۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
 تولید ۸۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ | خاموشی مشعل های پتروشیمی تا ۳ سال آینده
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

 تولید ۸۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ | خاموشی مشعل های پتروشیمی تا ۳ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تولید محصولات پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۸۰ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت:همه مشعل‌های صنعت پتروشیمی تا سه سال آینده خاموش می‌شوند.

بازار، گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در آیین گشایش پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با تسلیت ایام محرم و صفر و با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران برگزارکننده این همایش اعلام کرد: امروز با رونمایی از تمبر کاتالیست ساخت داخل، جشن بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت را می‌گیریم.

وی با قدردانی از شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای همکاری با صنایع پتروشیمی و رفع دغدغه صنعتگران پتروشیمی کشور در بخش تأمین خوراک افزود: تأمین خوراک پایدار موضوعی حیاتی برای صنعت پتروشیمی است که این مورد اولویت نخست وزارت نفت برای واحدهای پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: پارسال ۳۰ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شده و تولید واقعی این صنعت در پایان ۱۴۰۳ حدود ۸۰ میلیون تن برآورد شده است.

شاهمیرزایی با اشاره به جایگاه نخست ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان، دانش و توانایی مراکز علمی و پژوهشی کشور ادامه داد: با توجه به حرکت جهان به‌سوی استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، همچنین کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی در سال‌های آینده، ما نیز نباید عقب بمانیم و از همه دولتمردان می‌خواهم با تسهیل‌گری و رفع موانع به توسعه هرچه بیشتر این صنعت کمک کنند، البته توجه بسیار مناسبی به صنعت پتروشیمی می‌شود، اما باید بیشتر باشد.

وی به بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی در حدود یک‌ماه‌ونیم گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۵ طرح دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در بالادست صنعت نفت

معاون وزیر نفت به امضای حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در بالادست صنعت نفت برای تأمین خوراک پایدار اشاره و بیان کرد: این اقدام از اولویت‌های صنعت پتروشیمی نیست، اما در زمان کنونی این صنعت از هیچ اقدامی برای توسعه کشور و تکمیل زنجیره ارزش کوتاهی نمی‌کند.

شاهمیرزایی تصریح کرد: برای آینده فرزندانمان و جلوگیری از مهاجرت جوانان باید فضای رشد و توسعه را در کشور ایجاد کرد که صنعت پتروشیمی بهترین و مؤثرترین راهکار است؛ زیرا رشته‌های بسیار متنوعی را در خود جای داده که مورد نیاز این صنعت است.

در گذشته تخفیف قابل توجهی برای واحدهای پتروشیمی خوراک مایع نداشتیم، اما مجتمع‌ها اکنون می‌توانند با سرمایه‌گذاری حداقل ۴۰درصد از سود سالانه خود در توسعه، از ۱۷درصد تخفیف در خوراک مایع و تا ۳۰درصد تخفیف در خوراک گاز با توجه به محل و نوع محصول بهره‌مند شوند

وی با بیان اینکه حدود ۱۳۰ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مورد نیاز بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست، ادامه داد: در گذشته تخفیف قابل توجهی برای واحدهای پتروشیمی خوراک مایع نداشتیم، اما مجتمع‌ها اکنون می‌توانند با سرمایه‌گذاری حداقل ۴۰درصد از سود سالانه خود در توسعه، از ۱۷درصد تخفیف در خوراک مایع و تا ۳۰درصد تخفیف در خوراک گاز با توجه به محل و نوع محصول بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: با توجه به اهمیت بسیار توسعه صنعت پتروشیمی کشور در اشتغال‌زایی و جهش تولید و اقتصاد کشور، همه باید به صنعت پتروشیمی توجه کنند و موانع توسعه را کنار بزنند؛ دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی از این صنعت هستند و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران همه باید پای کار بیایند.

شاهمیرزایی با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در مناطق عسلویه، کنگان، دیر، سیراف و انرژی‌بر پارسیان گفت: باید از زیرساخت‌ها و فرصت‌های پیش‌ روی کشور بهترین استفاده را ببریم.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان‌وبلوچستان صنعت نخست است. امسال واحد نیروگاهی شهرک پتروشیمی مکران هم آماده بهره‌برداری می‌شود.

تغییر ۱۵ موافقت اصولی به طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش

معاون وزیر نفت تصریح کرد: باید طرح‌های پتروشیمی را برای تکمیل یاری کنیم تا خوراک صنایع تکمیلی و واحدهای صنعتی کوچک کشور تأمین شود.

شاهمیرزایی بر اهمیت نیروی انسانی کارآمد و توانمندسازی آن‌ها تأکید کرد و ادامه داد: نیروی انسانی صنایع پتروشیمی باید به دانش و فناوری روز جهان تجهیز و با آن‌ها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت نفت در دوره سه‌ساله با سرعت انجام می‌شود و امروز از تمبر آن رونمایی می‌کنیم، افزود: بعضی کاتالیست‌ها در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده‌اند، اما حدود ۹۸درصد کاتالیست‌ها از نظر وزنی در داخل تولید می‌شوند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آغاز دولت سیزدهم بومی‌سازی کاتالیست‌ها را هدف‌گذاری کرد، گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی سند کاتالیست را جمع‌آوری کرد و با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور، به این جایگاه دست یافتیم.

شاهمیرزایی خطاب به فعالان صنعت پتروشیمی حاضر در این همایش افزود: حدود ۳۰۰ دانش فنی در صنعت پتروشیمی لازم است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با جهاد سازندگی و اقتصادی شما فعالان صنعت پتروشیمی، همه کالاها و تجهیزات صنعت در چهار سال آینده بومی‌سازی می‌شوند.

همه مشعل‌های صنعت پتروشیمی تا سه سال آینده خاموش می‌شوند

به گفته وی، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه دانش محیط‌زیست از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال‌های گذشته آغاز شده است و براساس برنامه، همه مشعل‌های صنعت پتروشیمی تا سه سال آینده خاموش می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: ۵۳درصد صنعت پتروشیمی فضای سبز است، یعنی پنج برابر تکلیف، درصورتی‌که تکلیف ما ۱۰درصد است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه پارسال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام شد، گفت: اگر صنعت پتروشیمی را یاری کنیم، این صنعت می‌تواند به سهولت خوراک صنایع پایین‌دستی و تکمیلی را تأمین کند و اشتغال‌زایی و تولید را در کشور افزایش دهد.

صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۵ میلیون تن تولید داشت و انتظار می‌رود این رقم امسال به حدود ۸۰ میلیون تن برسد

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۵ میلیون تن تولید داشت و انتظار می‌رود این رقم امسال به حدود ۸۰ میلیون تن برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان تصریح کرد: در سه سال اخیر حدود ۱۵ موافقت اصولی تغییر ابطال و به طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش تبدیل شد.

کد خبر: ۲۹۸٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha