۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بایدن در خصوص ایران نمی‌خواهد از صفر شروع کند| ابتدا باید تحریمها برداشته شود
معاون سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار

بایدن در خصوص ایران نمی‌خواهد از صفر شروع کند| ابتدا باید تحریمها برداشته شود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است بایدن با بازگشت به برجام نمی خواهد مانند ترامپ در خصوص ایران از صفر شروع کند.

بازار؛ گروه بین الملل: بایدن در مصاحبه ای که توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز با وی انجام داد، در مورد مقاله ای که ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در تارنمای سی ان ان در ارتباط با به بازگشت به برجام نوشته بود، سخن گفت.

بایدن در آن مقاله نوشته بود: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید تنظیم نموده که در ادامه آمده است. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.
 

*جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده در گفت‌وگو با «توماس فریدمن»، ستون‌نویس سرشناس روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بازگشت به برجام دشوار است؛ اما من همچنان به وعده‌ای که داده‌ام، پایبندم.» او پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود. او اکنون خواستار مذاکره جدید با ایران شده که محدود به موضوع هسته ای هم نیست. ارزیابی شما از سخنان جدید بایدن چیست و دلیل این چرخش چیست؟
من در این مورد اطلاع زیادی ندارم اما اعتقاد دارم که موضع بایدن هنوز این است که ایالات متحده آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم هایی را که آمریکا بر اساس برجام متعهد به لغو آنهاست لغو کند – در صورتی که ایران نیز به برجام بازگردد.

او مانند ترامپ خواستار معامله بهتری با تهران است اما بر خلاف ترامپ می خواهد بر اساس برجام همکاری کند و دوباره از صفر شروع نکند.

*بایدن در این گفتگو گفته است که هرگاه ایران به طور کامل تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در برجام را رعایت کند، آمریکا به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و این نقطه آغازی است برای مذاکرات تکمیلی و رفع تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران تعیین کرده است. از سوی دیگر ایران نیز بازگشت به تعهدات برجامی خود را مشروط به رفع تحریم‌ها کرده است. حال آنکه بایدن رفع تحریم‌ها را مشروط به پایبندی ایران به تعهدات کرده است. به نظر شما این پیچیدگی چگونه حل خواهد شد؟

من فکر می کنم ایالات متحده آمریکا باید به برجام برگردد و ایران باید به طور همزمان به انطباق خود با این توافق بازگردد و پس از آن هر دو طرف می توانند در مورد سایر مواردی که با هم اختلاف دارند مذاکره کنند.
 

*اعلام شده است که امارات و عربستان نیز ممکن است در مذاکرات جدید شرکت داده شوند. آیا بایدن چنین کاری را انجام خواهد داد؟ آیا حضور این کشورها به مذاکرات هسته ای روند آنرا با مشکلات بیشتر مواجه نخواهد ساخت؟
من چنین موضوعی را نشنیده ام اما تصور می کنم آنچه مورد بحث است مذاکرات بعدی پس از بازگشت ایالات متحده آمریکا و ایران به پیروی از برجام باشد. برخی از موارد نگران کننده شامل تهدیدهایی از سوی ایران است که توسط عربستان سعودی و امارات درک شده و همچنین تهدیدهایی از سوی کشورهایی که ایران درک می کند - به ویژه با توجه به سلاح هایی که آمریکا به آنها می فروشد.

همچنین، مسئله علاقه عربستان به غنی سازی وجود دارد. در بلند مدت، با پایان یافتن محدودیت های برجام در برنامه غنی سازی ایران، چگونه می توانیم علاقه عربستان به غنی سازی را محدود کنیم؟ شاید همین سوال در مورد مصر و ترکیه و سایر کشورهای خارج از منطقه - مانند کره جنوبی که خواهان همان حق غنی سازی ژاپن است - مطرح شود.

ترجیح خودم این است که هر غنی سازی در خاورمیانه تحت کنترل چند ملیتی باشد. من همچنین می خواهم که شاهد جایگزینی کنترل ملی غنی سازی با کنترل چند ملیتی در سطح جهانی باشیم. این واقعیت که آلمان، هلند و انگلستان برنامه های غنی سازی ملی خود را تحت کنترل چند ملیتی (URENCO) قرار داده اند، در زمانی که برخی از کشورها از دستیابی آلمان به سلاح هسته ای ترس داشتند، نشان می دهد که این کار عملی است.

*به طور کلی آیا بایدن در ابتدا وارد برجام خواهد شد و بعد در مورد موضوعات دیگر مذاکره خواهد کرد یا همه موضوعات را به صورت پیوسته دنبال خواهد کرد؟
من امیدوارم و معتقدم اگر ایران به طور همزمان به این توافق عمل کند، او ابتدا به برجام خواهد پیوست.

کد خبر: ۵۸٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha