۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
دلیل کاهش قیمت دلار چیست

دلیل کاهش قیمت دلار چیست

یک اقتصاددان گفت: کاهش قیمت دلار ناشی از افزایش درآمد ارزی حاصل از فروش نفت است. البته تداوم تثبیت قیمت دلار نیازمند رشد درآمدهای ارزی است. زیرا انتظارات تورمی در ایران هنوز کاهش نیافته است.

بازار؛ گروه بورس: در روزهای اخیر با کاهش قیمت دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد و فعلا در همین کانال تثبیت شده است. این مساله منجر شد برخی از رسانه ها وارد گمانه زنی درباره دلایل افت قیمت ارز شوند. برخی این موضوع را ناشی از ارزپاشی دانستند و نقدهایی نیز مطرح کردند. در حالی که سیاست بانک مرکزی در یک سال اخیر مدیریت بازار ارز بر مبنای متعادل سازی عرضه و تقاضا بوده است. بنابراین با افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و همچنین آزادسازی منابع ارزی کشور در بانک های خارجی دست بانک مرکزی برای ثبات بخشی به قیمت دلار بازار شده است.

در حال حاضر بازار ارز به صورت طبیعی نوسان دارد. بنابراین در مقطع کنونی قیمت ارز که چند هزار تومان کاهش داشته به صورت ذاتی با کاهش تقاضا اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر دلال‌های بازار ارز در کوتاه مدت چشم انداز قیمت دلار را صعودی نمی دانند

علی اکبر نیکواقبال اقتصاددان با اشاره به اینکه سالهای مداخله دولت در بازار ارز این شائبه را ایجاد می کرد که دولت از طریق ارز کسری خود را جبران می کنند، گفت: در حال حاضر بازار ارز به صورت طبیعی نوسان دارد. بنابراین در مقطع کنونی قیمت ارز که چند هزار تومان کاهش داشته به صورت ذاتی با کاهش تقاضا اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر دلال‌های بازار ارز در کوتاه مدت چشم انداز قیمت دلار را صعودی نمی دانند.

او با بیان اینکه در بلندمدت بازار ارز تحت تاثیر انتظارات تورمی است اما افت اخیر ناشی از این مساله نیست، تصریح کرد: در شرایط کنونی هزینه های دولت نسبت به درآمدهای آن کاهش پیدا نکرده است. یا بالعکس درآمدهای دولت رشد قابل توجهی نیافته است. به همین دلیل تقاضای کل در کشور تغییر نکرده است.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه تغییرات قیمت دلار نمی تواند ناشی از عرضه یکباره دلار در بازار باشد، اظهار کرد: بنابراین مدیریت بازار نیازمند یک بازه زمانی طولانی تر است. از این رو این نوسانات ناگهانی ناشی از آزادسازی منابع ارزی یا رشد صادرات نفت در یک مقطع اتفاق افتاده است. اما تثبیت روند اصلاحی بازار ارز نیازمند تداوم افزایش درآمدهای ارزی است.

او افزود: البته دولت در ایران حساب ارزی دارد. در زمانی که درآمدهای ارزی به یکباره رشد کند مستقیم وارد بازار نمی کند. چراکه تزریق به یکباره ارز در بازار منجر به بروز نوسانات می شود. اما به صورت تدریجی بخشی از افزایش درآمد ارزی روی بازار دلار تاثیر می گذارد.

نیکو اقبال با تاکید بر اینکه قیمت ارز در بازار با تورم کالا ارتباط دارد، اظهار کرد: دولت باید سیاست بلندمدتی برای تثبیت قیمت ارز داشته باشد. همانطوری که کشورهای دیگر بازار ارز را مدیریت می کنند. همین مساله منجر شده که تورم آنها در بدترین حالت به حدود ۸ درصد برسد.

او افزود: در واقع کینز گفته تورم بین ۲ تا ۳ درصد منجر به ایجاد انگیزه بیشتر برای تولیدکنندگان می شود. در واقع آنها محصولات بیشتری تولید می کنند تا سود بیشتری ببرند. به همین دلیل است که در حال حاضر کشورهای پیشرفته حدود ۳ درصد تورم دارند.

کد خبر: ۲۹۶٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha