۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
 صندوق های بازارگردانی قوی عمل نکردند/ افت شاخص در هفته قبل طبیعی بود
حمید میرمعینی در گفتگو با بازار:

صندوق های بازارگردانی قوی عمل نکردند/ افت شاخص در هفته قبل طبیعی بود

کارشناس بازار سرمایه گفت: افت بازار سرمایه در ایران جدا از افت بازارهای دنیا نبوده و بازار دنیا در بازار سهام شاهد ریزش‌های شدیدی بود.

بازار- وحید بلالی: دکترحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس بازار با بیان اینکه بعد از تنش‌های سیاسی در هفته قبل بازار سرمایه افت شدیدی را به خود دید که تا به امروز این افت را تجربه نکرده بود، گفت: بزرگترین افت سرمایه در یک روز در شنبه هفته قبل با ریزش ۱۶۶۰۰ واحد شاهد بودیم. افت بازار سرمایه در ایران جدا از افت بازارهای دنیا نبوده و بازار دنیا در بازار سهام شاهد ریزش‌های شدیدی بود.

میرمعینی با اشاره به این نکته که بازار ایران به دو دلیل ابتدا به علت رشد شدید و شارپی شاخص بورس در طی ماه های گذشته و دوم کم بودن عمق بازار، در برابر تنش های سیاسی بسیار تاثیرپذیرتر از بازارهای جهانی است، تشریح کرد: در روز چهارشنبه بازار بورس ایران و جهان بعد از حمله موشکی ایران و بیم ایجاد تنش جدید در منطقه باز هم ریزشی شد، اما بعد از موضع گیری های بعدی مقامات ایران و آمریکا فضای بازار از ایجاد جنگ تغییر کرده و بدبینی ها نسبت به ایجاد جنگ از بین رفت و نهایتا امروز بازار امروز مثبت شد. بازارهای مالی دنیا نیز بعد از بین رفتن نگرانی جنگ بین ایران و آمریکا به آرامش بازگشتند، رفتار بازار سرمایه ایران در هفته قبل متفاوت از بازارهای مالی دنیا نبوده و ایجاد جو وحشت یک رفتار طبیعی و یک واکنش نسبت به اتفاقات هفته قبل بود.

صندوق های بازارگردانی قوی عمل نکردند

حمید میرمعینی در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا صندوق های بازارگردان وظیفه خود در هفته قبل به درستی انجام داده اند یا خیر؟، گفت: نمی توان گفت که صندوق های بازارگردان وظایف خود را به درستی انجام دادند اما نباید از این نکته غافل شد که حجم سرمایه گذاری شناور نمادهای بورسی بسیار بالا بوده و در روز ابتدای معاملات پتانسیل معاملات روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان را می توانستیم داشته باشیم. صندوق های بازارگردانی آماده چنین وضعیتی نبودند و افت شاخص سنگین طی یک هفته اتفاق افتاد. حمایت های هفته قبل، حمایت های قاطعانه، موفق، هماهنگ و جدی نبودند و اگر احساس بدبینی نسبت به وضعیت کشور در روز چهارشنبه و پنج شنبه از بین نمی رفت بازار در روز شنبه هم همچنان ریزش می کرد. به هر حال نباید تمام ریزش را بر عهده حمایت گران بازار سرمایه انداخت، این واکنش بازار نسبت به حوادث هفته قبل طبیعی بوده و شاید برای کاهش وحشت در بازار لازم بوده است اما در کل در تمام بازارهای جهانی این حمایت ها جایی ندارند و معتقد هستند خود بازار باید به تعادل برسد. تا به امروز حوادث ختم به خیر شده و احتمالا بازار در این هفته به قیمت قبل خود بازگردد ولی برای تدام رشد بازار سرمایه نیاز به اخبار بهتر سیاسی و اقتصادی در کشور هستیم.

بازارهای موازی خطری برای بورس نیست

این کارشناس بازار سرمایه بازارهای موازی بورس اعم از طلا و ارز را خطری برای تداوم رشد بازار سرمایه ندانست و تصریح کرد: سرمایه گذاران باید پذیرند هرچقدر بازار نقد شونده‌تر باشد ریسکش نیز بیشتر خواهد بود، ریسک بازار مسکن خیلی پایین تر از بورس بوده و تحولات به سرعت در آن تاثیر نمی گذارند، اما نقدشوندگی در آن نیز کم است. سرمایه گذاران با علم به ریسک وارد بازار سرمایه می شوند و ریسک پذیری در افراد به سه دسته تقسیم می شود؛ اول افراد ریسک گزیر هستند که برای سرمایه گذاری به صراغ اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده با سود ثابت می روند، دوم افراد ریسک پذیر هستند که متناسب با بازده ریسک را نیز قبول می‌کنند و یا متناسب با ریسک بازده را انتخاب می کنند که ۹۰ درصد افراد جامعه در ذیل این دسته بندی قرار گرفته و با توجه به اطلاعاتی که از منابع مختلف کسب می کنند در بازار سرمایه گذاری می کنند.

میرمعینی در پایان گفت: دسته سوم نیز افرادی هستند که عاشق ریسک بوده و با هر هزینه و خطری و بدون توجه به بازدهی ریسک می کنند و به دنبال هیجان هستند. روی صحبت کارشناسان بورسی با افراد ریسک پذیر بوده که پولشان دائم در چرخش بازارها در جریان بوده و قبل از ورود به هر بازاری ریسک و بازده را می سنجدند که بازار بورس با شرایط فعلی بهترین راه برای سرمایه گذاری این افراد است.

کد خبر: ۲٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha