۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
شیلات و آبزی پروری زنجیره ای صادرات محور در گلستان
مشاور برنامه راهبردی استاندارگلستان تاکید کرد؛

شیلات و آبزی پروری زنجیره ای صادرات محور در گلستان

گرگان- مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان گفت: ۲۱ زنجیره راهبردی در استان شناسایی شده که اولین زنجیره و تنها زنجیره ای که در نگاه اول می تواند صادرات محور باشد شیلات و آبزی پروری است. 

به گزارش خبرنگار بازار، حمید رضا دنکوب ظهر چهارشنبه در ششمین جلسه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: استراتژی اصلی استان تجارت بین الملل است و رویکرد تولید محور را تغییر دادیم.

مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان با بیان اینکه زنجیره ارزش کار خیلی خوبی است که در این استراتژی دنبال کردیم، خاطرنشان کرد: شیلات و ترانزیت از پتانسیل های خوبی است که در استان وجود دارد و چنانچه بتوانیم این مباحث نظری را در کف جامعه بیاوریم کمک شایانی به توسعه استان خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت های شیلاتی در گلستان سال گذشته میزان صادرات استان در همه زمینه ها ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نبود و اعتقاد داریم خود شیلات به تنهایی می تواند این رقم را به دست بیاورد.

دنکوب افزود: تولیدات آبزی پروری و میگوی گلستان ۲۸ هزار تن است که این عدد می تواند بالاتر باشد، به شرطی که زنجیره ها را شکل دهیم و با ایجاد بنگاه های بزرگ مشکلات به راحتی قابل حل است.

مشاوره استاندار گلستان با اشاره به اینکه دولت و ملت با هم رقابتی ندارند و آنچه که در کشور ها حکومت می کند صنایع و بنگاه ها هستند، خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال گذشته به غلط تمرکز ما روی طیور بوده است و منابعی که در این حوزه صرف کردیم اگر ۱۰ درصد در حوزه شیلات هزینه می شد، شرایط بهتری داشتیم.

دنکوب گفت: حوزه طیور ۱۰۰ درصد وارداتی است، اگرچه ارزش افزوده داخلی دارد اما با اصلاح شدن نظام ارزی، این صنعت با چالش مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر این مساله که اگر منابعی که در استان سرمایه گذاری شده به سمت زنجیره شیلات سوق داده شود، شرایط بسیار بهتر خواهد شد، متذکر شد: ۲۱ زنجیره راهبردی در استان شناسایی شده که اولین زنجیره و تنها زنجیره ای که در نگاه اول می تواند صادرات محور باشد شیلات و آبزی پروری است.

کد خبر: ۳۰۰٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha