۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
۶۵ درصد لوازم خانگی کشور ساخت داخل است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:

۶۵ درصد لوازم خانگی کشور ساخت داخل است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۶۵ درصدی تولید لوازم خانگی ساخت داخل خبر داد.

به گزارش بازار، عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: در صنعت لوازم خانگی کشور در دهه اخیر به لحاظ کمی پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم به طوری که از سال ۹۶ با ۸ میلیون دستگاه در گروه های کالایی به ۱۸ میلیون تولید انواع لوازم خانگی دست یافتیم. ولی در تولید سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش هشت درصدی را شاهد بودیم که ۶۵ درصد آن با عمق ساخت داخلی همراه بوده است.

او افزود: در حال حاضر در برخی از تولیدات لوازم داخلی تا ۱۰۰ درصد و در برخی کمتر تولید داخلی داشتیم که البته کولر گازی و ماشین ظرفشویی از جمله کالاهایی بود که با افزایش تولید همراه بوده است.

هاشمی اضافه کرد: در خیلی از واحدهای تولیدی مراکز فناوری و نوآوری مستقلی ایجاد شده که تحول آفرین بوده و شبکه خدمات پس از فروش گسترده شده ولی دولت در حکمرانی صادرات باید حمایت و بسته های تشویقی مطلوب ارائه دهد. در حالیکه مشوق های صادراتی و عوارض گمرکی در دولت انجام نمی شود.

به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در تعاملات جهانی باید چاره اندیشی کرد چون در تامین و ارزش به دلیل محدودیت ها و تحریم ها جهشی وجود ندارد، لذا با پیدا کردن جایگاه ها و مزیت های مطلوبِ همصدایی به توسعه صادرات دست خواهیم یافت.

وی گفت: زمانیکه قدرت خرید مردم کاهش یابد اولویت های خرید تغییر می کند، توان خرید مردم مشکل کلان کشور است که با روش های تامین مالی و حمایت های دولتی باید در این خصوص تدبیر شود.

هاشمی افزود: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با شرکت های فولادی و نفتی باید اعتباری شود، قیمت های کشف شده بورس ساز و کار مناسبی برای تولیدکننده ندارد و بازار مزایده ای محسوب می شود که در دریافت مواد اولیه مزیتی ندارد و از عوامل گران شدن کالاست.

او تصریح کرد: شبکه بانکی باید اتصال منطقی با کشورهای مختلف را داشته و برقرار کند تا موانع بیرونی و مشکلات داخلی مرتفع شود. سهم صنعت از جی دی پی کشور ۱۳ درصد است در حالیکه صنعت از سهم مالیاتی که پرداخت می کند ۶۸ درصد است که متناسب نیست. چون تولید هم هزینه هایی دارد که به جهش تولید نمی رسد.

کد خبر: ۲۹۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha