۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
فاضلاب؛ کهن پروژه نیمه تمام کرمان| انتظار ۲۷ ساله مردم به پایان می رسد؟
گزارش بازار؛

فاضلاب؛ کهن پروژه نیمه تمام کرمان| انتظار ۲۷ ساله مردم به پایان می رسد؟

کرمان- پروژه فاضلاب شهر کرمان که حدود ۲۷ سال از آغاز آن می گذرد، همچنان در لیست کهن پروژه ها نیمه تمام کرمان است و وعده ها مسئولان در خصوص زمان پایان آن همچنان ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان ها: فاضلاب کرمان یکی از پروژه های زیرساختی و اصلی شهر کرمان است که متاسفانه دچار عقب ماندگی است و از آن می توان به عنوان یکی از کهن ترین پروژه های نیمه تمام این خطه نام برد. حدود ۲۷ سال از آغاز پروژه فاضلاب شهر کرمان می گذرد و در طول دوره های مختلف زمان های متفاوتی برای اتمام آن اعلام می شود؛ آخرین زمانی که اعلام شده برای سال ۱۴۰۳ است.

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژیه فاضلاب کرمان

استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در ابتدا مجری این پروژه، آب و فاضلاب بود اما به منظور تسریع در اجرای آن در سال ۱۳۹۸ به بخش خصوصی واگذار شد.

محمدمهدی فداکار با اشاره به اینکه تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر کرمان دارای دو بخش است، افزود: شرکت آب و فاضلاب بخش اول این پروژه با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب را اجرا کرده و تحویل داده است.

وی گفت: بخش دوم تصفیه خانه با سرمایه‌گذاری میدکو و ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب در حال اجراست.

فداکار با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی کل این پروژه و پیشرفت ۸۰ درصدی بخش مایع تصفیه خانه افزود: بناست این پروژه تا شهریور ماه آماده شود.

استاندار کرمان عنوان کرد: پساب جمع آوری شده ظرفیت مناسبی برای تامین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و کارخانجات است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته آب های زیر سطحی برای آبیاری فضای سبز استفاده می شد، گفت: این مشکل شهرداری کرمان می تواند با آب ناشی از پروژه فاضلاب رفع شود.

فداکار تاکید کرد: به منظور اختصاص سهمیه ‌ای از این آب برای شهرداری، پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

۵۰۰ کیلومتر از پروژه فاضلاب کرمان باقی مانده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر کرمان یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر است، اظهار کرد: ۵۰۰ کیلومتر از پروژه گفته شده باقی مانده است.

علیرضا عبدیان با اشاره به اجرای ۵۰۰ کیلومتر این شبکه توسط دولت افزود:۷۵۰ کیلومتر هم توسط بخش خصوصی اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از افتتاح بخش مایع تصفیه‌خانه امکان نصب سیفون‌های جمع‌آوری فاضلاب وجود دارد، افزود: کار نصب ۷۰ هزار سیفون از مهرماه شروع می شود. قرار است امسال ۱۱ هزار سیفون با اولویت مناطق دارای بیشترین مشکل در نصب شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان عنوان کرد: اغلب عملیات مربوط به این پروژه در اطراف شهر کرمان انجام شده است، در حال حاضر به محدوده بازار رسیده ایم که با توجه به برگزاری مراسم ملی و مذهبی کمی با کندی کار مواجه شده ایم. شبکه فاضلاب قلب شهر کرمان با همکاری شهرداری تا یک سال آینده حل خواهد شد.

سلطانی نژاد: طی سه الی چهار سال گذشته پروژه سرعت مناسبی یافت و حدود ۷۵۰ کیلومتر از این پروژه توسط سرمایه گذار انجام شد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پروژه فاضلاب شهر کرمان سالهاست که در حال انجام و تکمیل است.

عباس سلطانی نژاد ادامه داد: طی سه الی چهار سال گذشته پروژه سرعت مناسبی یافت و حدود ۷۵۰ کیلومتر از این پروژه توسط سرمایه گذار انجام شد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه تصفیه خانه ها در حال ساخت است، افزود: امیداواریم طبق برنامه زمان بندی امسال این پروژه به حد مطلوبی برسد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: بر اساس موافقت نامه ای که توسط سازمان مدیریت برنامه ریزی در سال ۷۶ تنظیم شد؛ قرار بود شبکه فاضلاب ۲۵ درصد از مساحت شهر کرمان که مشکل بالاآمدگی سطح آب های زیرزمینی را داشت از محل بودجه عمومی کشور اجرا کند و تصفیه خانه ها ساخته شود.

وی بیان کرد: از سال ۷۷ عملیات اجرایی آغاز شد و تا سال ۹۷ آن ۲۵ درصد شهر کرمان که در موافقت نامه مدنظر بود، اجرا شد و دو مدول از تصفیه خانه ها ساخته شد که در حال حاضر در مدار بهره برداری قرار دارد.

سلطانی نژاد یادآور شد: در سال ۹۷ قراردادی با بخش خصوصی منعقد و قرار شد ۷۵ درصد باقی مانده شهر کرمان توسط بخش خصوصی اجرا شود که مدت زمان آن پنج ساله تعیین شد.

تا شهریور تصفیه خانه وارد مدار می شود

وی عنوان کرد: طبق برنامه زمان بندی تعریف شده برای این پروژه قرار است تا شهریور ماه امسال تصفیه خانه وارد مدار بهره برداری و به طبع شبکه هایی متناظر با این تصفیه خانه ساخته شود. بر این اساس فاضلاب از سطح شهر جمع آوری شده و به تصفیه خانه انتقال پیدا می کند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به محدودیت هایی در زمینه اخذ مجوزها در ماه های پایانی سال گذشته و روزهای عید نوروز در شهر کرمان، افزود: پیشرفت پروژه از نظر زمانی دچار عقب ماندگی است اما تلاش ما این است که بر اساس قولی که دادیم امسال تصفیه خانه وارد مدار شود و نصب سیفون ها در ۷۵۰ کیلومتر اجرا شده، انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث ایجاد تصفیه خانه حتی یک ساعت هم خلل ایجاد نشده است، افزود: در سطح شهر اما نیازمند همکاری شهرداری و دیگر ارگان ها برای صدور مجوز و صبر مردم هستیم تا بتوانیم پروژه را اجرا کنیم.

جای نگرانی برای صدور مجوزها وجود ندارد

چندی پیش هم محسن تویسرکانی، شهردار کرمان در جلسه‌ ای که با حضور فرماندار کرمان، به‌منظور پیگیری موضوعات آب و فاضلاب، در شهرداری کرمان برگزار شد، ایجاد شرایط خاص از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، اقدامات پایان سال برای آماده‌ سازی شهر در آستانه سال جدید و سالگرد شهادت سردار دل‌ها را دلیلی بر عدم صدور مجوز حفاری اعلام کرد و گفت: شهرداری در حال حاضر پای کاراست و جای نگرانی برای صدور مجوز حفاری وجود ندارد.

تویسرکانی، بر لزوم پوشش مناسب و تجهیز کارگاه‌های پروژه فاضلاب شهری تأکید کرد و آن را دلیلی بر روان‌سازی ترافیک و زیبایی شهر دانست.

وی، همچنین اختصاص قدرالسهم فاضلاب برای فضای سبز شهری را لازم دانست و گفت: باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

در این خصوص یدالله علیزاده، مدیرعامل سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان نیز، آبیاری فضای سبز را وابسته به آبِ فاضلاب دانست و افزود: توافق ۲۵ درصدی سهم دولت، حدود ۱۸۰ لیتر آب است که بخشی از آن باید به شهرداری واگذار شود. بنابراین، تأکید می‌شود آن میزان پساب فاضلاب که سهم اعتبارات دولتی است، در اختیار شهرداری قرار گیرد و فضای سبز احیا شود.

اجرای ۶۲ درصدی پروژه فاضلاب

فرماندار کرمان هم در این خصوص گفت: حفاری معبری که‌ برای آسفالت و زیرسازی آن هزینۀ زیادی صرف شده، معقول نیست و اینکه بعد از تخریب مجدد آسفالت شود، هدررفت هزینه و بیت‌المال است.

علی بابایی افزود: مواردی که در روند اجرایی پروژۀ فاضلاب در گذشته رخ داده، قابل پیگیری است.

وی با اشاره به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان، مبنی بر اجرای ۶۲ درصد پروژۀ فاضلاب، افزود: برای اجرای پروژۀ فاضلاب، شاهد پیگیری عوامل اجرایی و انجام تعهدات بودم.

فرماندار کرمان: برای اجرای مابقی شبکه فاضلاب شهری که حدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود، باید در یک جمع‌بندی نهایی با شهرداری هماهنگ باشید

فرماندار کرمان، با بیان اینکه هر روز تأخیر در اجرای پروژۀ فاضلاب، به ضرر پیمانکار است، به همکاری متقابل شهرداری برای صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: برای اجرای مابقی شبکه فاضلاب شهری که حدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود، باید در یک جمع‌بندی نهایی با شهرداری هماهنگ باشید.

بابایی در خصوص «جهاد آسفالت» گفت: اولویت‌بندی محله‌ها برای کار حفاری، باید به‌گونه‌ای انجام شود که پس از آسفالت، معبر برای اجرای فاضلاب تخریب نشود و با «جهاد آسفالت» تداخل نداشته باشد.

وی، بر اجرای فاضلاب طبق برنامه زمان‌بندی و برگزاری جلسات مکرر به‌منظور هم‌فکری و رفع موانع پیش‌رو تأ کید و بیان کرد: اینکه معبری حفاری شده، اما آسفالت نشده، مردم، شهرداری را مقصر می‌دانند؛ بنابراین، عملکرد پیمانکار را در خصوص اینکه به تعهدات خود و در زمان خود عمل کرده، باید مدنظر قرار داد.

فرماندار کرمان ادامه داد: در بعضی از مناطق پروژۀ فاضلاب اجرا شده، اما انشعابات آن انجام نشده و نیاز است در فاصلۀ زمان‌بندی‌شده، انشعاب به مردم فروخته شود.

بابایی، اصلاح الگوی مصرف از طریق فرهنگ‌سازی را مدنظر قرارداد و گفت: راه‌های متعددی در کمیته حفاظت منابع آب مطرح شده و نیاز است مصوبات این کمیته اجرایی و کارهای انجام‌شده ادامه یابد.

پروژه فاضلاب کرمان از سال ۷۶ آغاز شده و با پیشرفت لاک پشتی همچنان در صدر لیست پروژه های نیمه تمام استان است.

این در حالیست که کرمانی ها بعد از ۲۷ سال انتظار همچنان در انتظار تحقق وعده های مسئولان برای بهره برداری از این پروژه هستند. مسئولان گفته اند که امسال دل مردم کرمان شاد خواهد شد حالا باید دید در پایان سال ۱۴۰۳ شاهد پایان این انتظار طولانی مردم کرمان خواهیم بود یا خیر.

کد خبر: ۲۹۱٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • شهروند IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      1 2
      طرح فاضلابی که فقط به نفع مجریانش شد نه مردم
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      3 1
      اگه می خواستند خدا خوش بیاد هر پنج نفر کاند یدا به نفع پزشکیان می رفتند کنار
    • منصور IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      با سلام واحترام همانطوریکه مستحضرید طرح فاضلاب کرمان چند سالی است که درحال اجراست که بعضی نقاط ازجمله قائم آباد دوسالی می باشد که لوله کشی این طرح انجام شده اما... ازانشعاب آن خبری نیست که نیست با توجه به اینکه زمین های این مناطق خاک رس می باشد چاهای جذبی کارایی خود را دربازه زمانی کم ازدست داده ومرتبا بایستی تخلیه شوند که هزینه زیادی دربرداشته لذا استدعا دارد این موضوع را پی گیری فرمایید با سلام واحترام همانطوریکه مستحضرید طرح فاضلاب کرمان چند سالی است که درحال اجراست که بعضی نقاط ازجمله قائم آباد دوسالی می باشد که لوله کشی این طرح انجام شده اما... ازانشعاب آن خبری نیست که نیست با توجه به اینکه زمین های این مناطق خاک رس می باشد چاهای جذبی کارایی خود را دربازه زمانی کم ازدست داده ومرتبا بایستی تخلیه شوند که هزینه زیادی دربرداشته لذا استدعا دارد این موضوع را پی گیری فرمایید با سلام واحترام همانطوریکه مستحضرید طرح فاضلاب کرمان چند سالی است که درحال اجراست که بعضی نقاط ازجمله قائم آباد دوسالی می باشد که لوله کشی این طرح انجام شده اما... ازانشعاب آن خبری نیست که نیست با
    • شهروند IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      سلام هنوز فاضلاب ۴راه امام جمعه به آزادی درست نشده درصورتیکه طرف چپ سالها ست آماده شده ،گوش شنوایی نیست
    • فرزانه مهرابی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      مردم وسط شهرکرمان به آدرس میدان بسیج کوچه فلسطین ۱۱ آب فاضلابشان ازچاهای فاضلاب بالازده ومردم بابدبختی باتانکرهردوماه یک بارباپرداخت هرمتزل وواحدآپارتمانی به قیمت ۶۰۰ هزارتومان چاه راتخلیه که دوباره به زودی پرمی شودچراکسی از مسئولين به دادمانمی رسدماچندین آثارباستانی قدیم هم درکنارمان هست باقدمت ۹۰۰ ساله که به زیرآب فاضلاب رفته وبرای مسئولين کرمان به هیچ عنوان که گفته شده مهم نیست
    • ملازاده IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      لطفا یه فکری برای بوی بد این فاضلاب کنین خیلی آزار دهنده هستن خدا رو حوش نمیاد فکر کنین خودتون دارین همچنین جایی زندگی میکنین خدا خبرتون بده
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      گلید طلای روحانی بدیم به دست پزشکیان گلید گم شده پزشکیان باید پیاده کنه
    • علیرضا IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      بقیه کلانشهر ها روی مترو دارن تمرکز میکنن شهر کرمان بیشتر محله هاش هنوز فاضلاب ندارن یا وصل نیست اگر چه نباید پهناور بودن این شهر را نادیده گرفت اما واقعا یک عقب ماندگی بسیار زیاد در شان این شهر نیست
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      انشاءالله طرح فاضلاب کرمان بزودی به همه کوچه پس کوچه ها اجرا شود
    • مجید IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      0 0
      سلام هنوز مجتمع ما ومجتمع های اطراف ما در بلوار شهدای ذغال سنگ ۲۳ و بقیه مجتمع ها حتی حفاری و لوله گذاری نشده حال آنکه بقيه کوچه از هر چهار سمت جغرافیایی تکمیل شده میشه بفرمایید چرا؟
    • رضا IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
      0 0
      توی کوچه ما خیابان نامجو،تقریبا۶ و۷سال بیشتر لوله فاضلاب جا سازی شده ولی خبری از واگذاری انشعاب نیست وچاههای خونه های همسایه هم چند بار از فاضلاب بالا زده، این بر میگرده به بی مسئولیتی اداره آب وفاضلاب کرمان