۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
ریزش چشمگیر قیمت رمزارزها در بازار| اقتصاد آمریکا مانع پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال
تحلیل بازار رمزارزها؛

ریزش چشمگیر قیمت رمزارزها در بازار| اقتصاد آمریکا مانع پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال

بازار رمزارزها صبح روز سه شنبه بار دیگر دچار ریزش چشمگیر شده و اکنون پرسش اصلی این است که چه عاملی منجر به تضعیف این بازار شده است؟

بازار؛ گروه بین الملل: بازار رمزارزها صبح روز سه شنبه بار دیگر دچار ریزش چشمگیر و منجر به افزایش ترس در میان سرمایه گذاران شد. قیمت بیت کوین با ریزش ۱ درصدی به نسبت شبانه روز گذشته به کانال ۶۵۵۰۰ دلاری ریزش داشته و این در حالیست که بسیاری از آلتکوین ها نیز با ریزش شدید قیمت مواجه شدند.

به عنوان مثال، اتریوم با ریزش قیمت ۳.۲ درصدی به ۳۴۴۰ دلار رسیده و برخی از ارزهای بزرگ دیگر بازار همچون سولانا، کاردانو و دوج کوین نیز بین ۷ الی ۹ درصد ریزش را تجربه کرده اند. با این حساب تقریبا می توان گفت که روند قیمت بیت کوین از زمان رسیدن به پیک خود روی ۷۴ هزار دلار در اواسط ماه مارس تاکنون، همواره ریزشی بوده و همچنان شواهدی از بازگشت قیمت به روند صعودی مشاهده نمی شود.

در همین حال، هلدینگ بزرگ بانکی جی پی مورگان آمریکا در تازه ترین گزارش خود از بازار رمزارزها یادآور شده که دامنه نوسان سالانه قیمت بیت کوین طی نیمه نخست ماه جاری حدود ۲۹ درصد بوده و این در حالیست که این نوسان برای ماه می ۵۱ درصد بوده است.

اقتصاد آمریکا، عامل اصلی ریزش قیمت

در خصوص چرایی ریزش قیمت بیت کوین بهتر است رویکرد فاندامنتال را برای تحلیل بازار انتخاب نماییم. در چنین شرایطی، دلیل اصلی قوت نگرفتن روند صعودی ماه مارس بیت کوین و معکوس شدن آن، همچنان نرخ بهره و حفظ شاخص دلار بوده است. شاخص دلار طی روزهای گذشته همچنان در کانال ۱۰۵ ثابت مانده و فعلا خبری از ریزش این شاخص به نفع بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیست.

تا زمان بالا بودن نرخ بهره نمی توان انتظار چندانی برای پیشرفت بازار دارایی های ریسک پذیر داشت.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری قرار است برخی شاخص های مهم اقتصادی آمریکا مانند CPI و نرخ بیکاری منتشر شود. با اینحال، بعید به نظر می رسد این آمار برای فدرال رزرو و جروم پاول چندان دلچسب باشد. چراکه ادامه روند نرخ بهره بانکی بالا (۵.۵ درصد) در آمریکا عامل اصلی شکل گیری رکود و افزایش بیکاری در این کشور محسوب شده و از سوی دیگر، در صورت آغاز کاهش روند نرخ بهره طی هفته های آینده، احتمال بازگشت نرخ تورم بالا در ایالات متحده وجود دارد. بر اساس آخرین داده های موجود مربوط به ماه می، نرخ تورم همچنان در محدوده ۳ درصد قرار داشته و این در حالیست که هدفکذاری فدرال رزرو برای این نرخ، روی ۲ درصد و کمتر از آن است.

لذا، اصرار فدرال رزرو برای حفظ نرخ بهره روی ارقام فعلی، منجر به ادامه سوق سرمایه به سوی بانک ها و دلار امن بوده که همین موضوع، نهایتا شاخص و قدرت دلار را در برابر بازار، بالا نگه خواهد داشت. بالا بودن شاخص نیز نتیجه ای جز تضعیف بازارهای مختلف به ویژه دارایی های ریسک پذیر مانند ارزهای دیجیتال در بر نخواهد داشت. همانطور که پیشتر نیز در گزارش های متعدد اشاره شده، تا زمان بالا بودن نرخ بهره نمی توان انتظار چندانی برای پیشرفت بازار دارایی های ریسک پذیر داشت.

دور تازه ای از ورشکستگی بانک ها در آمریکا!

نشریه مشهور بیزنس اینسایدر با انتشار گزارشی به قلم «دنییِله دیمارتینو» تحلیلگیر ارشد بازار در روز دوشنبه، نسبت به شکل گیری دور تازه ای ورشکستگی بانک ها در آمریکا هشدار داد. دیمارتینو معتقد است که حفظ نرخ بهره بانکی در سطوح فعلی، منجر به راه افتادن دور تازه ای از ورشکستگی بانک های آمریکایی خواهد شد. وی همچنین پیش بینی کرده که ادامه این روند، منجر به تشدید موج بیکاری در آمریکا می شود.

در چنین وضعیتی دستکم خرید و هولد کردن دارایی های دیجیتال برای میان مدت و بلند مدت صحیح نبوده و احتمال ادامه روند ریزشی بازار به نسبت معکوس شدن آن، دستکم در شرایط فعلی چندان واقعی به نظر نمی رسد.

با شرایط ایجاد شده، می توان گفت که فدرال رزرو تحت فشار شدید قرار گرفته است. اگر نرخ بهره را طی هفته های آتی کاهش دهد، احتمال بازگشت نرخ تورم بالا، زیاد است. چراکه این نرخ همچنان فاصله معناداری با هدفگذاری فدرال رزرو دارد. اما اگر خواستار ادامه وضع موجود باشد نیز خطر ورشکستگی بانک ها و افزایش نرخ بیکاری وجود دارد. مشکل اصلی اینجاست که با توجه به رکود نسبی شکل گرفته در بازار و صنعت آمریکا، بانک ها امکان سرمایه گذاری کم ریسک در بورس های مختلف را ندارند. در حقیقت، بانک های آمریکا می بایست علاوه بر کاهش درآمد و تضعیف زمینه سرمایه کذاری، سودی بالا نیز به سپرده های بانکی مشتریان پرداخت نمایند که همین امر می تواند منجر به راه افتادن دور تازه ای از ورشکستگی آنها شود.

چشم انداز بازار ارزهای دیجیتال برای روزهای آتی

علاوه بر آمار اقتصادی مورد انتشار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری که می تواند تا حدی روی روند بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد، جروم پاول رئیس فدرال رزرو نیز قرار است در تاریخ ۹ جولای جهت ادای شهادت در کمیته بانکی مجلس سنا حاضر شود. موضوع اصلی این جلسه نیز تصمیم نهایی وی و کمیته بازار آزاد فدرال در خصوص نرخ بهره بانکی و زمان آغاز کاهش آن است؛ موضوعی که تنها چند ماه مانده به انتخابات آمریکا، مورد نگرانی مجلس نمایندگان شده است.

ادامه روند حفظ نرخ بالا برای بهره بانکی در بلند مدت برای فدرال رزرو و دولت آمریکا وجود نداشته و حتما می بایست نرخ های فعلی کاهش یابد که این موضوع میتواند به سود ارزهای دیجیتال تمام شود.

می توان امیدوار بود که در صورت متقاعد شدن پاول و یا تحت فشار قرار داده شدن وی، روند کاهش نرخ بهره بانکی از ماه سپتامبر آغاز شود. با اینحال، بسیاری از منابع نزدیک به فدرال رزرو، این زمان را ماه های نوامبر و دسامبر اعلام کرده اند. لذا، در چنین وضعیتی دستکم خرید و هولد کردن دارایی های دیجیتال برای میان مدت و بلند مدت صحیح نبوده و احتمال ادامه روند ریزشی بازار به نسبت معکوس شدن آن، دستکم در شرایط فعلی چندان واقعی به نظر نمی رسد.

اما آنچه مسلم است، ادامه روند حفظ نرخ بالا برای بهره بانکی در بلند مدت برای فدرال رزرو و دولت آمریکا وجود نداشته و حتما می بایست نرخ های فعلی کاهش یابد که این موضوع میتواند به سود ارزهای دیجیتال تمام شود. لذا، در صورتیکه ارزهای اصلی بازار همچون بیت کوین و اتریوم را پیشتر به خصوص در زمان پیک قیمت خریداری کرده اید، حتی در صورت ادامه روند اصلاحی فعلی، اقدام به فروش عجولانه آنها نکرده و صبر کنید تا روند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا آغاز شود.

کد خبر: ۲۹۱٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حکیم دانا IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      1 1
      اینکه دولت دولت آمریکا به کمک فدرال رزرو و نهنگهای بانکی و نهنگهای غیر بانکی بازار را دستکاری و دزدی میکنه کاملن مشخص هستش، الان قائدتن به دلیل اوج گرما بخاطر اینکه برق کمتری برای استخراح بیت کوین مصرف میشه باید قیمت بالا برود نه ریزش بکنه ، اگه طبق فرمول بخواهید حساب بکنید.
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      4 2
      در حال حاضر ارزهای دیجیتال جز ضرر زیان رکود نزول اعصاب خرد کنی کلافگی اتلاف وقت علافی خسته خرابی مشتری هیچ خیر و سودی ندارند!