۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
دستگاه‌های اجرایی هزینه‌های خود را کاهش دهند| سال به سال دولت ها بدهکارتر شده‌اند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با بازار:

دستگاه‌های اجرایی هزینه‌های خود را کاهش دهند| سال به سال دولت ها بدهکارتر شده‌اند

زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: به زودی منابعی مثل فروش اموال و املاک دولتی در بودجه به اتمام می رسد لذا باید عدالت در پرداخت به وجود بیاوریم و هزینه های جاری را کاهش دهیم.

رحیم زارع در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به راهکارهای جبران کسری بودجه گفت: کسری بودجه فرآیندی نیست که در مدت دو الی سه ساله رخ داده باشد. کسری بودجه کشور حداقل طی بازده زمانی سی الی چهل سال اخیر وجود داشته است.

وی با بیان اینکه عملیاتی نبودن بودجه سالهای اخیر، دلیل کسری بودجه است، بیان داشت: متاسفانه آن اطلاعاتی که باید نهادها و سازمان ها در راستای تدوین بودجه به سازمان برنامه و بودجه بدهند واقعی نبوده و سازمان ها همواره به دنبال این بودند که هزینه های جاری دولت را افزایش دهند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس اظهارداشت: یکی دیگر از عواملی که امروز ما را با کسری بودجه مواجه کرده، هزینه های جاری دستگاه هایی بوده که بیشتر در جاهایی همچون سازمان برنامه و بودجه نفوذ داشته اند و به نوعی حقوق و هزینه های جاری خود را افزایش داده اند. لذا برخی از دستگاه ها به روش های مختلف دست به این اقدام زده اند و در حال حاضر یک بی عدالتی هم در پرداخت حقوق و در مجموع در جامعه وجود دارد که البته این بی عدالتی یک نارضایتی را هم ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: جالب است که در حال حاضر نهادهایی که حقوق بالایی داشته به مانند وزرات راه و شهرسازی، وزرات جهاد کشاورزی و یا وزرات کشور در حال حاضر از دریافتیشان ناراضی هستند و کسانی هم که حقوق کمتری می گیرند به دریافتی شان اعتراض دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت بودجه در چهار دهه اخیر همواره دچار مشکل بوده است، بیان داشت: البته مجلس اصلاح قانون بودجه سالیانه را کلید زده است که البته این کار باید پیش تر انجام می شد. با این حال ما در سال جاری یک بودجه ۱۲۷۰ هزار میلیارد تومانی را برای بودجه عمومی کشور در نظر گرفتیم که البته این بودجه با منابعمان در نفت و دریافت مالیات همخوانی ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه محور اصلی منابع بودجه ای ما درآمدهای نفتی و درامدهای مالیاتی است، بیان داشت:  متاسفانه سال به سال دولت و دولت ها بدهکار تر شده اند و نتیجه این شده تا ما کسری بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی باید هزینه های جاری خود را کاهش دهند، بیان داشت: ما نمی توانیم یک باره نفت را از بودجه حذف کنیم و روی مالیات ها تمرکز کنیم چراکه آن توقعی که تولید و جامعه در حوزه های مختلف از ما داشتند برآورده نشده است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: به اعتقاد بنده به زودی منابعی اعم از فروش اموال و املاک دولتی در بودجه به اتمام می رسد لذا ما باید یک عدالت در پرداخت در کشور به وجود بیاوریم و هزینه های جاری را در راستای جبران کسری بودجه کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: همچنین بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها بودجه بسیار بالایی بوده و تقریبا خودش به بودجه عمومی چهار یا پنج سال پیش بودجه عمومی تبدیل شده است لذا ما باید این موضوعات را شفاف و هدفمند کنیم.

کد خبر: ۱۰۲٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha