را جذاب و جالب نماید. البته اگر قطعی گاز دوباره قد علم نکند و سراغ صنایع نیاید

تحلیلگران کمی مسائل سیاسی را رها کرده و به ابعاد مختلف بنیادی در بازار بپردازند. مواردی مانند بررسی سود و زیان شرکت‌ها و شرایط آنها و ارزندگی بسیاری از سهم‌ها که در بازار طی این مدت زیر فشار سنگین فروش قرار داشتند.

نکته آخر ناامیدی از کدال و گزارش و اخبار اقتصادی بود که در این مدت هیچکس اصلاً توجهی به گزارش و اخبار و تحولات بنیادی شرکت‌ها نداشت. کسی از سهامداران بودجه، دلار نیما و تحلیل سودها ارزیابی نداشت. اما از آن طرف همه دقیق و درست ساعت کلیر شدن آسمان و قدرت نظامی طرفین و موشک‌ها و پدافندها را از بر بودند همه به جای دنبال کردن کدال سامانه تاد و ناوبری هواپیماها را دنبال می‌کردند. این مسأله منجر شد که بورس بیش از حد به مسائل غیر اقتصادی واکنش نشان دهد.

کد خبر: ۳۰۹٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha