قدرت دامنه چیست و چگونه به رتبه وب سایت شما امتیاز می دهد

قدرت دامنه چیست و چگونه به رتبه وب سایت شما امتیاز می دهد

قدرت دامنه، با لینک دامنه‌های اصلی، تعداد کلی لینک‌ها، ابزارهای MozRank و MozTrust و سایر الگوریتم‌های به کار رفته در ابزارهای سئوی Moz ارزیابی می‌شود.

به گزارش بازار، قدرت دامنه (Domain Authority) یک ابزار رتبه‌بندی در موتورهای جستجو است که توسط شرکت آمریکایی MOZ توسعه یافته است. قدرت دامنه یک امتیاز است که نزدیک‌ترین و محتمل‌ترین رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو (SERPs) پیش‌بینی می‌کند. این امتیاز، عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد، نشان می‌دهد که جایگاه بهتری در رتبه‌بندی نتایج جستجو خواهید داشت.

قدرت دامنه، با لینک دامنه‌های اصلی، تعداد کلی لینک‌ها، ابزارهای MozRank و MozTrust و سایر الگوریتم‌های به کار رفته در ابزارهای سئوی Moz ارزیابی می‌شود و به صورت یک امتیاز در قدرت دامنه نشان داده می‌شود. از این امتیاز به عنوان یک معیار مقایسه‌ای در رتبه‌بندی با دیگر وب‌سایت‌های مرتبط استفاده می‌شود. برای مشاهده قدرت دامنه وب‌سایت‌ها، می‌توانید از MozBar که یه افزونه رایگان برای مرورگر کروم است استفاده کنید. همچنین با ابزار معروف آنالیز سئو Open Site Explorer و ابزار آنالیز Keyword Explorer که شرکت Moz معرفی کرده‌است و سایز ابزارهای سنجش سئو که در وب وجود دارد می‌توانید قدرت دامنه وب‌سایت‌ها را متوجه شوید.

قدرت دامنه چگونه به دست می‌آید؟

قدرت دامنه چیست

قدرت دامنه، امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ دارد که الگوریتم‌های آن بر اساس محبوبیت وب‌سایت، MozRank، MozTrust و سایر الگوریتم‌هایی که Moz درباره آن‌ها توضیحی نمی‌دهد سنجیده می‌شود. بالا بردن قدرت دامنه در مراحل اولیه کار چندان سختی نیست و رسیدن از قدرت دامنه ۲۰ به ۳۰ بسیار آسان‌تر از بالا بردن این امتیاز از ۷۰ به ۸۰ است.

چه امتیازی برای قدرت دامنه خوب است؟

به طور کلی، سایت‌های بسیار قدرتمند که بازدید و لینک خارجی بسیار زیادی دارند، مثل گوگل و ویکی پدیا بهترین امتیازها را در قدرت دامنه به دست می‌آورند. در حالی‌که وب‌سایت کسب و کارهای کوچک و وب‌سایت‌هایی که تعداد لینک‌های ورودی (inbound link) آن‌ها کمتر است، احتمالا قدرت دامنه کم‌تری دارند. وقتی می‌خواهیم بدانیم کدام وب‌سایت رتبه بهتر و بالاتری در نتایج جستجو به دست می‌آورد، بهتر است از روش‌های مقایسه‌ای استفاده کنیم. قدرت دامنه از آن دسته معیارهایی است که در هر به روز رسانی خود، امتیازها را به صورت مقایسه‌ای و نه مطلق (مثل نمره امتحان) ارائه می‌کند و امتیاز خوب یا بد، در مورد قدرت دامنه معنایی ندارد.

قدرت دامنه و قدرت صفحه چه تفاوتی دارند؟

همان طور که مشخص است، قدرت دامنه معمولا رتبه قابل پیش‌بینی دامنه اصلی یا زیردامنه‌ها را نشان می‌دهد. اما قدرت صفحه (Page Authority) قدرت و رتبه صفحه خاصی از وب‌سایت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است قدرت دامنه یک وب سایت ۳۵ باشد، اما قدرت صفحه خاصی از وب سایت، به دلایل مختلف یک باشد.

معنای فنی قدرت دامنه چیست؟

اعتبار دامنه

قدرت دامنه بر اساس اطلاعاتی که از ابزارهای آنالیز سئو در Moz می‌گیرد عمل می‌کند. این اطلاعات هر ماه یک بار به‌روز می‌شوند و نتایج آن در ابزار Open Site Explorer نشان داده می‌شود. این اطلاعات از تعداد لینک‌های یک وب‌سایت، MozTrust، MozRank و بیش از ۴۰ فاکتور دیگر که همگی ابزارهای آنالیز سئو هستند به دست می‌آیند. قدرت دامنه واقعی، به وسیله یک هوش مصنوعی که یک مکانیسم خودکار یادگیری و تحلیل دارد از اطلاعات یک وب‌سایت استخراج می‌شود. این مکانیزم خودکار می تواند بهترین الگوریتم‌ها را برای به دست آوردن مجموعه‌ای از عوامل موثر در رتبه سایت به دست بیاورد، ‌ آن را تحلیل کند و به عنوان نتیجه اعلام کند. در حالی که معیارهای جزئی مثل MozTrut و MozRank به فاکتورهای جزئی مثل تعداد و اهمیت لینک‌های وب‌سایت اهمیت می‌دهند، قدرت دامنه در سطحی بالاتر، یک وب‌سایت یا صفحه را از نظر قدرت رتبه‌بندی بررسی می‌کند.

با توجه به اینکه یک سیستم خودکار، مسئول تحلیل الگوریتم‌های پیچیده به دست آمده از وب‌سایت‌ها است، به خاطر داشته باشید که امتیاز سایت شما در هر به روز رسانی تغییر می‌کند. مثلا وقتی نسخه‌های جدید ابزارهای تحلیل سئو در این سیستم به کار گرفته شوند، ممکن است امتیاز قدرت دامنه شما کاهش یا فزایش یابد و این دقیقا به معنای پیشرفت یا پسرفت وب‌سایت شما نیست. این امتیاز، همیشه در حال نوسان است و یک معیار کاملا نسبی است.

چگونه می‌توانیم روی قدرت دامنه اثر بگذاریم؟

قدرت دامنه را نمی‌توان به راحتی تغییر داد. چون مجموعه‌ای از پارامترها و الگوریتم‌ها روی آن اثر می‌گذارند که هر کدام تاثیر خاصی در امتیاز به دست آمده دارند. این موضوع کاملا عمدی است، چون هر چقدر این عوامل غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشد، نتیجه به دست آمده به نتیجه موتورهای جستجو نزدیک‌تر است. به همین خاطر Moz درباره فاکتورهای اثرگذار روی ابزارهای تحلیل سئو توضیح مشخصی نمی‌دهد.

بهترین راه برای اثر گذاشتن روی قدرت دامنه این است که سئوی وب‌سایت خود را با روش‌های اصولی بهبود ببخشید. یکی از اثرگذارترین عوامل، لینک‌های ورودی و خروجی از وب‌سایت شما هستند که هر چه تعداد و کیفیت آن‌ها بیشتر باشد، موتورهای جستجو اهمیت بیشتری برای اطلاعات و محتوای سایت قائل می‌شوند.

چرا قدرت دامنه سایت تغییر می‌کند؟

قدرت صفحه

فهمیدن دلیل اصلی و مشخص تغییر کردن امتیاز قدرت دامنه و صفحه، کار راحتی نیست؛ چون عوامل پیچیده‌ای در این ارزیابی دخالت دارند. با این‌حال دلایلی شبیه به آن‌چه در ادامه به آن اشاره می‌شود، می‌تواند در این تغییرات اثرگذار باشد:

  • به تازگی لینک‌های وب‌سایتتان را افزایش داده‌اید و این اطلاعات هنوز توسط MozScape ایندکس نشده است. حتی ممکن است چندین بار ایندکس‌سازی اطلاعات انجام شود، اما هنوز هم تغییراتی که شما ایجاد کرده‌اید ایندکس نشده باشد.
  • تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به وب‌سایت‌ شما یک‌باره افزایش یافته باشد. این تغییر، تاثیر بسیار زیادی در امتیاز قدرت دامنه وب‌سایت‌ دارد و سایت‌های پربازدید و قدرتمند، بارها و بارها این موضوع را تجربه کرده‌اند.
  • وب‌سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند به رتبه گوگل خود اهمیتی نمی‌دهند یا از نظر گوگل بسیار مهم و با کیفیت هستند.
  • ابزارهای خودکار تحلیلی Moz در به‌روز رسانی‌های جدیدشان، معیار سنجش اهمیت لینک‌های قبلی شما را تغییر دهند.
  • امتیاز قدرت دامنه وب‌سایت شما در رده‌های بسیار پایین است و با معیارهای مقایسه‌ای سنجش قدرت، بیشتر از دیگر وب‌سایت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اعتبار صفحه

نکته کلیدی در درک بهتر مفهوم قدرت دامنه و قدرت صفحه این است که بدانیم، این معیارها یک نتایج خالص و مطلق نیستند و دائما در حال نوسان هستند. این معیارها، به عنوان یک امتیاز برای قدرت معرفی شده اند، گرچه گاهی قدرت را هم نشان نمی‌دهند. مثلا ممکن است شما در یک بازه زمانی، اصول سئو را بهتر رعایت کنید و از لینک‌های بیشتر و مهم‌ترین در وب‌سایت‌تان استفاده کنید، حتی همزمان برای خدمات وب‌سایت‌تان تبلیغات جدیدی هم کرده باشید اما با این‌حال امتیاز قدرت دامنه شما کاهش یابد. این یعنی در این بازه زمانی، وب‌سایت شما نسبت به دیگر وب‌سایت‌های مرتبط جایگاه پایین‌تری داشته است. پس نگران نباشید و همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که قدرت دامنه و قدرت صفحه یک معیار نسبی و مقایسه‌ای هستند و طبق آخرین به‌روزرسانی ابزارهای تحلیل سئو در Moz به دست می‌آیند.

وب‌سایتی که سئوی خوبی داشته باشد و هر روز در پی بهتر شدن محتوای خود باشد، می‌تواند امیدوار باشد که امتیازهای بهتری را در قدرت دامنه کسب کند. برای آشنایی با اصول سئو مقالات ما را در لیداوب دنیال کنید.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha