۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
مهمترین ظرفیت طبیعی کردستان در مسیر نابودی| ۲۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است
بازار گزارش می‌دهد؛

مهمترین ظرفیت طبیعی کردستان در مسیر نابودی| ۲۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است

کردستان- وجود گونه های متنوع و متعدد گیاهان دارویی در استان کردستان در سایه بی تفاوتی های متولیان امیر در مسر انقراض و نابودی قرار گرفته اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کردستان به دلیل ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی یکی از استانهای مستعد در زمینه استعدادها و ظرفیت های حوزه منابع طبیعی است ولی متاسفانه نه تنها از این ظرفیت ها در راستای کمک به توسعه استان استفاده نمی شود، که شمار زیادی از آنها در مسیر نابودی قرار گرفته اند.

وجود گونه های گیاهی متنوع و بسیار زیاد یکی از ظرفیت های مهم در استان کردستان به شمار می رود که البته تاکنون از این ظرفیت بسیار مهم در راستای کمک به توسعه استان و تامین معیشت مردم بهره برداری نشده است.

وجود گونه های گیاهی و دارویی در استان کردستان در حالی دارای تنوع بسیار بالایی است و می تواند آورده زیادی برای این منطقه داشته باشد، متاسفانه در سایه بی تفاوتی های مسئولان و متولیان امر نیز در مسیر انقراض و نابودی قرار گرفته اند.

۹۹ درصد از گونه های گیاهی کردستان در مراتع رشد می کنند

آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کل منابع طبیعی استان کردستان حاکی است که این استان هم اکنون دارای دو هزار و ۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که همه این گونه های گیاهی ثبت شده و دارای مشخصات کامل هستند.

محبت مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: از مجموع دو هزار و ۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده در استان کردستان ۹۹ درصد در مراتع قرار گرفته اند و به همین دلیل کردستان یکی از استانهای مستعد و متنوع در زمینه وجود گونه های گیاهی است.

همزمان با وجود گونه های گیاهی متنوع در استان کردستان، این منطقه در زمینه وجود گیاهان دارویی نیز یکی از مناطق ویژه در کشور است به گونه ای که از مجموع گونه های گیاهی شناسایی شده در استان، تعداد ۶۲۵ گونه آن را گیاهان دارویی شامل می شوند.

۹۰ درصد از گیاهان دارویی کردستان بومی منطقه هستند

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در استان کردستان، ۹۰ درصد از آنها بومی و اختصاصی مربوط به این استان هستند.

محمد آزاد رستگار بیان کرد: وجود این گونه های گیاهی و دارویی یکی از ظرفیت های مهم در استان کردستان به شمار می روند که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت های ارزشمند به خوبی استفاده نشده است.

مهمترین ظرفیت طبیعی کردستان در مسیر نابودی| ۲۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است

وی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق گونه های گیاهی در استان کردستان در مسیر انقراض قرار گرفته اند، بیان کرد: متاسفانه بنا به دلایل مختلف ۹۰ درصد از گونه های گیاهان دارویی در استان کردستان در حال انقراض هستند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان گفت: برنامه ریزی در راستای جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی در استان کردستان یکی از نیازهای لازم و ضروری است و انتظار می رود که همه سازمان های مسئول و متولی در این زمینه اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهند.

نکته نگران کننده تر از انقراض این گونه های گیاهان دارویی در استان کردستان، مصرف بی رویه آنها از سوی اقشار مختلف مردم است به گونه ای که افراد بدون شناخت و بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف گیاهان دارویی نموده و آسیب های جدی به بدن آنها وارد می شود.

مصرف بی رویه گیاهان دارویی در کردستان عواقب خطرناکی به دنبال دارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان در این خصوص عنوان کرد: گیاهان دارویی در کنار اینکه بهره های فراوانی دارند، سم های مختلفی نیز تولید می کنند که مصرف آنها می تواند برای افراد خیلی عواقب خطرناکی داشته باشد.

یکی از فروشندگان گیاهان دارویی در سنندج نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: مصرف گیاهان دارویی در سنندج خیلی زیاد است و اکثر مصرف کنندگان به دلیل سفارش های دیگران این گیاهان دارویی را مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه امروز شمار فروشندگان گیاهان دارویی خیلی زیاد شده است، افزود: به دلیل منابع مالی مناسب و تامین ارزان شمار زیادی از مردم علاقمند به فعالیت در زمینه فروش گیاهان دارویی هستند و این افراد هیچ شناختی در این زمینه ندارند و به همین دلیل ادامه این روند یک هشدار جدی است.

در کنارر عواقب خطرناک مصرف گیاهان دارویی بدون شناخت مناسب، داستان انقراض این گونه ها نیز یکی از مسائل مهم در استان کردستان است که البته هر ساله دامنه آن وسیع تر هم می شود.

برداشت بی رویه و غیراصولی مهمترین عامل انقراض گونه های گیاهی در کردستان است

برداشت بی رویه و غیراصولی از جمله مهمترین عوامل از نابودی و انقراض گیاهان داروی در استان کردستان است که هر چند مسئولان همواره شعار ساماندهی این مهم را مطرح می کنند، ولی تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

مهمترین ظرفیت طبیعی کردستان در مسیر نابودی| ۲۳۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده است

در کنار انقراض گونه های متنوع گیاهی و دارویی در استان کردستان، نبود صنایع تبدیلی مناسب نیز از دیگر چالش های مهم این بخش است که متاسفانه باعث شده است تا مردم استان از وجود این ظرفیت طبیعی بی بهره شوند.

هم اکنون بخش زیادی از گیاهان دارویی در استان کردستان بعد از برداشت غیراصولی، به صورت خام به دیگر استانهای کشور صادر می شود و بعد از فراوردی های لازم با قیمت های چند ده برابری وارد بازار مصرف می شود.

در گام اول جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و دارویی در استان کردستان با بهره بردن از اقدامات مختلف و فعالیت های علمی و پژوهشی باید در دستور کار قرار گرفته و در گام دوم در راستای بهره برداری از این ظرفیت مهم طبیعی در راستای کمک به توسعه خود استان کردستان برنامه ریزی شود.

کردستان در حال حاضر در شاخص های مختلف اقتصادی و معیشتی یکی از بدترین استانهای کشور به شمار می رود و این مهم در حالی است که این استان در زمینه بهره مندی از مواهب طبیعی و ظرفیت های مختلف یکی از استانهای برتر در کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha