۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
حداکثر تلاش و اعتبار برای اشاعه مونتاژ
چرا بعد ۶۰ سال به جای تولید عمق مونتاژ بیشتر شد؟

حداکثر تلاش و اعتبار برای اشاعه مونتاژ

چهارشنبه هفته گذشته آماری از  سوی وزارت «صمت» منتشر شد که قلب دوستداران صنعت خودرو را به درد آورد. آمار این بود که از آغاز سال جاری تاکنون رشد مونتاژ در صنعت خودرو ایران بین ۶۰ تا ۱۲۰درصد بوده است.

بازار؛ حسین نظریان: چهارشنبه هفته گذشته آماری از سوی وزارت «صمت» منتشر شد که قلب دوستداران صنعت خودرو را به درد آورد. آمار این بود که از آغاز سال جاری تاکنون رشد مونتاژ در صنعت خودرو ایران بین ۶۰ تا ۱۲۰درصد بود. برای تبیین بیشتر و پی بردن به عمق فاجعه مستتر در آمار مذکور ناگزیر به ارائه توضیحات زیر هستیم:

۱-تمامی کشورهای صاحب‌نام فعلی در صنعت خودرو جهان با مونتاژ شروع کردند اما پس از مدت کوتاهی با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از توانمندی‌های صنعتی خود از مرحله مونتاژ عبور کرده، خودروساز شدند.

در ایران پس از حدود ۶۰سال به دلیل نداشتن راهبرد و استراتژی و ادامه کارِ سلیقه‌ای و بدون برنامه متاسفانه کشور ما هنوز نتوانست خودروساز شود زیرا بیشترین تلاش و اعتبارات ارزی صَرف اشاعه مونتاژ شد و این روند همچنان ادامه دارد

۲-در ایران پس از حدود ۶۰سال به دلیل نداشتن راهبرد و استراتژی و ادامه کارِ سلیقه‌ای و بدون برنامه متاسفانه کشور ما هنوز نتوانست خودروساز شود زیرا بیشترین تلاش و اعتبارات ارزی صَرف اشاعه مونتاژ شد و این روند همچنان ادامه دارد و کمتر نشانی از برنامه‌ریزی، علاقه و استفاده از توانمندی‌های‌ صنعتی داخلی برای خودروسازشدن به چشم می‌آید.

از نخستین قدم در این صنــعت

کارِ ما واردات «سی‌کی‌دی» است

در طـریـق اشــاعه مونتــاژ

بهره‌گیری زِ اصل «اِس‌کی‌دی» است

۳-ادامه مونتاژکاری چنانکه در ایران شاهد آن هستیم، تولید و خلاقیت را از صنعت خودرو سلب و آن را تبدیل به مصرف‌کننده چشم‌ وگوش‌ و دست‌وپا بسته می‌کند. عمق فاجعه و تبعات این روش کاری در اینجاست که بیش‌از ۸۰درصد ارزش افزوده، متعلق به کشور تولیدکننده «سی‌کی‌دی» است و کمتر از ۲۰درصد نصیب کشور مونتاژکار می‌شود. پس می‌توان گفت:

ارز حاصل زِ نفت ما گشته

عامل اشتـغال بیـــگانه

با چنین خط‌مشی و شیوه کار

صنعـت ما شده چو ویــرانه

۴-وزیر قبلی «صمت» میزان تولید انواع خودرو طی سال جاری را یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه اعلام کرده بود که یقینا محقق نخواهد شد. چنانچه تولید به میزان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه تحقق یابد؛ بیش‌از ۸۰۰هزار دستگاه توسط ایران‌خودرو و سایپا که میزان ساخت‌داخل محصولات آنها بالاست و بقیه توسط بخش خصوصی یا همان مونتاژکاران صورت خواهد گرفت.

۵-با توجه به محتوای بند فوق نیاز ارزی ایران‌خودرو و سایپا ۴میلیارد دلار و نیاز مونتاژکاران، ۸میلیارد دلار اعلام شده است. بنابراین الزاما باید در این‌باره چاره‌جویی و از ادامه این سیاستِ کاری جلوگیری شود.

۶-تمامی مونتاژکاران بخش‌خصوصی با خودروسازان کشور چین همکاری دارند و در طول ربع‌قرن گذشته در امضا و مبادله قراردادها به‌گونه‌ای عمل شده است که همکاران چینی آنها خود را ملزم‌به انتقال تکنولوژی نمی‌بینند و تاکنون عملا آن را ثابت کرده‌اند و خودروسازان بخش‌خصوصی ما نیز راحت‌طلبی را پیشه کرده و هیچگونه اعتراضی نداشته‌اند.

فرجام‌سخن‌اینکه؛ با این سیاستِ کاری صنعت خودرو ایران راه به مقصدِ خودروسازشدن نخواهد برد و همچنان خوشه‌چین و ریزه‌خوار خودروسازان چینی باقی می‌ماند که بزرگ‌ترین زیان آن علاوه‌بر زیان‌های اقتصادی؛ وهن جامعه فنی، مهندسی و صنعتی ایران می‌باشد.

چون سیاستگزاریش غلط است

می‌رود هر زمـان بر آن بیـداد

وَرنه ما هم به قـدر چـینی‌ها

بهره داریم زِ هوش و استعداد

***

زین جهت بیشتر زِ نیم‌قرن‌است

کـشور ما نگشته خــودروساز

ما همان بِه که در جهان باشیم

شـهره به مردمانِ خــودروباز

کد خبر: ۳۰۳٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha