۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
نمادهای پرتراکنش به هیجان منفی بورس دامن زد
بازار گزارش می دهد

نمادهای پرتراکنش به هیجان منفی بورس دامن زد

هیجان منفی بوجود آمده تمام سطوح حمایتی نمادها را لرزاند. در این شرایط نمادهای پرتراکنش با اصلاح بیشتر به هیجان منفی بورس دامن زده اند.

بازار؛ گروه بورس: همزمان با هیجان منفی در سهام، شاهد هیجان مثبت در برخی صندوق های طلا هستیم. البته فرصت ایجاد شده برای بازارگردان های صندوقهای طلا افزایش فروش در هیجان مثبت است. چراکه بعید به نظر می‌رسد قیمت انس طلا همچنان صعودی بماند. از طرف دیگر با افزایش قیمت اونس، عرضه طلا در معاملات کمتر شده است. اما دلار تغییرات خیلی زیادی نداشته است. درواقع این هیجان های مثبت ارزی اصلا قابل مقایسه با هیجان مثبت اوایل سال یا بعد از ترور هنیه نیست و نسبت به آنها بسیار ضعیف تر است. این موضوع نشان می‌دهد که بازارساز نقش موثری در کنترل بازار ارز داشته، هرچند در بازار سهام همه چیز معکوس است.

در مدت زمانی که هیجان منفی در سهام شدید بوده بهتر است سهامداران وارد صف های فروش شده‌اند درحالی که وضعیت سیاسی به نظر نمی‌رسد تهدید جدی باشد. بنابراین در مقطع کنونی هر کس به دنبال نمادهای با رشد سودآوری و درآمد برود حتی در بدترین شرایط سود خوب می‌برد. اما این مسأله نیازمند گذر زمان است. بررسی گزارشهای شرکتها، گروه های با پتانسیل رشد سود در شش ماهه اول نمادهای ارزنده را نشان میدهد. در طرف دیگر سابقه قبل حکایت از این دارد که در روزهای هیجانی منفی، نمادهای پرتراکنش هر چه رشد کنند را از دست می دهند. فعلا تا کاهش ریسک سیاسی در کشور، بهتر است نمادی را داشته باشیم که دلیل بنیادی قوی برای نگهداری آن وجود دارد.

هیجان منفی در سهام تا کجا ادامه دارد؟

شهیر محمدنیا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برخی می‌گفتند باز کردن دامنه نوسان باعث‌پالس مثبت به بازار می‌شود. اما این جمله سطحی و ساده انگارانه‌ بود. وضعیت معاملات بورس تحت تاثیر تنش منطقه ای بوده که خیلی بالاتر از نظر مسئولان سازمان بورس و تصمیم‌گیران اقتصادی است. ثانیا با پالس مثبت کاذب دادن که چیزی حل نمی‌شود. بعدا جذب نقدینگی های بیرون از بازار کار آسانی نیست. امیدوارم مسئولین زودتر از این خواب غفلت و عدم تحلیل درست و تصمیم گیری خطا بیدار شوند تا اوضاع بدتر نشده است.

شهیر محمدنیا معتقد است که ولی نتیجه‌ای که انتظارش رو داریم، حاصل نمی‌شود. این بار بازار به یک تصمیم متفاوت نیاز دارد. دامنه نوسان رو به‌صورت نامتقارن ۰ و +۱۰ تعیین و حداقل تا پایان پاییز اجرایی شود. این روش به‌مراتب کارآمدتر از راهکارهای قبلی است

او افزود: نود درصد بازار منفی است، واقعا تصمیم گیری در این شرایط نیاز به تحلیل خاصی ندارد. بعد که ریسک از بین برود برای جبران این‌منفی ها باید کلی زمان صرف کرد و نکته اینکه که اگر در حالت قبلی بازار می‌ماند، موج حاصل از بین رفتن ریسک منجر به رشد بورس می‌شد نه صرف جبران منفی های اخیر.

شهیرنیا تصریح کرد: تغییر دامنه نوسان را بارها تجربه کردیم. به بازار یک نفس کوتاه داده، اما همچنان همان داستان تکراری ادامه دارد. هر هفته با کلی بحث و جدل دامنه را کم و زیاد می‌کنید، ولی نتیجه‌ای که انتظارش رو داریم، حاصل نمی‌شود. این بار بازار به یک تصمیم متفاوت نیاز دارد. دامنه نوسان رو به‌صورت نامتقارن ۰ و +۱۰ تعیین و حداقل تا پایان پاییز اجرایی شود. این روش به‌مراتب کارآمدتر از راهکارهای قبلی است.

او افزود: وقتی کف بازار بسته و سقف به اندازه کافی باز باشد، پول راحت‌تر وارد بازار می‌شود و برای نوسان‌گیرها هم جذابیت بیشتری دارد. خریدار و فروشنده دیگر استرس این را ندارد که قیمت فردا چقدر پایین‌تر یا بالاتر می‌رود. فروشنده با خیال آسوده‌تری معامله می‌کند و بازار هم به تعادل می‌رسد. بازار درگیر اسیر ترس و بی‌اعتمادی شده، اما راه‌حلش کاهش معاملات حقوقی ها و... است. با همین تغییرات جزئی در بورس می‌شود هیجان منفی در سهام را مدیریت و نقدینگی را در بورس حفظ کرد.

چرا مصوبات به نفع بورس بی اثر است؟

روز چهارشنبه مصوبه کاهش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سپرده بانکی از ۴۰ به ۳۵ درصد و افزایش سقف حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام به ۱۵ درصد ابلاغ شد. اما این مصوبات مثبت در شرایط منفی بازار تاثیر چندانی در جریان نقدینگی ندارد.

به گفته پرویز خالقی همتی با حرف درمانی نمی تواند روند رو تغییر بدهد مگر کوتاه مدت. این بازار بالایی ندارد مگر چرخه های سینوسی کوتاه مدتی. ‌چون نرخ بهره اجازه ورود نقدینگی به سمت بورس را نمی‌دهد. اعتماد نابود شده سهامداران از سال ۹۹ هنوز ترمیم نشده است

پرویز خالقی با اشاره به اینکه برای تغییر روند باید قوانین حاکم و موثر بر بازار سرمایه تغییر کند، گفت: همتی با حرف درمانی نمی تواند روند رو تغییر بدهد مگر کوتاه مدت. این بازار بالایی ندارد مگر چرخه های سینوسی کوتاه مدتی. ‌چون نرخ بهره اجازه ورود نقدینگی به سمت بورس را نمی‌دهد. اعتماد نابود شده سهامداران از سال ۹۹ هنوز ترمیم نشده است. از طرف دیگر هنوز دولت حاکمیت خود را روی شرکتها اعمال می‌کند.

او افزود: از طرف دیگر دولت چون دست از قیمت گذاری دستوری برنمی‌دارد. همچنین شفافیت و امنیت سرمایه گذاری با تغییرات مدوام قوانین روی بازار سرمایه وجود ندارد. رفتار ناظر روی معامله گران و شرکتها هیچ حد و مرزی نمیشناسد و باعث دفع و خروج میلیونها سهامدار طی سالیان اخیر شده‌است.

خالقی تصریح کرد: علاوه بر همه این موارد از نگاه تکنیکالی هنوز در روند نزولی قرار داریم. البته همیشه تک سهامی هستند که مسیر خودشون را می‌روند.

معاملات سهام بعد از کاهش ریسک افزایش می‌یابد

در حال حاضر طلا ما کماکان مورد توجه سرمایه گذاران است. به همین دلیل بخشی از سرمایه خارج شده از بورس به طلا تخصیص داده شده است. درواقع طلا نسبت به سایر دارایی های تورمی مثل ملک و خودرو هنوز در شرایط ارجح تری قرار دارد. چراکه خرید در روزهای هیجان منفی در سهام می‌تواند ریسک زیادی برای خریداران داشته باشد. بنابراین معمولا در بورس بعد از فروکش کردن هیجان شرایط بهتری برای خرید سهام بوجود می آید.

در مورد سهام فعلا ریسک سیستماتیک تمام معادلات را بهم زده است. بازار بعد از یک رشد در خیلی از سهم ها نشانه هایی از تثبیت و تعادل از خود نشان داد اما پنیک و هیجان منفی بوجود آمده تمام سطوح حمایتی را لرزاند کرده است. در این شرایط نمادهای پرتراکنش که صرفا به دلیل بهبود بازار بالا آمده اند اصلاح کرده و دچار فرسایش شدند. البته نمادهای با خبر مثبت یا شرایط بنیادی مناسب حتی در صورت منفی هیجانی بعدا جبران می کنند. هیجان منفی در بورس در یک ماه گذشته تا الان در حدود ۱۰ درصد بازده منفی داده است.

کد خبر: ۳۰۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha