۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
 آیا نفتی ها همچنان در اوج می مانند؟ | پایان کرونا آغاز حمل و نقلی ها در بورس
«بازار» گزارش می دهد

 آیا نفتی ها همچنان در اوج می مانند؟ | پایان کرونا آغاز حمل و نقلی ها در بورس

بسیاری از اقتصادهای دنیا که در زمان کرونا از سیاست انبساطی استفاده کرده بودند با حذف کرونا، سیاست انقباضی را در پیش می گیرند تا بتوانند تورم را سرکوب کنند، این مساله روی بنگاه ها هم تاثیر بسزایی دارد.

بازار؛ گروه بورس: تقریبا دو سالی هست که کرونا وضعیت فعالیت تمام بنگاه های اقتصادی را تغییر داده است، از یک سو منجر به کاهش فعالیت تورهای گردشگری و آژانس های مسافرتی شده است و تقریبا تمام شرکت های حمل و نقلی را با چالش مواجه کرده و در سراسر دنیا شاهد اعتراض و اعتصاب راننده ها بوده ایم اما این تمام مصیبت های کرونا نبود و سهام بسیاری از همین شرکت های حمل و نقلی و هتل داری در بورس سقوط کرده یا حداقل افت شدیدی را تجربه کردند.

در کنار این مساله قیمت نفت هم با افت شدیدی همراه شد زیرا با شیوع کرونا بسیاری از بنگاه های صنعتی فعالیت خود را به نصف کاهش دادند و تقاضا برای سوخت افت شدیدی داشت و همین مساله ارزش سهام پالایشگاه ها و ... را هم در بورس کاهش داد، هرچند این مساله خیلی طولانی نشد و بعد از افت کوتاه مدت قیمت سوخت جهش آن را هم تجربه کردیم و تبعات آن تورم در بخش های مختلف اقتصادی و بازگشت رونق برای پالایشگاهی ها بود.

از آنجایی که بعد از شیوع کرونا محدودیت ها به طور کامل حذف می شوند مردم راحت می توانند به مسافرت و ... بروند به همین دلیل تقاضا برای برخی کالاها افزایش می یابد و فعالیت های عرضه کننده خدمات حمل و نقلی و هتلی هم بیشتر می شود

تاثیر حذف کرونا از جامعه
علی اکبر نیکو اقبال اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تاثیر حذف کرونا از جامعه گفت: به طور قطع بسیاری از اقتصادهای دنیا که در زمان کرونا از سیاست های انبساطی استفاده کرده بودند با حذف کرونا سیاست های انقباضی را در پیش می گیرند تا از این طریق بتوانند تورم را سرکوب کنند، این مساله می تواند روی فعالیت بنگاه ها هم تاثیر بگذارد، از یک سو دولت سیاست های مالیاتی را جدی تر دنبال می کند، از سوی دیگر ممکن است اقتصاد با کمی رکود مواجه شود.

نیکو اقبال با بیان اینکه البته بعد از شیوع کرونا بسیاری از فعالیت های اقتصادی همچون گردشگری، حمل و نقل، هتل داری و ... با رونق بیشتری همراه خواهند شد، افزود: از آنجایی که بعد از شیوع کرونا محدودیت ها به طور کامل حذف می شوند مردم راحت می توانند به مسافرت و ... بروند به همین دلیل تقاضا برای برخی کالاها افزایش می یابد و فعالیت هایی عرضه کننده خدمات حمل و نقلی و هتلینگ هم بیشتر می شود به همین دلیل شرکت های ارائه دهنده این خدمات با سود بیشتری ربرو می شود و حتی می توانند اشتغال بیشتری را در این بخش برای جامعه فراهم کنند.

از آنجایی که در دوران کرونا شرکت ها به تناسب تقاضای موجود کالای کمتری را تولید می کنند دپوی محصول کم هست به همین دلیل بعد از اینکه کرونا حذف شود به یکبار می تواند تقاضای بالای ایجاد کند که به تبع آن تورم هم بیشتر می شود

او با تاکید بر اینکه در صورتی که با حذف کرونا تقاضا افزایش یابد و کالا در کشور یا جهان به اندازه تقاضای که ایجاد شده وجود نداشته باشد با تورمی جدید روبرو خواهیم شد، گفت: از آنجایی که در دوران کرونا شرکت ها به تناسب تقاضای موجود کالای کمتری را تولید می کنند دپوی محصول کم هست به همین دلیل بعد از اینکه کرونا حذف شود به یکبار می تواند تقاضای بالای ایجاد کند که به تبع آن تورم هم بیشتر می شود.

نیکواقبال تصریح کرد: در هر صورت حذف کرونا از اقتصاد می تواند منجر به رشد بورس شود، زیرا در هر دو سناریو افزایش رونق و سناریو افزایش تورم بورس با رشد همراه خواهد بود.

در سال های اخیر کاهش فعالیت های اقتصادی منجر به افزایش بیکاری و تورم شده بود، همین مساله باعث شده بسیاری از دولت ها برای تامین بودجه خود استقراض کنند و چرخه تورم باقی بماند، به همین دلیل حذف کرونا می تواند اقتصاد را به حالت تعادل برگرداند

کاهش شیوع کرونا به نفع بنگاه های اقتصادی
استاد دانشگاه تهران در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه کاهش شیوع ویروس کرونا به طور قطع در گام نخست به نفع بنگاه های اقتصادی خواهد بود، گفت: در سال های اخیر کاهش فعالیت های اقتصادی منجر به افزایش بیکاری و تورم شده بود، همین مساله باعث شده بسیاری از دولت ها برای تامین بودجه خود استقراض کنند و چرخه تورم باقی بماند، به همین دلیل حذف کرونا می تواند اقتصاد را به حالت تعادل برگرداند.

حسن مرادی با بیان اینکه قیمت نفت بعد از اینکه کرونا کمی کنترل شد روند صعودی خود را آغاز کرد، افزود: به طور قطع با حذف کرونا بازهم قیمت سوخت بالاتر می رود به همین دلیل ما شاهد رشد ارزش سهام شرکت های نفتی و ... خواهیم بود، زیرا از یک سو تقاضا برای محصولات نفتی زیاد می شود از سوی دیگر همین عدم تعادل عرضه و تقاضا منجر به رشد قیمت ها می شود. بنابراین سهام شرکت هایی این بخش در بورس رشد خواهد کرد.

در سال های اخیر بسیاری از تحلیل گران معتقدند که نمادهای دارویی به واسطه تقاضای که برای مکمل ها و انتی بیوتیک ها و حتی سرنگ ها و ... به وجود آمد سودسازی خوبی داشته اند به همین دلیل ارزش این شرکت ها هم در بورس بالا رفته است، با این حال برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که با شیوع کرونا و اعمال قرنطینه ها بسیاری از مردم برای درمان سایر بیماری ها کمتر به دکتر و ... مراجعه کردند به همین دلیل بسیاری از داروها با تقاضای کمتری مواجه شدند به همین دلیل کرونا خیلی هم به نفع شرکت های دارویی نشده است.

در شرایط کنونی بسیاری از بنگاه های اقتصادی به واسطه تحریم ها و ... هزینه های سنگینی متحمل شده اند، به همین دلیل در شرایط کنونی توان پرداخت هزینه های همچون مالیات و ... ندارند، در نتیجه نقش دولت در اقتصاد بعد از برجام هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بتواند اقتصاد کشور را به حالت تعادل برگرداند

تعادل در اقتصاد
همچنین جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت سیاست گذاری های کلان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا به خبرنگار بازار گفت: در شرایط کنونی بسیاری از بنگاه های اقتصادی به واسطه تحریم ها و ... هزینه های سنگینی متحمل شده اند، به همین دلیل در شرایط کنونی توان پرداخت هزینه های همچون مالیات و ... ندارند، در نتیجه نقش دولت در اقتصاد بعد از برجام هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بتواند اقتصاد کشور را به حالت تعادل برگرداند.

او با بیان اینکه تنها در صورتی بعد از برجام ایران می تواند از تورم رهایی پیدا کند که بتواند تولید خود را افزایش دهد، تصریح کرد: اقتصاد مدیون تولید است و در شرایطی که مردم بتوانند تمام نیازهای خود را در بازار داخلی تامین کنند و نیاز به خروج از برای تامین مایحتاج روزانه نباشد اقتصاد به حالت تعادل بر می گردد و اثر تورم بر فعالیت بنگاه های اقتصادی هم رفته رفته کاهسته می شود . شرکت ها می توانند در بوس به سودسازی برسند.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha