۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
سه دهه انتظار برای افتتاح یک پروژه راهسازی| بزرگراه غرب کشور سرگردان در میان وعده های عملی نشده
بازار گزارش می دهد؛

سه دهه انتظار برای افتتاح یک پروژه راهسازی| بزرگراه غرب کشور سرگردان در میان وعده های عملی نشده

سنندج- عملیات احداث بزرگراه غرب کشور که ۳۲۰ کیلومتر آن از استان کردستان عبور می کند بعد از گذشت سه دهه همچنان ادامه دارد و فعلا خبری از افتتاح این پروژه مهم در میان نیست.

بازار؛ گروه استان ها: بزرگراه غرب کشور که شمال غرب به جنوب کشور را به هم متصل می کند یکی از پروژه های مهم راهسازی در کشور است که عملیات اجرایی آن در ابتدای دهه ۷۰ آغاز شد و حال بعد از گذشت ۳۰ سال فعلا خبری از افتتاح آن در میان نیست.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب ‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان می ‌رسد و در بندر امام خمینی خاتمه می ‌یابد، طول مسیر حدود هزار و۵۳۰ کیلومتر است که به صورت بزرگراهی احداث می‌ شود.

در حالی که در طول سه دهه اخیر بارها از پایان و بهره برداری این پروژه مهم و حیاتی در کشور صحبت به میان آمده است که امروز دوباره داستان وعده ها در خصوص تکمیل این پروژه همان در میان است و با توجه به ارقام اعلام شده، فعلا نمی توان آینده ای روشن از تکمیل و بهره برداری کامل از این پروژه به ویژه در محدوده استان کردستان را متصور شد.

بهره برداری از بزرگراه غرب کشور در محدوده استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه و لرستان

بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی وضعیت پیشرفت این پروژه در استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه و لرستان خیلی خوب بوده و تا پایان سال جاری قطعات محدوده این چهار استان به صورت کامل تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت ولی وضعیت محدوده استان کردستان و تکمیل آن هنوز مشخص نیست.

غلامرضا خرمی مجری احداث پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور از افتتاح بیش از ۲۰۰ کیلومتر محورهای مواصلاتی واقع در کریدور بزرگراهی غرب کشور تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با این اقدام، عملیات اجرایی محورهای مواصلاتی کریدور غرب در چهار استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان و خوزستان به اتمام می ‌رسد و در صورت تخصیص شش هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بیش از ۹۰ درصد از عملیات اجرایی کریدور در استان کردستان نیز تکمیل خواهد شد.

خرمی از برنامه‌ ریزی برای تکمیل ۴۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب در استان کردستان تا پایان دولت خبر داد و افزود: ۳۵۰ متر تونل در محور سنندج - حسین‌آباد به همراه ۴.۵ کیلومتر از مسیر تا پایان سال جاری، آماده بهره‌ برداری خواهد بود و بخشی از محور سقز - بوکان نیز به طول هفت کیلومتر ابتدای سال آینده آماده اجرای روسازی است.

مجری احداث پروژه کریدور بزرگراهی غرب کشور در خصوص عملیات اجرایی محورهای واقع در استان آذربایجان غربی توضیح داد و گفت: تا سال آینده کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان آذربایجان غربی به طول ۳۹۰ کیلومتر تکمیل می ‌شود.

خرمی همچنین افتتاح کنارگذر غرب اهواز به طول ۱۵ کیلومتر در استان خوزستان را بخش دیگری از برنامه‌های تکمیل کریدور غرب تا پایان سال آینده اعلام کرد.

سه دهه انتظار برای افتتاح یک پروژه راهسازی| بزرگراه غرب کشور سرگردان در میان وعده های عملی نشده

وی یادآور شد: در حال حاضر عملیات اجرایی در کل کریدور ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به منظور تکمیل کل بخش‌های باقیمانده ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

تکمیل بزرگراه غرب کشور در محدوده کردستان نیازمند اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی

در حالی که بر اساس اعلام مجری طرح، وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه در سایر استانها بالای ۹۰ درصد بوده و بخش زیادی از مسیر تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد که اخیرا مدیرکل راه و شهرسازی کردستان از نیاز اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل این پروژه خبر داده است.

جهانگیر الیاسی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تکمیل بزرگراه غرب کشور به ویژه در محدوده استان کردستان، اظهار کرد: این بزرگراه در مجموع ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در راستای تکمیل و بهره برداری از این پروژه، بیان کرد: برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که تکمیل کامل پروژه در محدوده استان کردستان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اهمیت این کلان پروژه ارتباطی در کشور، ادامه داد: پروژه بزرگراهی غرب کشور از جمله طرح های راهسازی است که پنج استان از جمله کردستان را در بر می گیرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه، گفت: ۳۲۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه استان کردستان واقع شده است که عملیات اجرایی آن از سنوات گذشته شروع شده و تا کنون ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

کردستان، استان آخر کشور در زمینه بهره مندی از راه های ارتباطی

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان عنوان کرد: از دلایل پیشرفت کم پروژه در استان کردستان نسبت به سایر استان ها وضعیت توپوگرافی سخت و کوهستانی این استان است.

نگاهی گذرا به آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان نشان می دهد در حالی که بخش زیادی از این پروژه در استان آذربایجان غربی با توپوگرافی مشابه کردستان واقع شده است، ولی میزان پیشرفت فیزیکی آن خیلی بهتر از کردستان است و در مرحله تکمیل و بهره برداری قرار گرفته است.

۳۲۰ کیلومتر طول پروژه در استان کردستان در حالی به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی رسیده است که بخش از قطعات در حال احداث با کمبود شدید اعتبار مواجه شده و در بعضی موراد نیز پروژه ها تعطیل شده اند و سالهاست که وعده های مسئولان برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه بسیار مهم مطرح و خبری از تحقق آنها در میان نیست.

سه دهه انتظار برای افتتاح یک پروژه راهسازی| بزرگراه غرب کشور سرگردان در میان وعده های عملی نشده

۳۰ سال پرداخت هزینه تدام فعالیت کارگاه های متعدد برای تکمیل پروژه بزرگراهی غرب کشور در استان کردستان بخش زیادی از اعتبار آن را هزینه کرده است و اگر این پروژه در همان زمان مقرر یعنی اواخر دهه ۸۰ مورد بهره برداری قرار می گرفت سودزیادی را عاید کشور می کرد.

کردستان در زمینه بهره مندی از زیرساخت های ارتباطی در سه بخش راه، ریل و هوایی یکی از استانهای کم برخوردار کشور می باشد و هر چند که اسمی دارای دو فرودگاه در سنندج و سقز بوده ولی شمار پروژه های دو فرودگاه در هفته تنها چهار مورد است.

در حوزه ریلی نیز راه آهن همدان – دهگلان سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت ولی در طول هفته تنها روزهای سه شنبه و جمعه حرکت دارد و در زمینه راه های استاندارد در دو حوزه بین شهری و راه آسفالته روستایی نیز با اختلاف آخرین استان کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۲۹۲٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha