۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
فروش خودرو در بورس؛ عامل سوددهی خودروسازان و رضایتمندی مشتریان
بازار گزارش می دهد؛

فروش خودرو در بورس؛ عامل سوددهی خودروسازان و رضایتمندی مشتریان

مدنی، مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت به بازار گفت: فروش خودرو در بورس می تواند سبب سوددهی خودروسازان و دسترسی مشتریان حقیقی به محصول شود، این مکانیزم فضای مشابه عرضه و تقاضا ایجاد می کند.

امید محمدی؛ بازار: «تشویق بازار سیاه» دستاورد اصلی قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان است؛ تفاوت نرخ خودرو از کارخانه تا بازار سبب رشد تقاضا کاذب جهت کسب «سودآنی» و ایجاد بازار سیاه شده است. ظاهرا سیاستگذاران صنعتی در کشور حاضر به پذیرش این مساله نبوده و با «بهانه» تنظیم گری بازار همچنان تمایل به تداوم قیمت گذاری دستوری دارند. مزید اطلاع «سید محمد اتابک» وزیر صمت باید یادآور شد که کاهش رقابت، زیان انباشت، عدم انطباق عرضه و تقاضا در بازا و کاهش کیفیت حاصل دخالت دولت در «نظام قیمت گذاری خودرو» است.

با چنین رویه ای تنها راهکار برای پیشگیری از زیاندهی صنایع خودروسازی عرضه خودرو در بورس کالا است. البته عرضه خودرو در شیوه فروش مذکور براساس سازوکارهای مناسب با سطح دانش بورسی مشتریان بازار خودرو می تواند منجربه؛ تامین مالی صنایع خودروسازی، افزایش رقابت، شفافیت قیمت و مدیریت تقاضا شود. شاید ورود مجدد خودرو به بورس در ابتدای دولت چهاردهم سبب کسب تجربه سیاستگذاران صنعتی از بازار خودرو و تدوین استراتژی های جدید برای خودروسازی شود.

فروش خودرو در بورس؛ عامل سوددهی خودروسازان و رضایتمندی مشتریان

پوردهقان اردکانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ باتوجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است می تواند در کاهش دلالی و افت قیمت ها در بازار همزمان با ایجاد رقابت موثر باشد

درخواست خودروسازان از خانه ملت برای فروش خودرو در بورس

«مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش به خبرنگار «بازار» گفته بود؛ «مدیران عامل گروه بهمن، ایرانخودرو و سایپا با حضور در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت خواستار عرضه خودرو در بورس کالا جهت کسب سود شدند.»

پوردهقان اردکانی با تاکید به اینکه قیمت گذاری دستوری عامل «فساد و رانت» است، بیان کرده بود؛ «باتوجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است می تواند در کاهش دلالی و افت قیمت ها در بازار همزمان با ایجاد رقابت موثر باشد. زیرا مصرف کننده حقیقی اقدام به خرید خودرو از بورس خواهد کرد.»

فروش خودرو در بورس؛ عامل سوددهی خودروسازان و رضایتمندی مشتریان

مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا: سودی که ناشی از رانت قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر می شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود

بورس عامل ایجاد تعادل عرضه و تقاضا

سعید مدنی مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت با اشاره به فروش احتمالی خودروها در بورس به «بازار» گفت: بورس پیش از قیمت گذاری دستوری به عنوان ابزار کشف نرخ برای تولیدکنندگان شناخته می شد، در دولت سیزدهم تعدادی خودرو جهت پیشگیری از افزایش زیان در بورس فروخته شد. در آن مقطع زمانی به دلیل افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت تکلیفی در زمان فروش خودروسازان به سود مقطعی و اندک رسیدند.

مدنی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر چگونگی تعیین نرخ خودرو در بورس، توضیح داد: «احتمالا خودروهای که جهت فروش به بورس وارد شوند، با نرخی میان کارخانه و بازار به دست مشتریان خواهد رسید. با چنین مکانیزمی می توان نسبت به سوددهی خودروسازان و دسترسی مشتریان حقیقی به خودرو امیدوار بود.»

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اکثر مشتریان نسبت به مکانیزم بورس آشنایی نداشته، بیان کرد؛ اگر برنامه فروش خودرو در تیراژ بالا وجود در بورس وجود داشته باشد، باید مکانیزمی ساده تعریف یا به مشتریان آموزش های لازم را دهند. با این سیاست می توان نسبت به ایجاد فضای مشابه عرضه و تقاضا امیدوار شد، در اینجا باید اشاره داشت که قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد انحصار شده است.

مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی حذف سود سوداگران با ورود خودرو جهت فروش در بورس، گفت: «سودی که ناشی از رانت قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر می شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود. با این مکانیزم فروش مشروط بر تدوین سازوکاری که پیشتر توضیح دادم، تولیدکننده و مصرف کننده حقیقی نسبت به رضایت خواهند داشت.»

مدنی تصریح کرد: اگر قیمت گذاری دستوری برای یک خودرو مونتاژی به عنوان مثال یک میلیارد تومان باشد، خودروساز در بورس می تواند محصول تولیدی خود را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برساند. این افزایش قیمت شاید سود اندکی جهت اجرای طرح های توسعه یا کاهش زیان در واحدهای خودروسازی استفاده شود.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با هشدار نسبت به تداوم احتمالی فروش خودرو در بورس، توضیح داد: باتوجه به اینکه تمام مشتریان در بازار خودرو کشور نسبت به مکانیزم ها و ابزارهای معامله در بورس آشنا نیستند، مشروط به ورود خودرو جهت فروش در بورس توام با عدم ارائه بسترهای مناسب جهت خرید، احتمالا دلالان در این شیوه فروش ورود و مجدد سوداگری در بازار خودرو را دنبال کنند.

وی افزود: دولت اگر قانونی وضع کند که به عنوان مثال معامله خودروهای فروخته شده در بورس را برای مدتی در بازار آزاد ممنوع کند، می تواند سبب عدم سوءاستفاده سوداگران از این فضا شود.

کد خبر: ۳۰۸٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha