۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
واکنش نرمتر بورس به ریسک های وعده صادق ۲
گزارش بازار از حفظ وضعیت نقدینگی بورس گزارش می دهد؛

واکنش نرمتر بورس به ریسک های وعده صادق ۲

بازار سهام ایران بعد از عملیات موشکی وعده صادق 2 واکنش منفی چندانی نداشت و مانند روزهای گذشته همچنان اصلاح تکنیکال را دنبال می کند و تک سهم ها مثبت هستند.

بازار؛ گروه بورس: بعد از اینکه ایران حمله موشکی (وعده صادق ۲ )در پاسخ به رژیم اسرائیل انجام داد قیمت دلار برخلاف سری قبل رشد چندانی نداشت. همین موضوع سیگنالی به تمام بازارهای مالی بود که پاسخ کوبنده ایران بازدارندگی کافی را داشته است. به همین دلیل معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نسبت به روزهای قبل تغییر چندانی نداشت و برخی از نمادها صف خرید نیز بودند. این موضوع حکایت از این دارد که ریسک های وعده صادق ۲ نسبت به وعده صادق یک کمتر ارزیابی شده است یا حداقل با شرایط ریسک سیاسی خاورمیانه سازگار شده است. به همین دلیل دیگر واکنش های هیجانی بسیار بالا از خود نشان نمی دهد. وضعیت معاملات صندوق های طلا نیز حکایت از این دارد که هیجان شاخص کل حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده است. در صورتی که این شکست تثبیت شود، روند کوتاه مدت آن نزولی خواهد بود. درحالی که شاخص هم‌وزن در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورت عدم شکست حمایت فوق، روند کوتاه مدت آن صعودی خواهد بود. امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند.

هرچند در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما این خروج پول بیشتر به دلیل فضای روانی و اصلاح زمانی بازار رخ داده است. به عبارت دیگر نوسان گیرها به بهانه کسب بازدهی از بازارهای دیگر و صندوق های درامد ثابت به صورت موقت از معاملات بازار سهام خارج شده اند


با توجه به اینکه ارزش معاملات خرد به زیر ۲ هزار میلیارد تومان رسیده نسبت به میانگین هفتگی، ۴۱ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۴۸ درصد کاهش داشته است. پیش بینی میشود که فعلا معاملات بازار به صورت اصلاح زمانی دنبال شود و بعد از آن نمادهای ارزنده و کوچک بازار بار دیگر لیدری بازار را به عهده بگیرند. در شرایط کنونی تک سهم های ارزنده مورد توجه سرمایه گذاران هستند. از آنجایی که بازارهای موازی مانند طلا ریسک بسیار بالایی دارد و بازارهای مانند مسکن نیز به دلیل رکود چندان مورد توجه سرمایه گذاران نیست بازار سهام همچنان بیشترین جذب نقدینگی را داشته باشسد.

هرچند در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما این خروج پول بیشتر به دلیل فضای روانی و اصلاح زمانی بازار رخ داده است. به عبارت دیگر نوسان گیرها به بهانه کسب بازدهی از بازارهای دیگر و صندوق های درامد ثابت به صورت موقت از معاملات بازار سهام خارج شده اند. به تدریج روند شاخص کل بوذرس معکوس می شود و جریان پول دوباره روانه بازار می شود. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، افزایش است. برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۳۰۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد.

تاثیر دامنه نوسان بر کاهش ریسک های هیجانی

با تداوم دامنه نوسان یک درصدی و قفل شدن اکثریت نمادها در صف فروش مجدد شاهد کاهش تعداد کد فعال هستیم. در حالی که در شهریور ماه تعداد کدهای فعال از ۷۰ هزار کد به ۱۰۰ هزار هم رسیده بود. اما در مقطغ کنونی با افزایش صف های فروش تعداد کد فعال به کمتر از ۳۰ هزار نفر رسیده است. یکی از دلایل کاهش تعداد و حجم معاملات بازار سهام تغییرات در دامنه نوسان بورس و صف های فروش سنگین است. به همین دلیل صندوق‌های طلا کماکان مقصد پولی بوده که از ترس تنش‌های سیاسی به این دارایی امن پناه می‌برند. توجه به تنش های سیاسی و مساله انتخابات آمریکا کماکان تمایل به خرید طلا در بین دارایی‌های تورمی را بالا نگه داشته است. البته در بازارهای جهانی انس فعلا تثبیت شده است.

به واسطه برخی ملاحظات و البته فشارهای روانی گذشته تصمیم گیری در مورد دامنه نوسان و برگشت دوباره به سه درصد سخت شده است. چرا که اولویت با ضرر نکردن و خنثی کردن فشارهای سیاسی بر بازار است. هرچند بسیاری بر این عقیده‌اند که ایجاد دامنه نامتقارن در فضای فعلی و تا انتخابات آمریکا بهترین کاری است که سیاستگذار می‌تواند انجام دهد و هم ریسک بازار را کنترل کرده و هم فضا را منطقی‌تر نماید

بسیاری از نمادها و سهامداران در سودهای خوبی قرار داشتند. یک اصلاح قیمت نسبی می‌توانست فضای دست به دست شدن و حجم خوردن و اصلاح موقت را رقم بزند اما دو عامل شوک‌های سیاسی و محدودیت دامنه نوسان این چرخه را به هم ریخت. اگراین ریسک های سیاسی اتفاق رخ نمی‌داد بازار دو الی سه روز قاعدتاً منفی می شد. چراکه باید سهام دست به دستشود و حجم می‌گرفتتا دوباره از نقاطی جدید و با خبرهای جدید کار را آغاز می‌کرد. اتفاق اخیر موجب شد که آن اصلاحی که می‌توانست در فضای عادی صورت گیرد و دوباره برخی نمادها را برای خرید جذاب کرده با چالش مواجه شود.

در حال حاضر ریسک سیاسی همچنان وجود دارد. از آن سو سرمایه گذاران فعلا انگیزه لازم برای ورود نقدینگی جدید ندارند. دامنه نوسان یک درصد که کارمزد خرید و فروش برای نوسان گیرها را توجیه نمی‌کند به همین دلیل موجب کم شدن حجم و قفل شدن بازار شده است. هرچند در صبح روز چهارشنبه مسئولان سازمان بورس جلسه ای را برگذار کردند تا تصمیمات لازم درباره حفظ نقدینگی و حفاظت از منافع سهامداران داشتند. اما در نهایت مقرر شد که طبق روال روزهای گذشته عمل شود. این موضوع نشان می دهد که برآوردها حکایت از این دارد که ریسک ها چندان افزایش پیدا نکرده است. هرچند به نظر تخصیص منابع در روزهای پنیک که ناشی از تحولات سیاسی است اتفاق عجیبی نیست. واقعا این نحوه قفل شدن بازار بدون حجم خوردن مشخص و معینی کمی هم دور از انتظار است.

عدم جریان ورود پول به واسطه نرخ سود بالا یکی از چالش‌های مهم فعلی بازار شده که بسیاری به آن اذعان دارند. در سوی دیگر انگیزه‌های بازار برای رشد و گزارش‌های نسبتاً خوب و چشم انداز روشن بازار قرار دارد در این وزن کشی باید شرایط تغییر کند تا بازار هم شکل بهتری بگیرد. در حال حاضر بازار فضایی را دارد که کسی سمت خرید نمی‌رود و فروشنده دست بالا را دارد این موضوع را همه می‌دانند. اما به واسطه برخی ملاحظات و البته فشارهای روانی گذشته تصمیم گیری در مورد دامنه نوسان و برگشت دوباره به سه درصد سخت شده است. چرا که اولویت با ضرر نکردن و خنثی کردن فشارهای سیاسی بر بازار است. در این راه قطعا نقدشوندگی قربانی می‌شود ولی کسی ضرر نخواهد کرد یا حداقل خیلی ضرر نخواهد کرد. هرچند بسیاری بر این عقیده‌اند که ایجاد دامنه نامتقارن در فضای فعلی و تا انتخابات آمریکا بهترین کاری است که سیاستگذار می‌تواند انجام دهد و هم ریسک بازار را کنترل کرده و هم فضا را منطقی‌تر نماید. هرچند این موضوع مخالفان زیادی داشته و کارنامه خوبی ندارد.

کد خبر: ۳۰۶٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha