۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

تنش میان روسیه و ناتو در مرزهای اوکراین، فروکش بیماری کووید-۱۹، ازسرگیری فعالیت‌های بازرگانی، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی، علت اصلی افزایش میزان تقاضای جهانی نفت است.

به گزارش بازار، بنابر اعلام پایگاه اینترنتی oilprice.com تا ساعت ۰۲:۲۲، روز ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ به وقت جهانی (UTC)، ۰۵:۵۰ دقیقه به وقت تهران قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳ دلار ۳ سنت افزایش نسبت به روز قبل، به ۹۴ دلار و ۴۴ سنت رسید.

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۳ دلار و ۲۲ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۹۳ دلار و ۱۰ سنت رسید.

از سوی دیگر به گزارش فرانس پرس، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد اوپک ممکن است نتواند به قول‌هایی که در خصوص افزایش تولید داده است، عمل کند.

این در حالی است که قیمت نفت در بازار جهانی، اکنون رو به افزایش است و تنش و بحران ژئوپلیتیک میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مرزهای اوکراین، به علت چشم انداز عضویت این کشور در این نهاد نظامی غربی، در حال بالا گرفتن است.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که گروه نفتی «اوپک پلاس»، به شکلی پایدار، در عمل به وعده‌هایی که در زمینه تولید می‌دهند، ناتوانند. در همین راستا قیمت نفت در بازار جهانی، از اول ژانویه تاکنون بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است. از هفت سال پیش، تاکنون سابقه نداشته است قیمت نفت در بازارهای جهانی، تا این اندازه افزایش یافته باشد. این نهاد هشدار می‌دهد اگر شکاف پایدار، میان میزان تولید «اوپک پلاس» و اهداف آن ادامه یابد، تنش‌های مربوط به عرضه نفت افزایش می‌یابد و در نتیجه اوضاع و شرایط، متزلزل‌تر و فشار برای افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شود. کاهش تولید نفت در این شرایط، اثرات و پیامدهای منفی بسیار زیادی بر اقتصاد جهان خواهد داشت.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود تقاضای جهانی امسال برای نفت، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. با این میزان افزایش، میزان کلی تقاضای جهانی برای نفت، امسال به ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. این رقم به طور چشمگیری، از آنچه که قبلا، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده بود، بیشتر است. قبلا رقم ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه را برای میزان تقاضای جهانی نفت برای امسال، پیش بینی کرده بودند. فروکش شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ و ازسرگیری فعالیت‌های بازرگانی، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی، علت اصلی افزایش میزان تقاضای جهانی نفت است.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha