۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کاهش ریسک در بخش کشاورزی مساوی است با جهش تولید با مشارکت مردم
رئیس انجمن گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار:

کاهش ریسک در بخش کشاورزی مساوی است با جهش تولید با مشارکت مردم

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت ها گفت: در صورت تقویت زیرساخت ها و کاهش ریسک پذیری در بخش کشاورزی، می توان جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که برای افزایش عملکرد در مزارع و باغات غالبا عرصه های کشاورزی نیاز به بهره مند شدن از سموم و کودهای کشاورزی است، در حوزه سموم کشاورزی کشور با مشکلات بسیاری مواجه است. به این معنا که سموم غالبا یا با ماده موثر کم عرضه می شود و یا سمومی که به اصطلاح تقلبی هستند در فروشگاه های عرضه می شود. در حالی که کشاورزان نیز بعد از استفاده از آنها و نگرفتن نتیجه متوجه می شوند آنچه خریداری کرده اند کالای با کیفیتی نبوده است.

نکته قابل تامل اینکه مشکلات مربوط به در حوزه گلخانه ها با حساسیت بیشتری پیگیری می شود چون تولیدات این حوزه اصولا صادراتی است. با این وجود گلخانه داران نیز در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستند و این امر ریسک را در بازارهای صادراتی افزایش می دهد.

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور: در حوزه محصولات صادراتی به سمومی با دوره انتظار کوتاه مدت نهایت ۲۴ ساعته نیاز داریم اما در کشور این نوع سموم را بسیار کم داریم

محمد بلاغی، رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در این خصوص در گفتگو با بازار گفت: چون محصولات ما صادراتی است ۱۰۰ درصد درگیر بحث سموم هستیم یعنی اگر تکنیکال ما و کیفیت سموم ما خوب نباشد ما ۱۰۰ درصد اسیب می بینیم. در واقع چون حوزه زراعتی ها معمولا صادراتی نیستند و برای بازار داخل می توانند دوره انتظار را را بگذرانند، اما در حوزه محصولات صادراتی به سمومی با دوره انتظار کوتاه مدت نهایت ۲۴ ساعته نیاز داریم.

بلاغی افزود: این در حالی است که در کشور این سموم که دوره پایداری ۲۴ ساعته داشته باشند بسیار کم داریم و آنهایی که داریم هم بعد از آزمایش هایی که انجام می دهیم می بینیم که خطا دارد. این سموم هم وارداتی است و هم داخلی است.

وی ادامه داد: در این راستا با انجمن تولید کنندگان و کارخانجات پیشرو در سموم کشاورزی، جلساتی برگزار کردیم و در این خصوص رایزنی‌ هایی انجام داده ایم که در بخش R&D یکسری کارهای مشترک بین دو انجمن انجام دهیم تا بتوانیم در خصوص کیفیت و دوره انتظار سموم کارهای مشترکی انجام دهیم.

جهش تولید در گروی کاهش ریسک ها و تقویت زیرساخت ها

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال بازارهای صادراتی را به دلیل چالشی که با سموم کشاورزی دارید، از دست داده اید یا خیر گفت: بازاری را از دست نداده ایم و جالب است بدانید حتی سال قبل بخش صادرات هم افزایش یافته چون همه صادرات منوط به انجام آزمایشات می شد قائدتا ریسک ما پایین تر بود.

بلاغی خاطر نشان کرد: با این وجود متاسفانه بحث زیرساختی در کشور ضعیف است که اگر بتوان اینها را تقویت کرد هم ارزآوری بالایی خواهد داشت و هم بحث اشتغال را در داخل بالا می برد و جهش تولید با مشارکت مردم محقق می شود. با این وجود باید مساله ریسک پذیری را حل کنیم؛ اگر در مسیر زنجیره ارزش محصولات کشاورزی ریسک را کاهش دهیم صد درصد مردم سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی را خواهند داشت.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صادرات به واسطه توسعه بازارهای صادراتی

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه بنا به تصمیمات یکباره ریسک را بالا می برند باعث می شود مردم در بحث جهش تولید مشارکت ضعیف داشته باشند. به خصوص اینکه در کشور غالبا کشاورزان خرده مالک هستند و با کوچکترین تغییر و نوسانی دچار ضرر و زیان می شوند و باعث می شود نتوانند تا چندین سال بنیه مالی را بالا ببرند.

وی در خصوص میزان افزایش صادرات محصولات گلخانه در سال ۱۴۰۲ و اصلی ترین عوامل موثر بر آن نیز گفت: در این مورد آمار چندان دقیق نیست اما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در این حوزه افزایش داشته که عمدتا به دلیل توسعه بازارهای صادراتی ما است. در حالی که اصلی ترین بازار صادراتی محصولات گلخانه ای هم فدراسیون روسیه است.

کد خبر: ۲۸۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha