۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
دور کاری و دکوراسیون اداری رونق می گیرد/  دوربین حرارتی و نرم افزارهای ساعت زنی گسترش می یابد
پیش بینی فیوچرز از آینده بازار کار پس از کرونا ( بخش اول )

دور کاری و دکوراسیون اداری رونق می گیرد/ دوربین حرارتی و نرم افزارهای ساعت زنی گسترش می یابد

همه گیری ویروس کرونا دنیای ما را برای همیشه تغییر داد. این تغییر در نحوه زندگی و در کار قابل مشاهده خواهد بود. هم اکنون که اقتصاد دنیا در حال بازگشایی است این سوال پیش می آید که دفاتر کاری باید چگونه باشد تا کارمندان بتوانند به کار باز گردند؟ آیا حضور تمامی نیروها در فضای کاری ضروری است؟

مونا مشهدی رجبی؛ خبرگزاری بازار- به دنبال همه گیری ویروس کرونا در دنیا،  زندگی مردم تغییر کرده است و به نظر می رسد این تغیرات دایمی است.این تغییر نه تنها در زندگی انسانها ایجاد شده است بلکه در نحوه کار کردن و در محیط های کاری هم به وجود آمده است. مرکز مطالعات فیوچرز تحقیقی در مورد شرایط ایده ال دفاتر کاری  برای بازگشت  افراد به محیط کار بعد از پایان تعطیلی  ناشی از کرونا انجام داد که جزییات بسیار جالبی دارد. طبق این گزارش بحران کرونا باعث شده است که نحوه کار  در دنیا به طور کامل تغییر کند و  با توجه به اینکه باید پروتکل های زیادی برای ممانعت از شیوع بیماری در دنیا اجرا شود، انتظار می رود این تغییرات دایمی باشد.یکی از اصلی ترین مسایل در این دنیای تازه اهمیت و توجه به دورکاری است. مساله مهمتر یافتن افرادی است که توانایی انجام کارها بدون نظارت روسا را داشته باشند و کارشان را درست و دقیق و در زمان مقرر  انجام دهند.

اول: فضای کار

موسسه مطالعاتی فیوچرز نوشت:«فضای کاری در دنیا پس از کرونا  تغییرات زیادی خواهد کرد. تغییر دکوراسیون دفاتر کاری به نحوی که افراد فاصله دو متری با هم داشته باشند ، یک ضرورت است. از طرف دیگر باید مسیرهای برای تردد افراد در دفاتر ایجاد شود که این مسیرها یک طرفه باشد به گونه ای که کارکنان در حین جابجایی در محیط کار با هم برخورد نکنند.این روشی است که کادر درمانی در بیمارستانهای فعال در زمینه درمان کرونا در کشورهای اروپایی و امریکا برای کاهش برخورد افراد به هم استفاده می کنند و دستوری است که توسط سازمانهای جهانی صادر شده است.»

بنگاه کاتسیکاکیس یکی از بنگاه های طراحی  داخلی فعال در چین است که اجرای این طرح ها را بر عهده دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط چاینا دیلی این بنگاه توانسته است طراحی دفاتر معاملات ملکی، کتابخانه ها و شماری از فروشگاه های خرده فروشی را در این کشور  اصلاح کند. چاینا دیلی نوشت:« بعد از پایان همه گیری کرونا در ووهان بالغ بر یک میلیون نفر به کار خود بازگشته اند و بدون شک اگر قرار بود در فضای قبلی کار کنند، ما شاهد افزایش موج بیماری بودیم. ولی بررسی ها نشان داده است که هم اکنون بیمار تازه ای وجود ندارد. مردم در دفاتر کار می کنند، خرید می کنند و حتی به رستوران می روند ولی با پروتوکل های تازه و طراحی تازه فضاهای داخلی.»

تغییر دکوراسیون دفاتر کاری به نحوی که افراد فاصله دو متری با هم داشته باشند ، یک ضرورت است. از طرف دیگر باید مسیرهای برای تردد افراد در دفاتر ایجاد شود که این مسیرها یک طرفه باشد به گونه ای که کارکنان در حین جابجایی در محیط کار با هم برخورد نکنند

دوم:نحوه اعلام حضور 

بعد از پایان همه گیری کرونا دیگر استفاده از اثر انگشت یا کارت برای اعلام حضور در محیط کار یا خروج از دفتر کاربردی ندارد زیرا این کار باعث انتشار ویروس ها می شود. انتظار می رود  نصب اپلیکیشنی روی گوشی های موبایل  یا استفاده از مونیتورهای چشمی  رواج پیدا کند و ورود و خروج افراد از این طریق ثبت شود. روش دیگری که انتظار می رود استفاده شود نصب دوربین های شناسایی صورت است که می تواند بعد از یک رصد کامل صورت افراد ، هر ورود و خروج را ثبت کند.

از طرف دیگر  استفاده از دوربین های حساس به حرارت و ثبت کننده درجه حرارت بدن هم یکی از تجهیزات بسیار مهم در محیط های کاری دنیای پسا کرونا است. دوربین هایی که افراد بعد از حضور در مقابل آنها می توانند دمای بدن فرد را  اندازه گیری کنند  و افراد دارای تب با مشکوک به دمای بالای بدن را از ورود منبع کنند. این کار باعث می شود تا شیوع ویروس ها در محیط های کاری کمتر شود.

سوم:دستگاه های تهویه هوا

انتظار می رود در دنیای پسا کرونا، شرکتها سرمایه گذاری  بیشتری در سیستم های تهویه هوا در دفاتر کاری انجام دهند. استفاده از سیستم های قدرتمند باعث می شود تا ویروس در دفاتر کاری باقی نماند و از فضا خارج شود. این سیاست توسط فولکس واگن، بزرگترین خودروساز کشور آلمان که از هفته قبل رسما کارش را آغاز کرد، به کار گرفته شد.

از طرف دیگر نصب حفاظ های پلکسی گلاس برای عطسه روی میزها هم سیاست دیگری است که در دفاتر اجرا می شود. این حفاظ ها مانع از باقی ماندن ویروس خارج شده از بدن فرد در جریان عطسه روی میز می شود و احتمال انتقال ویروس را کمتر می کند.همچنین قرار دادن تعدادی دستمال کاغذی روی میز کارمندان برای استفاده شخصی هم یک ضرورت برای دنیای امروز است.

چهارم: دورکاری یک اصل مهم است

با افزایش فاصله میزها در محیط های کاری شاید این طور به نظر برسد که باید فضای دفاتر کاری بزرگتر شود و هزینه کارفرما ها برای ایجاد این فضا هم افزایش یابد. ولی واقعیت این است که در دنیای پسا کرونا دیگر حضور تمامی افراد در محیط کار ضروری نیست. در این دوران کارفرما ها تلاش می کنند تا از نیروهای متعهد و توانمندی استفاده کنند که قدرت انجام کار در خانه های خود را دارند و از طریق  تکنولوژی روز دنیا با همکارانشان ارتباط برقرار می کنند.در واقع در دنیای پسا کرونا بخش زیادی از مشاغل به صورت دورکاری انجام می شود و دفاتر اصلی کاری به خانه های افراد منتقل می شود. شمار معدودی از افراد که حضورشان در محیط کار برای مدیریت کل مجموعه ضروری است یا برای انجام کارشان نیاز به تجهیزاتی دارند که در خانه وجود ندارد، به دفتر می آیند. 

 در نهایت باید گفت در دنیای پسا کرونا جلسات کاری هم از طریق تکنولوژی تازه دنیا و ویدیو کنفرانس برگزار می شود و سفرهای درون شهری بسیار کاهش پیدا می کند . این کار باعث ارتقای کیفی کار و کاهش هزینه های ناشی از افزایش تردد در شهر و آلودگی ها می شود.

کد خبر: ۱۷٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha