۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
فرجام خواهرخواندگی مازندران- ایسیکول/ صادرات صفر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

فرجام خواهرخواندگی مازندران- ایسیکول/ صادرات صفر شد

ساری - چهار سال از عقد خواهرخواندگی ایسیکول - مازندران می گذرد اما کارنامه روابط تجاری این مبادلات هر سال بین دو استان کم و کمتر می شود تا جایی که امسال صادرات به این استان صفر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: هم مازندران و هم ایسیکول قرقیزستان توانمندی های بالایی در حوزه های مختلف کشاورزی و تولیدی دارند و این که چرا این دو استان از بازارهای هدف یکدیگر کمتر بهره می گیرند، جای سئوال و تامل دارد.

مازندران سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولیدی می کند و مجبور است بخشی از تولیدات مازاد را به خارج صادر کند و از سوی دیگر برای تامین نیازها، نیازمند واردات از کشورهای مختلف است.

آمار صادرات و واردات هزار و ۲۰۰ میلیون تنی مازندران طی چهار ماه اول امسال در حالی است که سال گذشته ۱۶۵ هزار دلار کالا به همسایه قدیمی و خواهرخوانده چهارساله اش صادر کرده است.

عبدالله مهاجر رییس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به عقد قرارداد خواهرخواندگی مازندران و ایسیکول که سابه ای چهار ساله دارد، می گوید: ارقام و آمارها نشان می دهد که دستاوردها خوب و چشمگیر نبوده است.

صادرات به قرقیزستان به صفر رسید
وی با بیان اینکه هر دو کشور عضو اتحادیه اوراسیا هستند و کاهش مناسبات تجاری برای دو طرف مطلوب و پسندیده نیست، بخشی از رکود اقتصادی را ناشی از شیوع کرونا ویروس برشمرد و گفت: امسال میزان صادرات به قرقیزستان به صفر رسیده است.

مهاجر خواستاربررسی موانع و رفع گره های فراروی تبادلات اقتصادی دو طرف شد و گفت: هر دو طرف به دنبال توسعه تجارت هستند و باید موانع فراروی را برطرف کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران پیشنهاد انتخاب و تعیین نماینده ای متخصص و قابل اعتماد برای پیگیری تفاهمنامه بین دو استان شد و گفت: مازندران و ایسیکول می توانند بخشی از نیازهای یکدیگر را تامین کنند، از یک سو مازندران نیازمند واردات گوشت است و می تواند از قرقیزستان گوشت مورد نیاز را در قالب دام زنده و یا لاشه تامین کند.

مازندران و ایسیکول می توانند بخشی از نیازهای یکدیگر را تامین کنند، از یک سو مازندران نیازمند واردات گوشت است و می تواند از قرقیزستان گوشت مورد نیاز را در قالب دام زنده و یا لاشه تامین کند

ژان تایف معاون استاندار ایسیکول قرقیزستان نیز در نشست ویدئوکنفرانسی بررسی موانع فراروی تبادلات با مازندران با باین اینکه بین مازندران و ایسیکول قراردادهای خواهرخواندگی در زمینه های صنعت، گردشگری، کشاورزی و دانش بنیان امضاء شده است، از آمادگی این استان برای تامین گوشت مورد نیاز مازندران خبر داد و گفت: ۲۵ هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود که آمادگی صادرات آن را داریم.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی کارخانه کشتار دام حلال در ایسیکول برای صادرات به کشورهای مسلمان یادآور شد: می توان از ظرفیت صادرات گوشت گوسفند نیز بهره گرفت و فرودگاه تامچی در ایسیکول فرصت صادرات گوشت و کالاها را به کشورهای مختلف از جمله مازندران فراهم می کند.

ژان تایف در عین حال به نیاز این استان به صنایع انرژی بادی و جوجه یکروزه اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران مازندرانی و ایرانی می توانند در زمینه دانش فنی تبدیل انرژی بادی به الکتریکی و ساخت کارخانه با این استان همکاری کنند.

اعلام حمایت از سرمایه گذاری در ایسیکول
وی سرمایه گذاری در زمینه شرکت پوره زردآلود و سیب، تولید آهک و مصالح ساختمانی که نیازمند دو میلیون دلار سرمایه است را از جمله نیازمندی ها ذکر کرد و از سرمایه گذاران مازندرانی و ایرانی خواست تا در این زمینه ورود و سرمایه گذاری کنند.

ایسیکول در زمینه تولید عسل نیز قطب عسل محسوب می شود و سالانه هزار تن عسل در آن تولید می شود و صادرات آن به مازندران می تواند بخشی از نیازها را تامین کند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های بالای کشاورزی استان و تولید بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی در استان، اظهار داشت: عضویت ایران و قرقیزستان در اوراسیا زمینه را برای توسعه مناسبات فراهم می کند.

وجود سه بندر و فرودگاه و قرارداشتن در مسیر کریدور شمال- جنوب بر مزیت های مازندران می افزاید و با توجه به تولید ۲.۵ میلیون تن مرکبات و ۱۸ هزار تن کیوی آمادگی برای صادرات این محصولات به ایسیکول وجود دارد

وی باتاکید براینکه باید از ظرفیت کشورهای خزری برای تسوعه صادرات و مناسبات استفاده کنیم، یادآور شد: وجود سه بندر و فرودگاه و قرارداشتن در مسیر کریدور شمال- جنوب بر مزیت های مازندران می افزاید و با توجه به تولید ۲.۵ میلیون تن مرکبات و ۱۸ هزار تن کیوی آمادگی برای صادرات این محصولات به ایسیکول وجود دارد.

خیریان پور با بیان اینکه مازندران در حوزه شیلاتی و لبنی نیز ظرفیت های بالایی دارد خواستار معرفی ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان به کشورهای همسایه و هدف شد.

کشت فراسرزمینی برنج و گندم، وادارت گوشت قرمز، سرمایه گذاری در منطقه ویژه بندر امیرآباد، ایجاد کمیسیون های مشترک بین دو استان، بهره یگری از ظرفیت تعرفه های ترجیحی اوراسیا از جمله ملزومات و ضرورت ها برای توسعه مناسبات بین خواهرخوانده های ایرانی و قرقیزی است تا سطح مناسبات را گسترش دهند.

کد خبر: ۳۶٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha