۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
مرزهای تجاری عراق و ایران باز است| سیب زمینی صادراتی ایران گرانتر از عراق
تاثیر ناآرامی های عراق بر صادرات محصولات کشاورزی ایران

مرزهای تجاری عراق و ایران باز است| سیب زمینی صادراتی ایران گرانتر از عراق

درحالی که عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایران دچار ناآرامی شده برخی معتقدند این تنشها فعلا بر تعاملات تجاری ایران با این کشور تاثیر نخواهد داشت اما در بلند مدت ممکن است اختلالاتی ایجاد شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: هر ناامنی در هر کشوری به وجود بیاید بدون شک بر تعاملات تجاری آن منطقه با دیگر کشورها تاثیر گذار است و به نوعی می تواند اختلالاتی در این امر ایجاد کند. با ایجاد تنش های اخیر در کشور عراق، آن هم در شرایطی که این کشور بعد از چین دومین مقصد صادراتی کالاها و محصولات ایران محسوب می شود، گمانه زنی ها مبنی بر ایجاد اختلال در تعاملات تجاری این کشور با ایران را به همراه دارد.

در بحث تجاری عراق چون کالاها در مرزها تخلیه می شود و با کامیون طرف مقابل به بازار داخلی عراق وارد می شود, ایجاد تنش های اخیر مشکل چندانی در تعاملات تجاری دو کشور ایجاد نمی کند

به خصوص اینکه تجربه مشابهی نیز در سال گذشته در مورد کشور افغانستان رقم خورد. به طوری که سال گذشته همین موقع ها که طالبان در این کشور مستقر شد و سراسر کشور درگیری بود و گاه و بیگاه مرزها بسته می شد یا محدود می شد نوساناتی در حوزه صادرات و واردات محصولات در این منطقه به وجود آمد. در واقع به گفته کارشناسان بهترین شرایط در دنیا برای تجارت و حتی گردشگری موقعی است که آرامش حاکم باشد و لذا اگرچه در چنین شرایطی اولویت اول کشورها حفظ جان اتباع خود است و محدودیت تردد اعمال می کنند اما در زمان وقوع بحران و تنش، در بحث تعاملات تجاری نیز به طور خودکار تغییراتی ایجاد می شود.

علی مهدوی فعال بخش کشاورزی که مراودات تجاری با عراق نیز دارد در این خصوص و مبنی بر اینکه چقدر تنش های ایجاد شده در عراق می تواند در تعاملات تجاری ایران بخصوص در حوزه کشاورزی با این کشور اختلال ایجاد کند، به بازار می گوید: در بحث تجاری عراق چون کالاها در مرزها تخلیه می شود و با کامیون طرف مقابل به مغازه ها و بازار داخلی عراق وارد می شود مشکل چندانی ایجاد نخواهد شد.

مهدوی افزود: در واقع با توجه به اینکه در بحث صادرات محصولات کشاورزی با عراق در مرزها تعامل داریم بنابراین در حال حاضر علیرغم تنش های ایجاد شده در کشور عراق در بحث تجاری فعلا با این کشور مشکلی نداریم و کماکان در مرز تجاری کالاها صادر می شود.

عراق خریدار گوجه فضای باز ایران و گوجه گلخانه ای ترکیه است

رضا محمدی گلخانه دار و صادر کننده گوجه به عراق نیز در پاسخ به این سوال که آیا وضعیتی که در عراق ایجاد شده در بحث صادرات محصولات کشاورزی ایران اثر گذاشته است یا خیر به بازار می گوید: فعلا تاثیری نگذاشته است چرا که محصولات کشاورزی ایران غالبا به کردستان عراق صادر می شود که از مناطق درگیر در تنش های اخیر بسیار فاصله دارد.

محمدی افزود: البته این درگیری ها بی تاثیر نیست و تا شرایط نرمال شود حتما در بحث صادرات و واردات اختلال هایی ایجاد می شود اما به هر حال باید بپذیریم که به اصطلاح تا حد قابل توجهی شکم مردم این کشور به ایران وصل است؛ یعنی علیرغم اینکه منابع آبی و خاکی زیادی دارند، وابستگی زیادی نیز به کشاورزی ایران دارند.

ساختار اتاق بازرگانی ترکیه امور صادرات و بازاریابی را برای تولیدکنندگان هموار می سازد به طوری که بازرگانان ترکیه در هتل های عراق با پول دولت مستقر هستند و تولیدکننده فقط مشغول تولید است

این صادرکننده گوجه همچنین در خصوص میزان صادرات گوجه ایران به عراق نیز می گوید: صادرات گوجه به این کشور داریم که غالبا گوجه تولید شده در فضای باز است به دلیل اینکه نسبت به گوجه های گلخانه ای ارزانتر است و با حجم بالا خریداری می کنند.

وی ادامه می دهد: با این وجود ترکیه اصلی ترین رقیب ما در عراق است؛ یعنی عرضه محصولات گلخانه ای ترکیه در عراق بسیار بالا است.

محمدی می گوید: در دولت ترکیه اهمیت زیادی به تولیدات گلخانه ای می دهد از آن طرف هم بازار برای تولیدکنندگان باز می کند در حالی که ما تولیدکنندگان ایرانی خودمان باید به اصطلاح دست و پا بزنیم تا شاید راهی را باز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیه ساختار اتاق بازرگانی امور صادرات و بازاریابی را برای تولیدکنندگان هموار می سازد، گفت: جالب است بدانید بازرگانان ترکیه در هتل های عراق با پول دولت مستقر هستند و تولیدکننده فقط به فکر تولید است.

این فعال حوزه گلخانه ای کشور در پایان می گوید: ترکیه با کشاورزی گلخانه ای بازارهای جهانی را به دست گرفته است و به طور خاص بازارهای روسیه را تصاحب کرده چرا که دولت آنها با تمام وجود از تولیدکننده ها حمایت می کند.

چرا تعامل تجاری ایران و عراق همیشه در نوسان است؟

بازار عراق اگرچه بازاری مستعد برای محصولات کشاورزی ایران محسوب می شود اما طی ماه های اخیر کشور عراق واردات برخی محصولات از جمله هندوانه و سیب زمینی ایران را محدود ساخته است و اعلام کرده بازار اشباع است. با این وجود به گفته فعالان، اندک صادراتی در این حوزه نیز به عراق داریم. به طوری که امیر احمدی فعال حوزه سیب زمینی کشور در این خصوص به بازار می گوید: صادرات سیب زمینی ایران به عراق به دلیل وجود عوارض پایین است و لذا می توان گفت چندان قابل توجه نیست.

عوارض صادرات سیب زمینی از اوایل خرداد ماه جاری ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است

احمدی افزود: اگرچه بازار عراق را به نوعی اشباع اعلام کرده اند اما قیمت سیب زمینی در عراق ارزانتر از ایران است و حتی اگر عوارض را بردارند باز هم قیمت محصول ما نسبت به آنچه در عراق عرضه می شود بالاتر است.

وی با بیان اینکه عوارض صادرات سیب زمینی از اوایل خرداد ماه جاری ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است، افزود: با توجه به اینکه عراق علاوه بر ایران از دیگر کشورها نیز سیب زمینی وارد می کند و از سوی دیگر عراق خود تولید کننده سیب زمینی نیز هست بنابراین به نوعی سیاست های مخصوص خود را به کار می گیرد.

احمدی ادامه داد: به عبارت دیگر این کشور تنها زمانی که نیاز دارد به خرید از ایران و دیگر کشورها رو می آورد و در بقیه فصول برای حمایت از تولید کنندگان خود واردات را محدود می سازد و مرزها را می بندد به همین دلیل با عراق همیشه نوسان تعاملات داریم.

کد خبر: ۱۷۲٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      1 0
      دیگه تو کشور خودمون هم سیب نمیشه بخریم
    • گرسنه IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      0 0
      یه سیب زمینی وگوجه بود بعضی وقتها بخوریم اونم دیگه نیست
    • بایز IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      مردم فقط گرسنه هستند همه هم اینو می‌دونن ولی کو گوش شنوا