۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
خانه ملت پیگیر ارز صنایع خودروسازی خواهد بود| جلسه وزیر صمت و کمیسیون صنایع برای ساماندهی بازارخودرو
یک عضو کمیسیون صنایع خانه ملت در گفت و گو با بازار؛

خانه ملت پیگیر ارز صنایع خودروسازی خواهد بود| جلسه وزیر صمت و کمیسیون صنایع برای ساماندهی بازارخودرو

پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به بازار گفت: در بحث تامین و تخصیص ارز به صنایع خودروسازی، کمیسیون صنایع پیگیری های لازم را جهت رفع مشکلات انجام و ناظر سیاست های وزارت صمت خواهد بود.

امید محمدی؛ بازار: ارز صنایع خودروسازی به وضعیت بحران رسیده است، کم توجهی وزارت صمت با سکان داری «سید محمد اتابک» و عدم هماهنگی «بانک مرکزی» و بی توجهی عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی به تخصیص یا تامین ارز صنایع به ویژه صنعت خودرو؛ بزودی چالش افت تولید یا خطر توقف تولید را در جاده مخصوص ایجاد خواهد کرد. تداوم این شرایط با در نظر داشتن تقاضا کاذب در بازار خودرو، بزودی قیمت خودروها را جهشی خواهد کرد. متاسفانه راه اندازی سامانه و دسته بندی خودروسازان با ایجاد ساختار زیرگروهی برای زنجیره تامین سبب تسریع در روند تخصیص ارز به فعالان این صنعت نشد. «سید محمد اتابک» از زمان اخذ رای اعتماد از خانه ملت تاکنون حاضر به شفاف سازی یا اعلام برنامه های راهبردی در کوتاه مدت یا بلند مدت برای صنایع خودروسازی نشده است. همزمان با این چالش ها، شب گذشته وزیر صمت جلسه ای با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشته است، جهت بررسی وضعیت ارزی صنعت خودرو و نشست مذکور با «مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به گفت و گو پرداختیم:

شب گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با «سید محمد اتابک» جلسه ای داشت، محور اصلی این جلسه نیز ساماندهی بازار خودرو بود

* «سید محمد اتابک» شب گذشته جلسه ای با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشته است، آیا در این جلسه در خصوص سیاست های وزارت صمت در قبال صنعت خودرو مشخص شد؟

شب گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با «سید محمد اتابک» جلسه ای داشت، محور اصلی این جلسه نیز ساماندهی بازار خودرو بود. برای نیل به هدف ساماندهی نیاز به تصمیمات قاطع و دوری از دستورات روزمره است، در صورت رعایت این مساله وزارت صمت می تواند سیاست های خودرویی را مشخص و دنبال کند.

کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به وزاری صمت و امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی خود را به درستی جهت تامین منافع مردم انجام خواهد داد

* صنایع خودروسازی به ویژه خودروسازان بزرگ (گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا) با معضل جدی تامین و تخصیص ارز مواجه هستند، برآوردها حاکی از آن است که تداوم این شرایط بحران افت تولید و چالش مالی ایجاد می کند، کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت چه اقدامی در این راستا انجام خواهد داد؟

در بحث تامین و تخصیص ارز به صنایع خودروسازی، پیش از اینکه وزارت صمت سیاست های خود را تعیین و دولت نظراتش را اعلام کند، خانه ملت پیگیری های لازم جهت رفع مشکلات را انجام خواهد داد. کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به وزاری صمت و امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی خود را به درستی جهت تامین منافع مردم انجام خواهد داد، البته در کنار دولت برای بهبود تولید، ساماندهی بازار و کیفی سازی خودروها نیز خواهیم بود.

خانه ملت پیگیر ارز صنایع خودروسازی خواهد بود| جلسه وزیر صمت و کمیسیون صنایع برای ساماندهی بازارخودرو

متاسفانه در بازار فعلی خودرو وضعیت به نفع مشتریان نیست، نه تنها این بازار باید با تعییر رویه مواجه شود، بلکه کیفیت و ایمنی خودروها نیز باید دستخوش تغییر قرار گیرد

* در شرایط فعلی واردات خودرو بیشترین توجه ها را به خود جلب کرده است، دولت چهاردهم با سکان داری سید محمد اتابک در وزارت صمت چه برنامه ای برای این مساله دارد؟

در جلسه ای که پیشتر به آن اشاره کردم صحبت های در خصوص اثر گذاری واردات خودرو روی بازار ارز انجام شد، اما این مساله نیاز به کارشناسی دقیق دارد. در حال حاضر شورای اقتصاد، سران قوا و نهادهای ذیربط و بانک مرکزی باید تکلیف وضعیت واردات خودرو و تامین ارز آن را مشخص کنند. متاسفانه در بازار فعلی خودرو وضعیت به نفع مشتریان نیست، نه تنها این بازار باید با تعییر رویه مواجه شود، بلکه کیفیت و ایمنی خودروها نیز باید دستخوش تغییر قرار گیرد.

* به کیفیت و ایمنی خودروها اشاره کردید، وزارت صمت برای بهبود دو پارامتر مهم در تولید خودروسازان باید چه اقدامی انجام دهد؟

آنچه که اهمیت بسیار زیادی دارد، حفاظت از جان و سلامت مردم است. آمار عجیب تصادفات نشان می دهد که خودروها و سایر شرایط محیطی وضعیت مطلوبی نداشته و ایمنی باید رشد کند. البته در اینجا نباید فقط خودروسازان یا خودروها را مقصر معرفی کرد؛ بنابراین در تولید داخل یا مونتاژ خودروها باید سیاست رشد کیفی سازی و ارتقا ایمنی دنبال شود. اگر وزارت صمت با قوت بحث واردات خودرو را دنبال کرد، باید رقابت برای رشد کیفیت خودروهای داخلی را نیز فراهم کند. البته این مساله نیازمند برقراری ارتباط با زنجیره تامین جهانی و کشورهای دیگر است، با ایجاد چنین شرایطی باید تکنولوژی و فناوری جهت ارتقا ایمنی و امنیت خودروها به کشور وارد شود.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha