۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
 ۲۸ میلیارد دلار بدهی خارجی عراق

۲۸ میلیارد دلار بدهی خارجی عراق

بدهی های عراق از جنگ ایران و عراق با ۸۰ میلیارد دلار آغاز و در سال ۲۰۰۳ به ۱۲۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار به نقل از "السومریه"  اقتصاد عراق دهه هاست که با معضل بدهی ها روبروست و به دلیل عدم سرمایه گذاری درست دولت و عدم هدایت مبالغ قرض گرفته شده در راستای توسعه و شکوفایی اقتصادی این معضل تبدیل به یکی از بزرگترین چالش های عراق شده که کارشناسان اقتصادی عراق علت این مساله را فساد مالی و ناکامی در برنامه ریزی مدیریتی می دانند.

داستان بدهی های عراق از جنگ ایران-عراق آغاز شد که ۸۰ میلیارد دلار روی دست عراقی ها گذاشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ میزان این بدهی ها به حدود ۱۲۸ میلیارد دلار رسید که البته بعدها بخشی از بدهی ها به کشورهای خارجی با کمک و همکاری سازمان ملل متحده و صندوق بین المللی پول تسویه شد و در توافقنامه پاریس حدود ۸۰ درصد از بدهی های عراق تا قبل از ۱۹۹۰ بخشوده شد.

مظهر محمد صالح مشاور نخست وزیر عراق در امور مالی می گوید حجم بدهی خارجی عراق در حال حاضر ۲۸ میلیارد دلار است و هنوز یک بدهی خارجی به مبلغ ۹ میلیارد دلار متعلق به توافق پاریس وجود دارد که تسویه نشده است. 

وی اشاره داشت که پرداخت این بدهی ها به شکل اقساط از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۸ و بر اساس سر رسیدهایش پرداخت خواهد شد در حالیکه بدهی های داخلی به بانک مرکزی، بانک الرافدین و تی بی ای و الرشید در مجموعحدود چهل و دو میلیارد دلار می شود.

کد خبر: ۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha