۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
ریزش قیمت مس به زیر ۹ هزار دلار در هر تن| دلیل ریزش پیوسته قیمت مس چیست؟
تحلیل بازار فلزات؛

ریزش قیمت مس به زیر ۹ هزار دلار در هر تن| دلیل ریزش پیوسته قیمت مس چیست؟

قیمت فلز مس در بازارهای جهانی از اواسط ماه می آغاز به روندی نزولی و پیوسته کرده که این ریزش، نهایتا منجر به ورود مجدد قیمت به کانال ۹ هزار دلاری پس از چند ماه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی مس برای نخستین بار از آوریل سال ۲۰۲۴ به زیر محدوده ۹ هزار دلار سقوط کرده که دلیل عمده آن، شکل گیری جریان فروش سنگین سهام شرکت ها در بازارهای جهانی و بدبینی نسبت به میزان تقاضای رو به کاهش از سوی چین است.

فلز صنعتی و اولیه مس ، از اواسط ماه می به این سو، با حدود ۲۰ درصد ریزش قیمت روبرو بوده و همانطور که گفته شد، شرایط اقتصادی نا مساعد چین بیشترین ضربه را به پیشرفت قیمت این فلز در بازارهای جهانی وارد آورده است.

دلیل ریزش مداوم قیمت مس چیست؟

نخستین نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه فلز مس، از جمله فلزات کاربردی در تولید قطعات و ماشین آلات صنعتی است. با این حساب، میزان تقاضا برای این فلز استراتژیک، کاملا با شرایط بازار برای چنین محصولاتی در ارتباط مستقیم بوده و بدیهی است که با افت تقاضا برای محصول، مس نیز به همان نسبت دچار افت تقاضا خواهد شد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، قیمت مس از اواسط ماه می، همواره رو به کاهش بوده و در حال حاضر نیز به این روند ادامه می دهد.

ریزش قیمت مس به زیر ۹ هزار دلار در هر تن| دلیل ریزش پیوسته قیمت مس چیست؟

کاهش چشمگیر فروش محصولات وابسته به بخش های فناوری و هوش مصنوعی طی ماه های گذشته، آسیب بزرگی به روند قیمت مس در بازارهای جهانی وارد آورده است؛ این در حالی است که عمده پیشرفت قیمت طی ماه های ابتندایی سال، به دلیل رونق چشمگیر محصولات الکترونیکی به ویزه در بخش هوش مصنوعی بوده که اکنون این بازار کشش خود را تا حد زیادی از دست داده است.

به گفته «گونگ مینگ» تحلیلگیر ارشد بازار هلدینگ «جینرویی فیوچرز»، نگرانی های مربوط به رشد اقتصاد جهانی می تواند منجر به حرکت قیمت مس به سمت اهداف نزولی بیشتر شده و احتمالا ریزش قیمت فعلی تا محدوده ۸۹۰۰ دلار به عنوان نقطه حمایت اصلی مس ادامه خواهد یافت. البته این ریزش قیمت تنها شامل مس نشده و دیگر فلزات مهم بازار همچون روی، آهن و آلومینیوم نیز طی روزهای اخیر شاهد روندی مشابه بوده اند. به عنوان مثال، سنگ آهن با حدود ۱ درصد افت قیمت به زیر ۱۰۰ دلار در بورس فلزات سنگاپور رسیده که دلیل اصلی آن، افزایش عرضه و کاهش تقاضا اعلام شده است. به گفته «لیز گائو» تحلیلگر ارشد بازار فلزات در هلدینگ CRU، ضعف در تقاضای چین برای فولاد و مارجین منفی قیمت در این کشور، منجر به ریزش قیمت سنگ آهن شده است.

اقدامات ناموفق دولت چین در بهبود وضعیت اقتصادی

دولت چین، هفته گذشته اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی با هدف هدایت سرمایه شهروندان به سمت بخش های تولیدی نمود. با اینحال، این اقدام دولت نتوانست بهبودی در وضعیت بازار ایجاد نموده و به نظر می رسد سرمایه گذاران همچنان علاقه ای به هدایت دارایی های خود به بخش تولیدی ندارند که دلیل آن، ضعف مشهور در شاخص های رشد اقتصادی چین است. «ایوا مانتی» استراتژیست بخش کامودیتی هلدینگ بانکی ING در خصوص ارتباط قیمت مس و وضعیت اقتصادی چین معتقد است: «انتظار ما این است که قیمت مس و دیگر فلزات صنعتی در کوتاه مدت دچار ریزش شود. دلیل اصلی چنین رخدادی، کاهش تقاضا در چین است».

از سوی دیگر، دولت چین طی هفته های گذشته اقداماتی بسیار مخرب در بخش بازار جهانی فلزات داشته است. با کاهش تقاضا برای فلزات صنعتی از سوی کارخانه های صنعتی در چین، اکنون دولت تصمیم گرفته نسبت به فروش محصولات پایه و خام فلزی مانند اسلب و شمش به بازارهای جهانی اقدام نماید. به همین دلیل، طی ماه ژوئن، شاهد ثبت رکوردی جدید و تاریخ برای صادرات مس از سوی چین بوده ایم. میزان صادرات چین در این ماه به حدود ۱۵۸ هزار تن رسید و این در حالیست که پیش از آن، رکورد صادرات مس چین روی ۱۰۲ هزار تن بوده که در سال ۲۰۱۲ به ثبت رسیده بود.

ریزش قیمت مس به زیر ۹ هزار دلار در هر تن| دلیل ریزش پیوسته قیمت مس چیست؟

در حالیکه انتظار می رود میزان رشد اقتصادی چین به کمترین میزان ممکن طی پنجمین سه ماهه متوالی خود برسد، افزایش میزان صادرات مس از سوی دومین اقتصاد جهان نیز منجر به افت ۱۴ درصدی قیمت این فلز استراتژیک از اواسط ماه می به این سو شده است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه، کاهش تقاضا برای مس منجر به دو برابر شدن حجم مس انبار شده در کارخانه های تولید کننده شده و در حال حاضر، شاهد بیشترین میزان انباشت شمش مس از سال ۲۰۲۱ به این سو هستیم. افزایش ذخایر به معنای افزایش عرضه مس در بازارها بوده و این در حالیست که برای این حجم از عرضه، تقاضایی وجود ندارد.

اما همانطور که در گزارش های پیشین نیز اشاره شد، چشم انداز قیمت مس در میان مدت و بلند مدت، به دلیل رشد بازار محصولات الکترونیکی مدرن به ویژه در بخش هوش مصنوعی و انرژی سبز، همچنان مثبت بوده و آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا طی ماه های آتی، حتما شوک مثبتی را به بازار مس و دیگر فلزات اساسی وارد خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۷٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha