۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم
یادداشت؛

اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم

تبریز- اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم باید متمرکز بر معیشت و رفاه و بهبود سفره مردم باشد. این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: آیا رئیس جمهور جدید راه نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه خواهد داد و همان سیاست های اقتصادی قبلی را دنبال و پیگیری خواهد کرد یا اینکه ریل گذاری نو در مسیر پر فراز و نشیب اقتصاد ایران در چهار سال آتی در پیش خواهد گرفت.

واقعیت این است که هر کدام از دولت های پیشین در جمهوری اسلامی نقاط ضعف و قوت فراوانی داشتند. این دولت ها برای اقتصاد بیمار ایران نسخه هایی نوشتند که صرفا مسکن بوده اند و این اقتصاد نحیف و رنجور را درمان واقعی نکردند.

جامعه ایرانی سالهاست که با تورم دو رقمی و گرانی کالاها که هیچ تناسبی با درآمدش ندارد دست و پنجه نرم می کند و سفره اش کوچک و کوچکتر می شود. اقتصاد کشور محصور در معضلات ریز و درشت و در افق پیش رو چشم انداز روشن و اطمینان بخشی ندارد چرا که این مشکلات در حد وعده وعید مانده اند و انباشت شده اند.

مشکل این است که دولتی به سر کار آمده و سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت قبلی را به دلایل متعدد کنار گذاشته است. رد و عدم اجرای این سیاست ها خسران به اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده است که سالها قابل جبران نخواهد بود.

بیش از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده، اما شعارها و آرمان های این انقلاب مردمی از جمله عدالت اقتصادی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در عمل محقق نشده است. دلیلش روشن است سیاست های کلی نظام مدنظر رهبر معظم انقلاب و اصول قانون اساسی به درستی اجرا نشده است و نمی شود. این سیاست ها روشن و تبیین شده اما نقشه راه به خطا رفته است.

رفع و ریشه کنی فقر، فساد و تبعیض از دامن اقتصاد ایران مطالبه همیشگی مردم از دولت ها و شخص رئیس جمهور است. هنوز عده ای از انواع رانت های اقتصادی بهره می جویند و یک شبه ره صد ساله می روند در مقابل اما جوانان تحصیل کرده و نخبه این مرز و بوم برای اشتغال، ازدواج و داشتن مسکن در هزار توی بخشنامه ها و بروکراسی های زاید گیر کرده اند و نامید از رسیدن به خواسته های حداقلی زندگی هستند.

هنوز صنعت و تولیدکنندگان کشور در چنبره ای از چالش ها گرفتار هستند و از رئیس جمهور جدید انتظار دارند برای رفع این چالش ها گام های اساسی و نه موقتی بردارد. فیلترینگ شبکه های اجتماعی و کندی اینترنت به بسیاری از کسب و کارها آسیب وارد نموده و روند فعالیت این کارآفرینان اقتصادی را دچار اختلال کرده است. برداشتن این محدودیت ها و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت خواسته بسیاری از فعالان کسب و کارهای الکترونیکی از رئیس جمهور آینده می باشد.

هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی، استهلاک ماشین آلات، واردات مواد اولیه، دانش روز در خط تولید و...رنج می برند. به بیان دیگر فعالیت اقتصادی در کشورمان هزینه بر است و ریسک بالایی دارد، کسی جرات وارد شدن به این عرصه را ندارد. آنهایی که مانده اند نه راه پیش دارند و نه راه پس.

با اینکه کشورمان از ظرفیت های بی شمار طبیعی و نیروی انسانی برخوردار است اما متاسفانه از این داشته ها آنچنان که باید استفاده بهینه نشده است. اقتصاد گردشگری و اقتصاد سلامت حوزه هایی هستند که طی این سالها مورد غفلت و بی مهری مسئولان قرار گرفته اند. امکانات درمانی مطلوب و پیشرفت در علوم پزشکی می تواند ایران را به قطب اول منطقه خاورمیانه در اقتصاد سلامت تبدیل کند.

همچنین جاذبه های گردشگری فراوان در چهارسوی ایران زمین می تواند سکوی پرتابی برای رونق اقتصاد گردشگری و افزایش درآمد و رفاه مردم باشد که لازمه اش سرمایه گذاری و تبلیغات فراوان برای جذب ایرانگرد است.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha