۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
واکنش مقطعی بورس به ریسک های سیستماتیک| نمادهای بنیادی با کمترین بازدهی  همچنان صف خرید
بازار از معاملات منفی بورس گزارش می دهد؛

واکنش مقطعی بورس به ریسک های سیستماتیک| نمادهای بنیادی با کمترین بازدهی همچنان صف خرید

امروز همزمان با هیجان منفی در سهام، شاهد هیجان مثبت در صندوق‌های طلا بودیم. اما تحلیلگران معتقدند که با توجه به تجربه موقعیت های مشابه در ماههای گذشته به نظر نمی رصد جریان منفی معاملات طولانی شود.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در شرایط کنونی به دلایل ریسک های سیاسی وارد روندی نزولی شده است. هرچند موقعیت بازار از نظر تکنیکال به گونه ای بود که باید یک استراحت کوتاه مدت را تجربه می کرد. به همین دلیل هنوز به نقطه پولبک نرسیده است. به عبارت دیگر با دامنه محدود مثبت و منفی یک فعلا چند روز منفی خواهد بود تا به سطح حمایت برسد. بازار مسیر خوبی را در این مدت طی کرده بود نیاز به کمی دست به دست شدن و استراحت داشت. حتی بدون این اتفاق امروز و فردا هم این جو نه با این شدت منفی ولی وجود داشت. ماهیت این روزهای منفی این است که کسانی که در سود بودند فروختند در روزهای منفی هم کم کم با فروکش کردن ریسک، دوباره قیمت‌ها به شکل و نقاطی رسیده که جذابیت ویژه‌ای برای بازار خواهد داشت و می‌تواند عاملی برای ورود باشد. اتفاقات اخیر می‌تواند رالی‌های بعدی صعود بورس را قوی‌تر و مستمر و مستحکم‌تر نماید و جریان پول بیشتری را هم وارد بازار کند.

شهیر محمدنیا معتقد است که در شرایط کنونی باید بازار را به طور کامل رصد کرد. چراکه بسیاری از عوامل قابل پیش بینی نیست. نکته مهم دیگر اینکه هرگونه ریزشی در بازار به دلایل سیاسی ابدا جای نگرانی ندارد. به محض بازگشت ثبات نه تنها به نقطه قبلی می رسد. بلکه بالاتر هم می رود چون ریشه ریسک سیاسی از بین میرود و بورس دوباره با افزایش تقاضا روبرو می شود

شهیر محمدنیا کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تحلیل ریسک های سیاسی و اثر آن در بازار سهام گفت: در مرحله نخست باید توجه داشت که در شرایط کنونی باید بازار را به طور کامل رصد کرد. چراکه بسیاری از عوامل قابل پیش بینی نیست. نکته مهم دیگر اینکه هرگونه ریزشی در بازار به دلایل سیاسی ابدا جای نگرانی ندارد. به محض بازگشت ثبات نه تنها به نقطه قبلی می رسد. بلکه بالاتر هم می رود چون ریشه ریسک سیاسی از بین میرود و بورس دوباره با افزایش تقاضا روبرو می شود.

او افزود: ایران برخلاف میلش ممکن است وارد جنگی شود که احتمالش خیلی کم است، از طرف دیگر برای غرب و آمریکا نیز ورود به جنگ گسترده منافعی ندارند. چراکه این مساله می تواند اقتصاد این کشورها و بازارهای مالی را به هم بریزد. به همین دلیل ایران پاسخی قاطع و بازدارند به صورت غیر مستقیم خواهد داد. چراکه به طور قطع به دلیل اینکه جنگ می تواند به زیرساخت های کشورها آسیب وارد می کند خبر منفی برای بورس و اقتصاد خواهد بود و در مقابل طلا صعودی می شود.

محمدنیا با تاکید بر اینکه ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهد داد، افزود: حجم و شدت این واکنش ئاکنش تعیین می کند که بازارها به چه سمتی خواهد داد. به طور قطع رژیم صهیونیستی به دنبال پاسخ برخواهد آمد. در این موقعیت به طور قطع غرب مداخله خواهد کرد تا رژیم صهیونیستی آنها را درگیر جنگ نکند. این مساله برای مدتی بازارها ملتهب خواهد شد. در این موقعیت حباب در بازار طلا افزایش می یابد. در ادامه بعد از اینکه اقتصاد به ثبات برسد حباب خواهد ترکید.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه محدوده دامنه نوسانی منجر به کنترل بازار می شود، اظهار کرد: در چند وقت پیش اگر سرمایه گذاران در هج کردن پرتفوی خود به گونه ای عمل کرده باشند که ۳۰ درصد طلا، بخشی صندوق درآمد ثابت و بخشی نیز سهام چیده باشند. در این حالت ریسک سبد آنها خیلی کم خواهد بود. در مقطع کنونی نیز اگر کسی پرتفوی خود را نچیده باشد می توانند بعد از پایان منفی ها پرتفوی بدون ریسکی را بچینند.

او افزود: با توجه به اینکه تنش در خاورمیانه منجر به رشد اونس می شود به همین دلیل اونس طلا نیز دچار حباب خواهد شد. بنابراین در موقعیت کنونی توصیه به خرید طلا نمی شود. شرایط فعلی فرصت طلایی است برای کسانی که خرید نکرده بودند. تنوع دهی اصولی به سبدها مانع از منفی شدن سبد می شود. با توجه به اینکه گزارش های ماهانه خیلی خوبی شرکت ها داشتند و این گزارشات پیش زمینه گزارشات فصلی خوب است. به همین دلیل نمادهای ارزنده در کشور زیاد هستند. از طرف دیگه تمامی سیاست گذاری های کلان اقتصادی به نفع بازار سرمایه پیش می رود. به همین دلیل به محض برگشت ثبات بازار یک رشد عالی در انتظار نمادهای ارزنده خواهد بود.

تأثیرگذاری تنشها بر پیش‌بینی معاملات

بازار با ریسک سیستماتیک جدیدی روبرو شده است تحولات لبنان بسیار مهم هست و قطعا می‌تواند مستقیما روی بازار ایران تاثیرگذار باشد. سطح تاثیرگذاری این تنش بر بازار می‌تواند با توجه به اخبار دقیق‌تر به زودی مشخص شود. برخی ریسک‌های سیستماتیک به ویژه در منطقه خاورمیانه نه قابل پیش‌بینی و نه قابل کنترل است.

به گفته حسن کاظم‌زاده در این موقعیت سرمایه گذاران سبد پرتفوی خود را با نمادهایی که رشد درآمد و سودآوری دارند بچینند. در طرف دیگر تجربه نشان داده در روزهای هیجانی منفی، نمادهای پرتراکنش هر چه رشد کرده اند را از دست می‌دهند. بنابراین فعلا تا کاهش ریسک سیاسی در کشور نمادی بنیادی قوی دارند و رشد کمتری داشته اند در محدوده ارزنده تری قرار دارند

بورس منفی و با صف فروش دسته جمعی شروع شد و تا پایان بازار نیز کماکان اکثر نمادها صف فروش بودند. همزمان با هیجان منفی در سهام، شاهد هیجان مثبت در صندوق‌های طلا بودیم و برخی صندوق‌ها حتی مثبت ۶ درصد نیز تجربه کردند. البته با فرصت ایجاد شده برای بازارگردان‌ها شاهد افزایش فروش توسط آنها بودیم و هیجان مثبت ایجاد شده با افزایش عرضه از بین رفت. البته دلار کمی صعودی شده و همین مساله سیگنال منفی به سرمایه گذاران داده است. اما این هیجان‌های مثبت اصلا قابل مقایسه با هیجان مثبت اوایل سال یا بعد از ترور هنیه نیست و نسبت به آنها بسیار ضعیف‌تر است. بنابراین به نظر می رسد اثر ریسک های سیستماتیک در اقتصاد کشور اگرچه هنوز وجود دارد. اما خیلی کمتر از گذشته شده است.

حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار گفت: بازار سهام در یک سال گذشته و حتی در شش ماه گذشته نشان داد هر کس به دنبال نمادهای با رشد سودآوری و درآمد برود حتی در بدترین شرایط سود می‌کند. در روزهایی که اینچنین هیجان منفی بوجود می‌آید. بهتر است در این موقعیت سرمایه گذاران سبد پرتفوی خود را با نمادهایی که رشد درآمد و سودآوری دارند بچینند. در طرف دیگر تجربه نشان داده در روزهای هیجانی منفی، نمادهای پرتراکنش هر چه رشد کرده اند را از دست می‌دهند. بنابراین فعلا تا کاهش ریسک سیاسی در کشور نمادی بنیادی قوی دارند و رشد کمتری داشته اند در محدوده ارزنده تری قرار دارند.

پس موقعیت فعلی را به عنوان یک ریسک مهم برای بازار باید در نظر گرفت. هرچند درایت و سیاستی که تا به این لحظه ایران را از جنگ دور نگه داشته همچنان وجود خواهد داشت و ادامه می‌دهد. صندوق‌های تثبیت و توسعه و کمک حقوقی‌ها ابزارهای در اختیار سازمان بورس برای حمایت از بازار است. به نظر کم هزینه‌ترین آن دامنه نوسان بود که وقتی ۱ اعلام شد صریح و شفاف نشان می‌دهد سیاستگذار ریسک پیش رو را فهمیده و در پی جلوگیری از افت قیمت‌های ناشی از این رویداد است. نتیجه اتفاقات و تحولات گذشته که بازار چند بار آن را لمس کرده است نشان داد که طبیعی بود که در چنین مواقعی چنین واکنشی را داشته باشد به خصوص این که حالا در سود خوبی هم در بسیاری از نمادها بوده و بازار رشدی داشته و نیاز به اصلاح است.

چشم انداز گزارش‌های شش ماهه و سالیانه، دو نتیجه‌گیری خاص و ویژه را پیش روی سرمایه گذاران قرار می دهد؛ اول این که مقطع نیمه مرداد و یا بهتر بگوییم بعد از ترور هنیه کف تاریخی بازار بوده که با توجه به چشم‌انداز سود و اتفاقات مالی شرکت‌ها قیمت‌های ارزنده‌ای بود. بسیاری از بازیگران اصلی بازار و حتی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در آن مقطع بیشتر فروشنده بازار بودند و یا تماشاچی. حالا هم احتمالا دوباره همان دسته که در صف بودند در صف فروش هستند. نکته دوم این که بسیاری از سهم‌ها نه همه در این مدت صعودی بوده‌اند با یک اصلاح موقت دوباره جذابیت‌های لازم برای رشد را پیدا خواهند کرد. در واقع اتفاقات اخیر فرصتی برای اصلاح آنها و حرکت مجدد قوی‌تر است و به نظر فرصتی است که جریان پول تقویت شود. جمع‌بندی دو مورد بالا این را نشان می‌دهد که بازار نیازمند اصلاح بود و اتفاقات اخیر کمی فراتر از انتظار بازار بود تا این اصلاح صورت گیرد.

کد خبر: ۳۰۵٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha