۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
ایران از کشورهای پیشرو در نظام آماری است
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

ایران از کشورهای پیشرو در نظام آماری است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن تاکید کرد و گفت: پیشرفتگی نظام آماری، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور است.

به گزارش بازار از سازمان برنامه و بودجه، داود منظور روز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳ در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، با بیان اینکه شاهد دستاوردهای خوبی در نظام آماری کشور هستیم، اظهار داشت: مرکز آمار ایران توانسته است آمارهای به‌روز و متقنی را با همکاری دستگاه‌ها و طبق تقویم و زمان‌بندی مشخص، تولید و منتشر کند که به عنوان مرجع اصلی در همه دستگاه‌ها مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن، افزود: اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵، یک موضوع بسیار مهم است که باید تمام ترتیبات و مقدمات مربوط به اجرای آن، به‌دقت و با برنامه پیش برود تا این سرشماری به‌خوبی انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر و دستاوردهای ارزنده مرکز آمار ایران در دوران مرحوم «عادل آذر» و و قدردانی از زحمات و تلاش‌های رؤسای بعدی و کنونی این مرکز، خواستار استمرار برنامه‌های تحولی در این مرکز شد و گفت: امیدوارم مرکز آمار ایران بتواند با همکاری همه دستگاه‌ها و تحت پشتیبانی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، جایگاه شایسته خود را در نظام برنامه‌ریزی کشور حفظ کند.

منظور، پیشرفتگی نظام آماری را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در این زمینه است و امیدواریم سطح و کیفیت سازمان آماری کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: از آنجایی که همه کارهای ما در کشور مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد، باید تلاش کنیم که رتبه کشور در همه شاخص‌های بین‌المللی ارتقا یابد.

غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران نیز در آغاز این نشست، گفت: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار ایران برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵، هنوز در دستگاه‌های اجرایی با روش ثبتی‌مبنا تولید نمی‌شوند و در بازه زمانی دوساله باقی‌مانده تا اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا، مرکز آمار ایران باید این‌گونه آمارها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه‌های اجرایی، تهیه و تولید کند.

گودرزی با اشاره به تعامل و ارتباط نزدیک مرکز آمار ایران با سازمان فناوری اطلاعات ایران در اجرای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، گفت: بیشتر کشورهایی که به سمت اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا حرکت کردند، سرشماری خود را با روش کاملاً ثبتی انجام ندادند؛ بلکه این اجرا به صورت ترکیبی بوده است.

بر اساس این گزارش، در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، موضوعات «مشارکت دستگاه‌های اجرایی در فرایند تبادل داده برای اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵»، «اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ توسط مرکز آمار ایران»، «تهیه و تدوین چهارمین برنامه توسعه آمار کشور» و «تشکیل کمیته آماربخشی در فراجا»، به تصویب اعضای شورای عالی آمار رسید.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha